„Belegyógyul a bábba” - Nagypál Gábor, a Stúdió K új művészeti vezetője

  • rés a présen
  • 2014. október 18.

Színház

rés a présen: Milyen változást jelentett neked, illetve a színháznak, hogy átvetted a Stúdió K vezetését?

Nagypál Gábor: Fontos tisztázni, hogy nem egyedül, hanem Zubek Adrienn ügyvezető igazgatóval párban visszük a K-t, hivatalos megnevezésem művészeti vezető. Mind a színház, mind a társulat életében, és személyesen nekem is fontos pont a váltás. Fodor Tamás személye, alkotói lénye határozta meg a színházat évtizedekig. Ezt az inget nem lehet csak úgy felvenni, és tovább hordani, mintha mi sem történt volna. Nagy a felelősség és az elvárás. A Stúdió K-ban eleve elég nehéz pontosan meghatározni, ki is a társulat. A kőszínházi szabályok (fizetés, éves szerződés stb.) nem érvényesek, van egy 7-8 személyből álló mag, akikkel szeretnék a legszorosabban együttműködni a repertoár, a prioritások tekintetében.

rap: Mik a Stúdió K tervei a következő évadra?

NG: Papíron nagyon jól néz ki az új évad. Ismert okokból nem részletezném, hogy miért van gyomorgörcsöm a megvalósulását illetően. Zsótér Sándor először rendez nálunk, Shakespeare Othellójával nyitunk, utána új bábelőadást rendez Fodor. A Maya hajóját Parti Nagy Lajos írja, Picasso inspirálta. Az évad második fele csupa K! Két koprodukció, először a Nagy Romulus a k2 Színházzal, aztán a Tizenkét (dühös) ember a Stúdió K, a Kerekasztal és a Katona együttműködésében.

rap: A rendező, a színész, a gyerekeknek játszó színész szerepe hogyan simul el benned?

NG: Tényleg van néhány identitásom, de ezzel egyrészt nem vagyok egyedül a pályán, másrészt kifejezetten inspiráló tud lenni, hogy mindig valamelyik másik énemre van szükség. Így talán később fogok ráunni magamra. A rendezői énem a legmegkerülhetőbb számomra, akkor jön elő, ha eléggé megbolygat egy probléma, és már valahogy artikulálni szeretném azt. A báb a nagy találkozás. Különleges létezést kíván a színésztől. Teremtő, animáló szerep, de nagyon kemény munka. És ha jó sikerül, akkor az ember szinte „belegyógyul” a bábba, és úgy tud játszani, ahogy talán csak gyerekkorában.

rap: Meghatározóak a vajdasági gyökereid az itteni életben és a munkában?

NG: Egy nagyon kevert és sokszínű közegből származom. Szeretem azt hinni, hogy ez segíti a nyitottságomat és az alkalmazkodóképességemet, bár erről inkább mások tudnának nyilatkozni. Tény, hogy valahogy mindig kisebbségi helyzetben léteztem, de ezt is inkább pluszként élem meg.

rap: Ha valami miatt most össze kéne csomagolni a Stúdió K-t, és elvinni valahova, hova vinnéd?

NG: Nem vinném máshova, itt és most is lehet, lehetne fontos és érvényes dolgokat csinálni, de a kultúrpolitikai képletben megváltoztatnék egy-két állandót…

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.