Színház

Csak a csillár

Egykutya

Színház

Bár a darab fikciója szerint hóhelyzet van, és a szereplők vastag télikabátot húznak, az Egykutya tökéletes nyári produkció: a mélység és sekélység olyan keverékét adja, amilyen pont jólesik ebben a melegben.

De fogalmazhatunk úgy is, hogy az élet nagy kérdéseinek megvitatásához néha egy pohár fröccsön át vezet az út – és pont ilyen élmény a PopUp Produkció előadása: a keserű pohár fenekére nézünk, de mielőtt nagyon elkomorodnánk, a humor és a váratlan (olykor elég melo­dramatikus) fordulatok kizökkentenek minket.

Ennek megfelelően minden nagyon egyszerű és keresetlen, már az alkotócsapat maga is, amelyet az alapító, Bakonyi Alexa lelkesedése hívott életre, és egyszerre működik szakmai és baráti alapon, a hivatalos-hivatásos színházi világon inkább innen, mint túl (ami egyébként sok szempontból inkább előnyt jelent). Érződik a csapatjáték, az együttlét öröme az előadáson, ami rendező nélküli, közös munka volt. A HPS KultSzalon voltaképp egy kis galéria, s olyan hontalan produkciókat fogad be, amelyek nem igényelnek semmiféle „csilivili masinériát” – az ódon, lambériás falak eleve adottak, ezenkívül néhány egyszerű bútor az Egykutya díszlete. Színpadi világítás sincs, csak persze a mezei villanykapcsolóval működő csillár. Az ablakok tárva-nyitva, látszik az égbolt, beszűrődnek az utcai zajok: minimalista, intim színházi tér.

A darab szerzője, Varga Lóránt közösségi írónak nevezi magát. A Facebookon csaknem 13 ezer lájkolója van, és elsősorban itt terjeszti novelláit, amelyeket egy-egy figyelemfelhívó fotóval oszt meg. A posztban mindig szerepel az az információ is, hogy mennyi ideig tart a szöveg olvasása. Az olykor hosszabb, 7–8, de általában inkább 3–4 perces, ügye­sen megírt szövegek rendszerint egy csipetnyi konyhafilozofálásra, valamint egy érdekes csavarra vagy csattanóra épülnek. Könnyen fogyaszthatók, de ez nem értékítélet, inkább csak a felhasználóbarátságát és demokratikus voltát szeretném hangsúlyozni ennek a fajta esztétikának.

Ez a hozzáférhetőség áthatja az Egykutyát is, e lényegében társalgási drámát, amelynek az alapszituációja kitűnően alkalmas a rafinált sűrítésre és a feszültség robbanásig vitt fokozására. Négy ember hosszú idő után találkozik újra: egyetemista korukban kollégiumi szobatársak voltak, de aztán nyolc évig nem látták egymást (legalábbis így együtt). Egy ilyen szituációba bele van kódolva az őszinteség mellett a kibeszéletlenség is, ahogy a közös múlt okán az egymáshoz tartozás érzése, de az eltérő életutak feszültsége is. Patika (Döbrösi Laura), az aspergeres stichű szürke egér (aki beteg, haldokló édesanyját ápolta az elmúlt években, amitől még inkább befelé fordult) hívja össze a barátait. Vica (Tenki Dalma) az a fajta kétgyerekes anya, akinek öndefiníciója az anyukaságban látszólag ki is merül. Nóri (Bakonyi Alexa) sikeres, de mégis megkeseredett, szabad szájú képzőművész, aki többféle szempontból is prostituáltnak tartja magát. Honda (Tóth Károly) igazi self-made, simlisen helyezkedő, kőgazdag vállalkozó, aki számára a pénz és a hatalom élvezete jelenti a legfőbb örömöt az életben.

Ezek az alakok különböző élet­stratégiákat mutatnak fel – és olykor óhatatlanul sematikus az ábrázolásuk. De mihelyst felmerülne bennünk, hogy egy gesztus vagy mondat elég hiteles-e, jön a következő poén vagy fordulat, s árnyal a képen. A színészek élettel töltik meg a szerepeket, de akkor jók igazán, amikor épp nem tesznek rá a kelleténél több gesztust a sémákra, például akkor látszanak igazán részegnek, ha épp nem a részeget játsszák. Miután alaposabban megismertük őket, és a jópofáskodás is átcsap komikumba, már kevésbé tűnnek harsánynak. Vagy talán csak jobban összeérnek saját harsányságukkal, hiszen addigra már mindenkinek megvoltak azok a csillogóan szép – és színészileg is mélyen hiteles – pillanatai, amelyekből kiderül: az életvezetési stratégiák mögött igazából sérülések és védekezési mechanizmusok lapulnak.

Ezzel párhuzamosan feltárul a múlt is, nagyjából kiderül, hogy a szereplők miért nem beszéltek egymással már régóta, felszakadnak a sebek, ahogy azt vártuk is. A végére pedig annyira bezsong az előadás, hogy még a legabszurdabb fordulatok is elfogadhatóvá válnak, pedig itt aztán kő kövön nem marad. Megjegyzem, ez (is) főleg a színészi játéknak köszönhető, mert míg a darab kissé aránytalanul, a végén zúdítja ránk az összes titkot, a játszók fokozatosan pörögtek fel erre az őrült fordulatszámra: simán lehet menni velük.

És ahogy a szereplők, úgy mi magunk is megpróbálunk válaszolni az élet azon nagy kérdésére, hogy egyáltalán miért kelünk fel reggel. Ezen általában nem gondolkodunk, mert csak élünk – pedig érdemes sokszor és sokféleképpen feltenni ilyesféle kérdéseket. Például úgy is, ahogyan az Egykutya teszi.

HPS KultSzalon, 2020. július 23.

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

A vad

Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! – skandálja fennhangon a Fiatal Demokraták Szövetségének ifjú gárdája, minden lehetséges fórumon – minél fiatalosabb az a fórum, annál jobb. Felmerül persze a kérdés, hogy milyen harcot is folytatnak ők?

A szuperhonpolgár

A lovagi rang modern kori megfelelője elsősorban az érdemet, a tehetséget és a köz szolgálatát jutalmazza, bár az is igaz, hogy odaítélésénél a lojalitás és a politikai megfontolás sem mellékes.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.

„Inkább elmennek betegre”

Időről időre felmerül, hogy Orbán Viktor és pártja adott esetben a rendvédelmi erőket is bevetné a hatalom megtartása érdekében. A nyílt erőszak alkalmazásának azonban számos akadálya van.