Bánkígyó, műbránerek és a legszórakoztatóbb sorbanállás – performanszokat néztünk a Bánkitón

Színház

A fesztiválperformanszok akkor jók, ha hozzáadnak az élményhez – a Bánkitó Fesztiválon a TÁP Színháznak ez sikerült, de láttunk mást is. 

Egy fesztiválperformansz akkor tud érdekessé válni, ha hozzá tud tenni valamit a fesztiválélményhez. Az utóbbi években divatos fesztiválflashmobok is hasonlóan tudnak működni: a Szigeten például kifejezetten vártam egy-egy közös megmozdulást, éneklést, vagy hogy hasonlóan gondolkodó emberekkel kiállhassak valamiért – még ha csak ilyen módon is. Ezek a fesztiválszeánszok általában rövidek (maximum 10-15 percesek), és céljuk az emberek megmozdítása, kimozdítása, az, hogy a koncertek vagy éppen a napközbeni megfáradt vánszorgások között felcsillantsanak valamit. A Bánkitó Fesztivál kifejezetten érdekesen és érzékenyen válogatja a koncerten kívüli programjait, erős közéleti, társadalmi kérdésekkel a fókuszban.

Itt idén is foglalkozhattunk a fenntarthatóság dilemmáival workshopokon, a színházi felhozatal pedig mint korábban is mindig, kimondottan az érzékenyítés igényével hívott minket párbeszédre. Kimondottan és hangsúlyosan jó választás volt például elhozni a Stereo Akt Remény Panzió című előadását (erről a bemutató idején írtunk is, itt), amit talán nem is neveznék darabnak a dramaturgiai keret ellenére sem, a hangsúly ugyanis a segítők mindennapi küzdelmein van, ők az előadás "civil" szereplői, akik a szervezetüket képviselik.

A délutáni hőségben persze nagyon nehéz művészi üzeneteket dekódolni – sokszor próbáltam már, és a legritkább esetben sikerült izzadva sátrakban vagy tűző napon átadni magam az élménynek. Itt viszont a közös kérdéseink visznek, mintha nem is színházban lennék. Ilyen körülmények között talán sok a másfél óra plusz a beszélgetés – bár itt beindult –, a végén már nyugtalanok vagyunk, csábítanak a koncertek és/vagy az árnyas pultok. 

Fesztiválokon épp ezért remek műfaj a performansz a maga rövidsége és frappánssága miatt, és ezért örültem, amikor megláttam, hogy lesz egy, az egész fesztivált átfogó, sokrétű megmozdulás. Az alap, a METU-sokk, azaz Budapesti Metropolitan Egyetem hallgatói által készített installáció-performansz, az Adaptúton szép és hasznos is: a korábbi években igazán gyilkos sétaösvényt, amely a tóparttól a táborig vezet most neoncsövek és lampionok, kapuk tagolták, és biztató volt a kooperáció is, hogy az első két FreeSZFE-s performansz osztály hallgatóival együtt jön valami, ami összekapcsol.

"Minden éjjel pontban az utolsó koncert végén készüljetek egy éjszakai rituáléra! Nem lehet majd nem észrevenni: megérkezik a fesztivál szelleme, aki egyben tartja a közösséget. Suttog, nyikorog, dúdol, ordít, világít. Ha követitek a kígyót, izgalmas élményekben lesz részetek a Tószínpad és a Tábor között. Veled is volt már olyan, hogy elvesztetted a fonalat egy fesztiválon és azt se tudtad, mi merre, még akkor is, ha minden nyáron ott bulizol? A fesztivál titokzatos házigazdája felfedi magát és irányt mutat az esti tévelygésekben, hogy a baráti társaságból senki ne maradjon le. Közösségben könnyebb túlélni az adaptációt, mint egyedül” – ígérte a program.

A maszkos és lila ruhás szereplőket olykor már korábban is lehetett hallani, sziszegtek jobbra-balra, a kíváncsiságot valóban felkeltették. Persze a rossz szóvicc ("Bánkígyó") már tájolhatott volna, de írtunk már több, általuk létrehozott performanszról, az esélyt megadtam. Mi történt? A színpadon álltak ezek a kétségkívül szimpatikus emberek és hülye kérdéseket tettek fel. "Jártál már itt? Ha igen, sziszegj!" "Tettél olyat tegnap, amit elfelejtenél? Ha igen, sziszegj!" Aztán elindult a menet, ami különösen a Pride napján tűnt nevetségesnek: mentünk, mentünk, aztán mikor a nagyszínpadhoz értünk vagy húsz perc után, megköszönték a vonulást, és a kezünkre rajzoltak egy kacskaringót. Jó kérdés, hogy ezáltal érezte-e bárki magát kevésbé elveszettnek, vagy érezte-e azt, hogy izgalmas élményben, egyáltalán, élményben volt része. 

A bánkígyó tehát önfarkába harapott, nem úgy, mint a TÁP színház háromból két alkalommal műfarkakat felhasználó egyszemélyes egypercesei: egyetlen nézőnek játszik a társulat, egyetlen percig. Vajdai Vilmos és mindig változó csapata a kezdetek óta jelen vannak a fesztiválon, és az egy embernek lejátszott napi őrületeik előtt idén is kígyóztak a sorok.

Vajdai Vilmossal májusban készült interjúnkat itt lehet elolvasni: 

Persze itt egy sorbanállás sem szimpla ácsorgás, Egger Géza Sorbánállásügyi Főbiztos gondoskodik rólunk. Kipellengérez például vihogó lánykákat, akiktől megkérdezi, mit keresnek itt, vagy mikor egy-egy poénja rosszul sül el, ránk rivall: "Lankad a figyelem!" – és máris dőlünk a nevetéstől. Nincs könnyű dolga, a várakozás feloldása embert próbáló feladat, így inkább ő próbálgat minket és remekül imprózik. "Kristóf!" – köszön rá egy barátjára, de van még egy Kristóf a sorban, az is kilép. Hamarosan el is készül a jelenet, amelynek címe: Két Kristóf méltatlankodik a tűző napon.

 
Egger Géza játszik a sorbanállókkal
Fotó: Narancs.hu

Aztán elmeséli első szerepét az általános iskolában, szerényen hozzátéve, hogy úgy érzi, színháztörténeti pillanatban volt részünk. Bár nem akarom, engem is beránt, hatodmagammal zene nélkül táncolunk. Ekkor már azt sem bánnám, ha idén sem jutnék be a rendes előadásra, de végül sikerült.

A TÁP Színház első napi előadásának tanulsága: minden politikus bráner. Vagy műbráner. A második napi kis etűd a szerelem természetét boncolgatta (ez volt a legjobb szerintem), míg a harmadik erősen interaktív volt, egy maffiafőnöknek kellett ajándékot vinni. A vége kissé ízléstelen, kiderült, kis dobozkámban egy műfasz lapult, amit szopogatva a haldokló új életre kap. Tanulság nincs sok, mégis röhögve esek ki a többiek közé, és maradok még egy kicsit a sorban, ahol Egger Géza éppen egy piramist épít a lelkes sorbanállókból. 

Bár emögött nem volt tetszetős koncepció, talán nem is performansznak szánták: de sokkal inkább segítettek megtalálni és felvenni a fonalat.

(Címlapkép: A TÁP Színház performansza a Bánkitó Fesztivál harmadik napján. Fotó: TÁP Színház) 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.