Barátok közt – A Játékszín elkótyavetyélése

  • narancs.hu
  • 2014. július 25.

Színház

E heti lapszámunkban terjedelmes cikk foglalkozik a fővárosi színházak magánosításával. Legalaposabban a Centrált vizsgáltuk meg, de a Játékszín esete volt a legmeredekebb. Ezt idézzük fel most.

A Játékszín és a Budapesti Kamaraszínház támogatását a 2011/12-es évad végén szüntette meg a kulturális tárca, takarékosságra hivatkozva, felbontva közhasznúsági szerződésüket. Miután a tulajdonos, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) nem kapta meg a működéshez szükséges támogatást a Szőcs Géza vezette államtitkárságtól, úgy döntött, végelszámolja a társaságokat. Kereshettek volna persze olyan vezetőt, aki részben üzleti formában, jóval kevesebb állami támogatásból működteti a színházat, de nem tették. A társulat nélküli körúti bulvárszínház, a Játékszín privatizációja ésszerűnek tűnt.

false

 

Fotó: MTI

Ehelyett azonban 2012. augusztus 1-jén megkezdték a végelszámolást. Németh Kristóf ekkor vételi ajánlatot tett, eközben az MNV Zrt. megbízta a Gordius Consulting Zrt.-t a Játékszín vagyonértékelésének elkészítésével. Ám a Centrál felmérésétől eltérően itt a tulajdonosi döntés úgy szólt, hogy a Játékszín jogutód nélkül megszűnik, „így az értékbecslés során mindazok a módszerek kizárhatók, melyek folyamatos jövőbeni működést feltételeznek” – olvasható a dokumentumban. Tehát a máig használt berendezési tárgyak zömét, díszleteket, szoftvereket, projektort, jegynyomtatókat, hangfalakat, erősítőket, fénypultot, reflektorokat, mikrofonokat értéktelennek nyilvánították. Hiszen ezek – az előadások jogaival együtt – csak egy működő színházban érnek valamit, egyenként a piacon értékesítve csupa használt lom. De még ami érteket képviselt, az sem lett több 8,7 millió forintnál. A több mint 1500 négyzetméteres ingatlan bérleti jogát 8 millió forintra értékelte a vagyonbecslő. A színház kötelezettségei, illetve egyéb – például a nettó 10 millió forintos (!) iratőrzési és -rendezési – költségek levonása után jött ki a társaság vagyonértékeként 2,9 millió forint. A vagyonbecslés hangsúlyozza, hogy megállapításai csak az adott feltételek esetén érvényesek.

Alighogy elkészült a színházi funkcióval nem számoló értékbecslés, Németh Kristóf, Bank Tamás, Metz Alexandra és Szűcs Attila szeptember 28-án megtette 3,1 millió forintról szóló ajánlattételi nyilatkozatát. Németh akkor úgy nyilatkozott, nem ismerte, mekkora összegre értékelte a társaság vagyonát a Gordius Consulting. Mivel a vételi ajánlat meghaladta a vagyonértéket, az MNV Zrt. az értékesítésnek nem látta akadályát, a versenyeztetéstől pedig a kis érték miatt el lehetett tekinteni.

Ahhoz képest, hogy a színházat azért kellett végelszámolni, mert nem kapott állami támogatást, a minisztériumtól megtudtuk, hogy a Játékszín a nem minősített színházművészeti szervezetek pályázatán 2013-ban 7 millió forint támogatásban részesült, emellett egy szeptemberi kormányhatározat jóvoltából az előző évi maradványkeretből 63,4 millió forintot kaptak a színház „zökkenőmentes szakmai feladatellátására”. Ez a korábbi állami támogatás 44 százaléka. Idén már nem kellett a maradványok között keresgélnie a kormánynak, hanem betervezte ugyanezt az összegű támogatást. Németh Kristóf igazgató elmondta, hogy az állami támogatás mellett 84 millió taót és 105 milliós jegybevételt sikerült realizálniuk. A Barátok köztből ismert színész szerint a magánszínházé a jövő, pár nappal ezelőtt meg is alapította a Magánszínházak Szövetségét.

Hamvay Péter teljes cikkét – és benne a Centrállal, az Átriummal és a Kamarával – a csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban olvashatja.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?