Baleset és jogvita – leáll a Pesti Magyar Színház

  • Hamvay Péter
  • 2015. január 27.

Színház

Az új igazgató mozgalmas sajtótájékoztatón jelentette be, hogy az átadás-átvétel végéig zárva tart a színház. Zalán János szerint ez nem olyan nagy baj, úgyis alig jönne néző.

Az átadás-átvételnek január 31-ével kellene lezárulnia. Az igazgató szerint azért nem sikerül tartani a határidőt, mert az év elejei munkaszünetei napok miatt csak január 5-én kezdhette meg a munkát. Kérdésünkre, hogy miért nem kezdett korábban ismerkedni a teátrummal, hiszen már szeptemberben eldőlt, hogy ő lett az igazgató, azt válaszolta, kérte a teljes körű iratbetekintést, de elődjével, a direktori székért szintén pályázó Őze Áronnal jogvitába keveredett. Végül csak mandátumának kezdete után, azaz januártól ismerhette meg a személyes adatokat is tartalmazó dokumentumokat. Zalán szerint a munkában egy hétvégén bekövetkezett sajnálatos baleset, és az azt követő, még le nem zárult vizsgálat is csúszást okozott. Díszletbontás alatt ugyanis súlyosan megsérült egy díszítő, akit jelenleg is az intenzív osztályon kezelnek, de állapota már nem életveszélyes.

Nem tudunk hirtelenjében példát arra, hogy egy működő üzem az átadás-átvétel alatt leálljon, Zalán szerint ennek oka a fentiek mellett csupán az ő alapossága. Őze Áron nem kívánta kommentálni utódja lépését, mint mondta, az átadás-átvétel rendben zajlik, a színház gazdálkodása megfelelő, adósságállománya nincs.

Miért, a Nemzeti talán szép?

Miért, az új Nemzeti talán szép?

Fotó: Narancs

Ugyanakkor úgy tudjuk, a társulatban feszült a hangulat. Zalán kérdésünkre elmondta: két munkatársat hozott magával eddig, de további személycseréket is kilátásba helyezett. Nem hagyott kétséget afelől, hogy saját csapatatával kívánja új pályára állítani a színházat, melyről – immár részben nyilvános – pályázatában nem épp a leghízelgőbben nyilatkozott. Véleménye szerint a Nemzeti Színház megalapítása után a Pesti Magyar Színház „funkcióját, szerepét és karakterét tekintve légüres térbe került, piacon maradását múltjának, a társulatnak és akkori igazgatójának, Iglódi Istvánnak köszönhette”. Az igazgató szerint az utána következő, „túl hosszúra nyúlt útkeresés okozta piacvesztést követően nem megfelelő irányba mozdult el az intézmény”. Az előző igazgató hiába hirdette meg új irányként a gyermek- és ifjúsági, családi színház megvalósítását, ezt nem vitte véghez következetesen – írja Zalán, aki szerint a színháznak nincs határozott üzenete, imázsa, küldetése. (Az ifjúsági színházzá alakulás értelméről és a színház útkereséséről két éve írtunk, itt.) A Narancsnak elmondta: a művészekkel az átadás-átvétel után kezdeményez beszélgetést a jövőről, és örömére szolgál, hogy nagyon sok színész érdeklődik a Pesti Magyar Színház iránt.

Zalán János (balra) saját szinkronstúdiójában

Zalán János (balra) saját szinkronstúdiójában (2013)

Fotó: MTI

A sajtótájékoztatón megjegyezte, azért is vállalja be a háromhetes leállást, mert a színház nem tartozik a leglátogatottabb teátrumok közé, így nem kell számolni jelentős bevételkieséssel. A direktor számításai szerint a háromhetes leállás 21 előadás elmaradását jeleni, ami csupán 2500 eladott jegy elvesztésével jár. A 654 főt befogadni tudó teátrum valóban meglehetősen rossz látogatottsági statisztikával rendelkezik, az elmúlt években alig haladta meg az 50 ezret a fizető nézők száma. A hasonló befogadóképességű Centrál Színház például a dupláját produkálta – derül ki a színház által korábban rendelkezésünkre bocsátott adatokból. A kihasználtság ennek megfelelően 2011–2013-ban átlagosan 61 százalékos volt, 2014-ről nincsenek végleges adataink. Zalán ennek megfelelően a nézőszám növelését tartja elsődleges feladatának, s nem a művészszínházi profilt célozza meg az átalakulás során. Szerinte nagyobb pályázati aktivitással a színház műszaki állapotán is lehet javítani, de elsődleges célja, hogy bebizonyítsa: a Pesti Magyar Színházra szükség van, s el kell kerülni, hogy úgy járjon, mint a Bárka Színház (utóbbi horrorfilmbe illő történetét itt írtuk meg részletesen).

Zalán János és Őze Áron szerint a következő bemutató, a Frankenstein nincs veszélyben, a próbák rendben folynak, ezzel az előadással nyílik meg ismét, február 13-án a színház.

Gróf hadnagy a Kisvárosból

A színészként végzett Zalán János nem a színpadon, hanem az üzleti életben vált sikeressé. Bor Zoltánnal közösen – akit Balázs Péter a Szolnoki Szigligeti Színház gazdasági igazgatójának nevezett ki 2007-ben – szinkronstúdiót alapított, így lett 1994–2004 között a Masterfilm Ltd., majd 1998-tól a Masterfilm Digital Kft., 2000-től pedig a Digital Media Services Kft. tulajdonosa és ügyvezető igazgatója.

Az MTI életrajza szerint több televíziós csatorna magyarországi működtetésében vett részt, vezette a magyarországi Eurosportot, majd a Eurosport 2-t. Részt vett többek között a National Geographic Channel magyar nyelvű adásainak indításában, valamint a Hallmark Channel, az Animal Planet és a Cartoon Network magyar nyelvű adásainak gyártásában. Színészként rendszeresen szinkronizált, és ő alakította Gróf András hadnagyot a Kisváros című sorozatban.

2013 decemberétől az NKA Színház- és Táncművészet Kollégiumának vezetőjévé nevezte ki Balog Zoltán miniszter saját hatáskörben.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?