„Belegyógyul a bábba” - Nagypál Gábor, a Stúdió K új művészeti vezetője

  • rés a présen
  • 2014. október 18.

Színház

rés a présen: Milyen változást jelentett neked, illetve a színháznak, hogy átvetted a Stúdió K vezetését?

Nagypál Gábor: Fontos tisztázni, hogy nem egyedül, hanem Zubek Adrienn ügyvezető igazgatóval párban visszük a K-t, hivatalos megnevezésem művészeti vezető. Mind a színház, mind a társulat életében, és személyesen nekem is fontos pont a váltás. Fodor Tamás személye, alkotói lénye határozta meg a színházat évtizedekig. Ezt az inget nem lehet csak úgy felvenni, és tovább hordani, mintha mi sem történt volna. Nagy a felelősség és az elvárás. A Stúdió K-ban eleve elég nehéz pontosan meghatározni, ki is a társulat. A kőszínházi szabályok (fizetés, éves szerződés stb.) nem érvényesek, van egy 7-8 személyből álló mag, akikkel szeretnék a legszorosabban együttműködni a repertoár, a prioritások tekintetében.

rap: Mik a Stúdió K tervei a következő évadra?

NG: Papíron nagyon jól néz ki az új évad. Ismert okokból nem részletezném, hogy miért van gyomorgörcsöm a megvalósulását illetően. Zsótér Sándor először rendez nálunk, Shakespeare Othellójával nyitunk, utána új bábelőadást rendez Fodor. A Maya hajóját Parti Nagy Lajos írja, Picasso inspirálta. Az évad második fele csupa K! Két koprodukció, először a Nagy Romulus a k2 Színházzal, aztán a Tizenkét (dühös) ember a Stúdió K, a Kerekasztal és a Katona együttműködésében.

rap: A rendező, a színész, a gyerekeknek játszó színész szerepe hogyan simul el benned?

NG: Tényleg van néhány identitásom, de ezzel egyrészt nem vagyok egyedül a pályán, másrészt kifejezetten inspiráló tud lenni, hogy mindig valamelyik másik énemre van szükség. Így talán később fogok ráunni magamra. A rendezői énem a legmegkerülhetőbb számomra, akkor jön elő, ha eléggé megbolygat egy probléma, és már valahogy artikulálni szeretném azt. A báb a nagy találkozás. Különleges létezést kíván a színésztől. Teremtő, animáló szerep, de nagyon kemény munka. És ha jó sikerül, akkor az ember szinte „belegyógyul” a bábba, és úgy tud játszani, ahogy talán csak gyerekkorában.

rap: Meghatározóak a vajdasági gyökereid az itteni életben és a munkában?

NG: Egy nagyon kevert és sokszínű közegből származom. Szeretem azt hinni, hogy ez segíti a nyitottságomat és az alkalmazkodóképességemet, bár erről inkább mások tudnának nyilatkozni. Tény, hogy valahogy mindig kisebbségi helyzetben léteztem, de ezt is inkább pluszként élem meg.

rap: Ha valami miatt most össze kéne csomagolni a Stúdió K-t, és elvinni valahova, hova vinnéd?

NG: Nem vinném máshova, itt és most is lehet, lehetne fontos és érvényes dolgokat csinálni, de a kultúrpolitikai képletben megváltoztatnék egy-két állandót…

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.