Az előadás elején kiáll a nézők elé, és elmeséli betegsége történetét

  • Sándor Panka
  • 2020. október 8.

Színház

Október 1-jén mutatták be a Trafóban Fekete Ádám Haloktatás, márványprotézissel (rehabilitációs segédanyag a vizigót kosárlabdacsapat tolmácsolásában) című darabját, mely az SZFE frissen végzett fizikai színház koreográfus-rendező osztályának vizsgaelőadása is egyben.

Korábbi két darabjával (Csoportkép oroszlán nélkül, A Jeditanács összeül) a szerző már bebizonyította, hogy fiatal kora ellenére kitüntetett helye van a független színházi szférában, ám kétségkívül ez az eddigi legszemélyesebb darabja.

Az előadás elején kiáll a nézők elé, és elmeséli a mű születésének körülményeit, betegsége rövid történetét. 18 éves korától 10 éven keresztül élt fájdalomban, kiszolgáltatva saját testének, a görcsnek, mely a sikeres csípőprotézis műtétnek hála enyhült...

Töredezett dramaturgia, allegóriák áradata, önirónia, a néző türelmét próbára tevő játékidő.

Ahogy az első bemutatónál is, itt is többen kimentek az előadás alatt, ami a magyar közönség részéről elég szokatlan gesztus, s jelen esetben leginkább azt mutatja, hogy nem való mindenkinek az ok-okozatiságot nélkülöző, abszurd színház.

Nehezen választhatók szét a szerepek; a zavart elméjű főorvos, és az egyetlen vigaszt nyújtó gyógytornász lány az állandó résztvevői a fizikai rehabilitációs klinika életének. Kevés a szereplők közti dialógus, inkább a nézőkhöz beszélnek, a nézők felé. Maga a szerző is jelen van a színpadon, néha közbeszól, belerendez, kizökkent a drámából, emlékeztet a színház életszerűségére, az élet színházszerűségére.

Az előadás szövegéből hamar feltűnik, hogy a szerző szívéhez a lírai műfajok is közel állnak. (Hovatovább verseskötete is jelent már meg: a Fanyar nappalok a tokhal-tapétás szobában.)

Kérdés, hogy a nézőnek is ugyanakkora élvezetet okoz-e a szokatlan, szürreális szóképek, szókapcsolatok felsorolása, mint az alkotónak. S persze az is, hogy minden esetben jelentenek-e valamit, kutatnunk kell-e a megfejtést. A nyelvi zsonglőrködéstől elkápráztatva fellelhető-e az a bizonyos „legeslegmélyebb mélység"?

A színpad majdnem üres, a minimalista díszlet csak fokozza az üresség érzetet. Egy asztal, egy matrac – mely időnként csónakként is funkcionál –, billegő, fehér műanyag székek. A színpad hátsó részében szoborként áll az egyik szereplő, aki szinte egyáltalán nem mozdul meg, és nem is nagyon beszél. A látvány másik meg nem magyarázott eleme a látszólag véletlenszerűen kiválasztott, a színpad szélén egymás mellé helyezett tárgyak sora, néha átlépkednek rajta a színészek, de egyéb rendeltetése nincs. Nagyobb hangsúly van a jelmezeken, amelyek együtt meglehetősen eklektikus hatást keltenek. Van itt minden: neonszínek, zebracsíkok, túlméretezett napszemüvegek, öltönyök, és persze az elmaradhatatlan pizsamanadrág.

Nehéz feladat Fekete Ádám darabját elemezni, mert megteszi azt ő maga azon a 110 percen belül. Nem is egyszer. Az utolsó jelenetben két, eddig keveset „használt" szereplő a rendezőről diskurál, megbeszélik, hogy micsoda kegyetlenségeket követett el ellenük, majd egy laptopról elkezdik közösen nézni az első előadást (Csoportkép oroszlán nélkül). Valódi nevüket használják, iróniába bújtatva, de feltehetőleg valódi problémákról beszélnek, a szemünk előtt összemosódnak a határok.

Nem könnyen emészthető élmény: ha megpróbálunk történetet kibogarászni, leírni a figurákat, valószínűleg nem járunk sikerrel. Muszáj feladnunk a konvencionális befogadói hozzáállásunkat.

Miről szól akkor mégis a Haloktatás, márványprotézissel?

Első sorban halak oktatásáról, mégpedig márványprotézissel és a vizigót kosárlabdacsapat tolmácsolásában, akik önmaguk tükörképei, identitáskereső-gépek, munkanélküli szeráfok. Aztán szól még fájdalomról, szorongásról, a testbe zárt elme magányáról, kilátástalanságáról. A spicc és a pipa között eltelt időről.

Lapunk ma megjelent nyomtatott kiadásának Snoblesse Oblige rovatában érdekes interjút olvashatnak a darab szerzőjével, Fekete Ádámmal (vannak még tervei). Címlapképünkön is ő látható. Fotó: Nagy Gergő

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.