Színház

Az Auguszta kisasszony különös tavasza

  • Sisso
  • 2015. május 30.

Színház

A friss gyerekelőadás legnagyobb előnye az, hogy elfér egy dobozban. Vagyis a doboz maga a játéktér (Sipos Katalin és Sisak Péter munkája), Auguszta kisasszony feltehetőleg ­lakótelepi lakása és a szóban forgó bábjáték helyszíne. Hogy Auguszta kisasszony világa milyen, annak a játék során kell kiderülnie, de annyit azért elmondhatok, hogy akár a tér, amelyben lakik, meglehetősen praktikus és lényegre törő. Kicsit Frásznénire hajaz, kicsit a kárbecslő szomszédasszonyra az Égig érő fűből, meglehetősen pesszimista, ami a valódi gyerekeket illeti. Kolozsi Angéla, aki őt alakítja, a darab írója és rendezője is egyben, sőt ő mozgatja az előadás egy pontján megjelenő bábot, Rezsőkét is. Nekem nem volt zavaró, hogy a báb és a bábos karaktere néha összemosódik, valahogy az egész sutasága kedves színészi önvallomásnak is felfogható.

Viszont elbizonytalanodtam, ki a szöveg célközönsége. Auguszta talán valami óvónőképzőbe jár, és szemináriumi dolgozatot kell írnia arról, milyen a „jó gyerek”. Minden­esetre erről monologizál, mikor Rezsőke labdapattogtatása, ablakon berepülő labdája, majd maga a bábfiú megzavarja. Rezsőke magányos, Auguszta nem kevésbé, és egyikük sem épp szociális vagy udvarias. A jelen lévő felnőttek, kísérők többet nevetnek Auguszta gyerekekkel szembeni előítéletein, és jobban izgulnak a boldog vég miatt. Mintha az előadás használati útmutató volna gyerekeknek: hogyan kezeljék a hülye felnőtteket, hogy nekik jobb legyen. Nehéz, de hasznos tananyag. A legkisebbek el is lankadnak ennyi didaxistól a végére.

Jászai Mari Színház, Tatabánya, március 31.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.