Az egy igazság helyett

  • Tompa Andrea
  • 2018. március 14.

Színház

A kritika megváltozott kontextusa

Koltai Tamás halálakor többen elmondták, hogy elment az utolsó színikritikus. Vagy árnyaltabban: ilyen kritikus nem lesz többé. Bár szerény kritikusutódokként sérelmezhetjük ezt az állítást, hiszen nekünk is szólhat üzenetként, mégis fontos igazság húzódik a talán nem teljesen átgondolt kijelentések mögött. Hiszen nem arról van szó, hogy hozzá és az elmúlt évtizedben eltávozott nagy nemzedékhez képest tehetségtelenek, műveletlenek, kevésbé elhivatottak és éppen ezért kevésbé „hatásosak” volnánk mindannyian, hanem hogy Koltai Tamással és immár több pályatársával (Molnár Gál Péter, Tarján Tamás, hogy csak néhány nevet mondjunk) eltávozott egy alapvető kritikushabitus, kritikustípus, vagy – én inkább így látom – véget ért egy hosszú korszak és egy kontextus, amely őket „létrehozta”. Valami tényleg megváltozott.

Olyan kritikusok (mondhatnám, hogy színi-, de bármilyen művészeti ág kritikusairól és akár általában a kritikáról is beszélhetünk), akik egész életpályáját, habitusát maga a bírálat, a kritika határozta meg, akiknek a szava nagy hatással volt, sőt sokszor kizárólagos súllyal esett a latba, vagyis művek sorsára, akár alkotói pályákra is meghatározó lehetett, nos ilyenek nemigen lesznek többé – hiszen már most sincsenek. Arról a hatásról van szó, amelyet a kritika kontextusa kitermelt, vagy inkább amelyben a kritika létrejött. Ami megváltozott, az épp a kontextus, amelyben a kritika létezik.

Egy 2016-os angol nyelvű tanulmánykötetben olvasom a következőt: „A színikritikát nem egy történelmi kontinuum vagy korábbi kritikaformák részeként kell látni, hanem a közjó változó természetének részeként, a digitális kor intellektuális értékei közt elhelyezve” (Duška Radosavljević [ed]: Theater Criticism: Changing Landscapes, Bloomsbury Methuen Drama). Ez azt jelenti, hogy a múlt felől, a múltban betöltött szerepe felől már nem érthetjük meg, értelmezhetjük a kritika mai, megváltozott helyét, státusát.

 

Nők a pályán

 

Milyen kontextus változott? Nem csak az államszocialista múlt torz, a nyílt, egyenes kommunikációt gyakran nélkülöző kritikaformáit kitermelő kontextusára gondolok, nemcsak a nálunk legalábbis leépült, másutt átalakult, a kritikai gondolkodást kevésbé igénylő médiára és a leépült kritikusegzisztenciákra gondolok, hanem arra a hagyományra is, amely „az egyetlen igazság” keresését, kimondását tűzte ki célul, mert ennek az „egy igazságnak” a létezésében hitt. Ez az „egy igazság” azután „a” kritikushoz rendelődik, és így „megcsinálja”, azaz létrehozza őt, aki ebbe a szerepbe, az igazság vagy „az ítélet” kimondójának szerepébe kerül.

Ez a modell a posztmodernben megrendül. Minden olyan forma, amely az „egy vélemény, egy igazság” nézőpontot próbálja leváltani, arra törekszik, hogy több véleményt hozzon; ezt ambicionálja az ÉS-kvartettektől kezdve a 2000 folyóirat Margináliák rovata, amit aztán a Színház folyóiratban továbbgondoltunk, többhangú kritikák, kommentláncok, kritikaviták stb. alakjában. Mindez arra a hatalmas, százéves hagyományt lassan megtörő felismerésre épül, hogy a kritika feladata az egymás mellett megférő igazságok, érvrendszerek feltárása, és nem a „megmondás”, a kizárólagos ítéletalkotás. Ez nem jelenti azt, hogy „minden relatív”, hanem hogy „az igazság” decentralizálódott. Így értelmezhető ma a kritika mint a közjó része: gondolkodással, szempontokkal, érvekkel járul hozzá. Mint intellektuális érték persze nem a like-dislike tengelyen helyezkedik el, hanem érvek, értelmezések vonzásában, szakmailag megalapozott, de nem kizárólagos véleményként. Kérdés persze, hogy az a közjó, amit a kritika, kritikai gondolkodás képviselhet, amelynek gazdagodásához hozzájárulhat, milyen társadalmi kontextusban helyezkedik el, hogy a társadalom milyen jelentőséget tulajdonít az intellektuális értékeknek. Ez utóbbiak ma Magyarországon láthatóan egy rendkívül szűk, már-már mikroszkopikus térben helyezkednek el.

Nem lehet nem észrevenni a kontextus változásával a genderszempontot is. Ahogy megrendül az „egyetlen kritikus igazságának” pozíciója, amelyet mindig férfi kritikus képvisel, a pályát nők kezdik benépesíteni. A kritika többé nem hatalmi, sőt kizárólagos hatalmi helyzetből érkezik (amivel szorosan összefügg a pályák egzisztenciális hátterének gyengülése is). Ma sok helyütt a világon a színikritika erősen női pálya.

A sokat emlegetett piacra gyakorolt hatás is változik: a kritika kontextusa ott is megváltozott, ahol a piac szabályozza a kulturális termékek létrejöttét, mozgását. Klasszikus és szinte egyedülálló példa, amelyre mindenki hivatkozik (és amelyre netán kritikusként vágyik), az a hatás, amit a The New York Times kritikusa tudhat magáénak. A NYT bírálója kritikájával színházi előadások sorsát döntötte el (elsősorban Broadway-darabokét), amelyek a cikk hatására hosszú sorozatokat mentek vagy épp ellenkezőleg, le kellett venni a műsorról. Mára azonban létrejöttek az ún. kritikusbiztos előadások. A marketing és pr hatása felülírja a NYT cikk­írójának véleményét; a hosszú preview-k, vagy­is nem teljes értékű, bemutató előtti sorozatok távol tartják a kritikusokat (akik klasszikusan csak bemutatókra járnak), a színházak ki- vagy inkább lepróbálhatják a produkció hatását a nézőn anélkül, hogy kockáztatnák, hogy a kritikus megírja a véleményét. A Pókember musical ominózus története ez, a színháztörténet eddigi legdrágább előadásáé (költségvetése 60 millió dollár volt, tehát a kockázat is óriási), amitől ilyen módon próbálták távol tartani a bírálókat. A NYT kritikusa fogta magát és megírta véleményét egy preview-ról, amelyre simán jegyet váltott – ám a hatalmas marketingmunka legyőzte a negatív bírálatot, és a – sajtó szerint gyenge – előadást sokat játszották.

Visszatérve saját realitásunkra – ma már olyan szerepeket számonkérni vagy olyanra vágyni, mint amilyet MGP vagy Koltai betöltött, valójában anakronisztikus. Sarkítva: a „megmondóemberek” − akiket persze a kontextus termelt ki, és nem (elsősorban) a saját ambí­ciójuk vagy (hatalom)vágyuk – idejének vége.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.