Az SZFE szenátusa: "esetünkben a modellváltás valódi célja az erőszakos térfoglalás, a szabad gondolat korlátozása"

  • narancs.hu
  • 2020. augusztus 2.

Színház

Szerintük az újonnan kijelölt kuratórium nem ismeri az egyetem valós működését.

Rövid, ám kemény közleményben tudatta a véleményét a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) szenátusa az újonnan kinevezett kuratóriumi tagokról, akik ezentúl irányítani fogják az egyetemet.

"A névsor világossá tette, hogy a kuratórium megbízója sem a kurátorok személyére tett javaslatainkat, sem a kiválasztásukra kidolgozott szakmai szempontrendszerünket nem vette figyelembe. Szemben a korábban lebegtetett lehetőséggel az egyetem egyetlen képviselője sem kapott helyet a testületben" - írják az SZFE Facebook-oldalán.

Hozzáteszik, hogy a kuratórium nem ismeri az egyetem valós működését. "Vidnyánszky Attila személyében olyan elnök kapott felhatalmazást, aki nyilatkozataival évek óta következetesen és céltudatosan rombolja egyetemünk hírnevét. A kuratórium további tagjainak ugyanakkor nincs számottevő felsőoktatási tapasztalata."

Majd megjegyzik, hogy mindez ismételten bizonyítja azt, hogy "esetünkben a modellváltás valódi célja nem az oktatás korszerűsítése, színvonalának emelése, hanem a minőséget és a hagyományokat semmibe vevő erőszakos térfoglalás, a szabad gondolat korlátozása."

Ahogy arról mi is beszámoltunk, pénteken derült ki az Innovációs és Technológiai Minisztérium egy közleményéből, hogy az alapítványi fenntartásba kerülő SZFE-n a kuratórium elnöke Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója lesz, de bekerül a kuratóriumba Bacsa György, a Mol stratégiai ügyvezető igazgatója, Lajos Tamás operatőr-producer, Rátóti Zoltán színész-rendező, és Világi Oszkár, a Slovnaft igazgatóságának elnöke, vezérigazgatója.

Erre reagált szombat este Zsámbéki Gábor rendező, aki egy szűkszavú közleményben jelentette be, hogy felbontotta szerződését a Színház- és Filmművészeti Egyetemmel (SZFE).

Majd felmondott Gáspár Máté, az egyetem Elméleti és Művészetközvetítői Intézet vezetője is, mert számára (is) elfogadhatatlannak bizonyult az egyetem újonnan kinevezett kuratóriuma.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.