Barátok közt – A Játékszín elkótyavetyélése

  • narancs.hu
  • 2014. július 25.

Színház

E heti lapszámunkban terjedelmes cikk foglalkozik a fővárosi színházak magánosításával. Legalaposabban a Centrált vizsgáltuk meg, de a Játékszín esete volt a legmeredekebb. Ezt idézzük fel most.

A Játékszín és a Budapesti Kamaraszínház támogatását a 2011/12-es évad végén szüntette meg a kulturális tárca, takarékosságra hivatkozva, felbontva közhasznúsági szerződésüket. Miután a tulajdonos, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) nem kapta meg a működéshez szükséges támogatást a Szőcs Géza vezette államtitkárságtól, úgy döntött, végelszámolja a társaságokat. Kereshettek volna persze olyan vezetőt, aki részben üzleti formában, jóval kevesebb állami támogatásból működteti a színházat, de nem tették. A társulat nélküli körúti bulvárszínház, a Játékszín privatizációja ésszerűnek tűnt.

false

 

Fotó: MTI

Ehelyett azonban 2012. augusztus 1-jén megkezdték a végelszámolást. Németh Kristóf ekkor vételi ajánlatot tett, eközben az MNV Zrt. megbízta a Gordius Consulting Zrt.-t a Játékszín vagyonértékelésének elkészítésével. Ám a Centrál felmérésétől eltérően itt a tulajdonosi döntés úgy szólt, hogy a Játékszín jogutód nélkül megszűnik, „így az értékbecslés során mindazok a módszerek kizárhatók, melyek folyamatos jövőbeni működést feltételeznek” – olvasható a dokumentumban. Tehát a máig használt berendezési tárgyak zömét, díszleteket, szoftvereket, projektort, jegynyomtatókat, hangfalakat, erősítőket, fénypultot, reflektorokat, mikrofonokat értéktelennek nyilvánították. Hiszen ezek – az előadások jogaival együtt – csak egy működő színházban érnek valamit, egyenként a piacon értékesítve csupa használt lom. De még ami érteket képviselt, az sem lett több 8,7 millió forintnál. A több mint 1500 négyzetméteres ingatlan bérleti jogát 8 millió forintra értékelte a vagyonbecslő. A színház kötelezettségei, illetve egyéb – például a nettó 10 millió forintos (!) iratőrzési és -rendezési – költségek levonása után jött ki a társaság vagyonértékeként 2,9 millió forint. A vagyonbecslés hangsúlyozza, hogy megállapításai csak az adott feltételek esetén érvényesek.

Alighogy elkészült a színházi funkcióval nem számoló értékbecslés, Németh Kristóf, Bank Tamás, Metz Alexandra és Szűcs Attila szeptember 28-án megtette 3,1 millió forintról szóló ajánlattételi nyilatkozatát. Németh akkor úgy nyilatkozott, nem ismerte, mekkora összegre értékelte a társaság vagyonát a Gordius Consulting. Mivel a vételi ajánlat meghaladta a vagyonértéket, az MNV Zrt. az értékesítésnek nem látta akadályát, a versenyeztetéstől pedig a kis érték miatt el lehetett tekinteni.

Ahhoz képest, hogy a színházat azért kellett végelszámolni, mert nem kapott állami támogatást, a minisztériumtól megtudtuk, hogy a Játékszín a nem minősített színházművészeti szervezetek pályázatán 2013-ban 7 millió forint támogatásban részesült, emellett egy szeptemberi kormányhatározat jóvoltából az előző évi maradványkeretből 63,4 millió forintot kaptak a színház „zökkenőmentes szakmai feladatellátására”. Ez a korábbi állami támogatás 44 százaléka. Idén már nem kellett a maradványok között keresgélnie a kormánynak, hanem betervezte ugyanezt az összegű támogatást. Németh Kristóf igazgató elmondta, hogy az állami támogatás mellett 84 millió taót és 105 milliós jegybevételt sikerült realizálniuk. A Barátok köztből ismert színész szerint a magánszínházé a jövő, pár nappal ezelőtt meg is alapította a Magánszínházak Szövetségét.

Hamvay Péter teljes cikkét – és benne a Centrállal, az Átriummal és a Kamarával – a csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban olvashatja.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.