Az előadás elején kiáll a nézők elé, és elmeséli betegsége történetét

  • Sándor Panka
  • 2020. október 8.

Színház

Október 1-jén mutatták be a Trafóban Fekete Ádám Haloktatás, márványprotézissel (rehabilitációs segédanyag a vizigót kosárlabdacsapat tolmácsolásában) című darabját, mely az SZFE frissen végzett fizikai színház koreográfus-rendező osztályának vizsgaelőadása is egyben.

Korábbi két darabjával (Csoportkép oroszlán nélkül, A Jeditanács összeül) a szerző már bebizonyította, hogy fiatal kora ellenére kitüntetett helye van a független színházi szférában, ám kétségkívül ez az eddigi legszemélyesebb darabja.

Az előadás elején kiáll a nézők elé, és elmeséli a mű születésének körülményeit, betegsége rövid történetét. 18 éves korától 10 éven keresztül élt fájdalomban, kiszolgáltatva saját testének, a görcsnek, mely a sikeres csípőprotézis műtétnek hála enyhült...

Töredezett dramaturgia, allegóriák áradata, önirónia, a néző türelmét próbára tevő játékidő.

Ahogy az első bemutatónál is, itt is többen kimentek az előadás alatt, ami a magyar közönség részéről elég szokatlan gesztus, s jelen esetben leginkább azt mutatja, hogy nem való mindenkinek az ok-okozatiságot nélkülöző, abszurd színház.

Nehezen választhatók szét a szerepek; a zavart elméjű főorvos, és az egyetlen vigaszt nyújtó gyógytornász lány az állandó résztvevői a fizikai rehabilitációs klinika életének. Kevés a szereplők közti dialógus, inkább a nézőkhöz beszélnek, a nézők felé. Maga a szerző is jelen van a színpadon, néha közbeszól, belerendez, kizökkent a drámából, emlékeztet a színház életszerűségére, az élet színházszerűségére.

Az előadás szövegéből hamar feltűnik, hogy a szerző szívéhez a lírai műfajok is közel állnak. (Hovatovább verseskötete is jelent már meg: a Fanyar nappalok a tokhal-tapétás szobában.)

Kérdés, hogy a nézőnek is ugyanakkora élvezetet okoz-e a szokatlan, szürreális szóképek, szókapcsolatok felsorolása, mint az alkotónak. S persze az is, hogy minden esetben jelentenek-e valamit, kutatnunk kell-e a megfejtést. A nyelvi zsonglőrködéstől elkápráztatva fellelhető-e az a bizonyos „legeslegmélyebb mélység"?

A színpad majdnem üres, a minimalista díszlet csak fokozza az üresség érzetet. Egy asztal, egy matrac – mely időnként csónakként is funkcionál –, billegő, fehér műanyag székek. A színpad hátsó részében szoborként áll az egyik szereplő, aki szinte egyáltalán nem mozdul meg, és nem is nagyon beszél. A látvány másik meg nem magyarázott eleme a látszólag véletlenszerűen kiválasztott, a színpad szélén egymás mellé helyezett tárgyak sora, néha átlépkednek rajta a színészek, de egyéb rendeltetése nincs. Nagyobb hangsúly van a jelmezeken, amelyek együtt meglehetősen eklektikus hatást keltenek. Van itt minden: neonszínek, zebracsíkok, túlméretezett napszemüvegek, öltönyök, és persze az elmaradhatatlan pizsamanadrág.

Nehéz feladat Fekete Ádám darabját elemezni, mert megteszi azt ő maga azon a 110 percen belül. Nem is egyszer. Az utolsó jelenetben két, eddig keveset „használt" szereplő a rendezőről diskurál, megbeszélik, hogy micsoda kegyetlenségeket követett el ellenük, majd egy laptopról elkezdik közösen nézni az első előadást (Csoportkép oroszlán nélkül). Valódi nevüket használják, iróniába bújtatva, de feltehetőleg valódi problémákról beszélnek, a szemünk előtt összemosódnak a határok.

Nem könnyen emészthető élmény: ha megpróbálunk történetet kibogarászni, leírni a figurákat, valószínűleg nem járunk sikerrel. Muszáj feladnunk a konvencionális befogadói hozzáállásunkat.

Miről szól akkor mégis a Haloktatás, márványprotézissel?

Első sorban halak oktatásáról, mégpedig márványprotézissel és a vizigót kosárlabdacsapat tolmácsolásában, akik önmaguk tükörképei, identitáskereső-gépek, munkanélküli szeráfok. Aztán szól még fájdalomról, szorongásról, a testbe zárt elme magányáról, kilátástalanságáról. A spicc és a pipa között eltelt időről.

Lapunk ma megjelent nyomtatott kiadásának Snoblesse Oblige rovatában érdekes interjút olvashatnak a darab szerzőjével, Fekete Ádámmal (vannak még tervei). Címlapképünkön is ő látható. Fotó: Nagy Gergő

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.