„Csak idő kérdése, mikor robban” – A bécsi közönség odavolt meg vissza Mundruczótól

  • narancs.hu
  • 2016. május 29.

Színház

Rasszizmus, lakhatási válság, párkapcsolati erőszak. Kirobbanó siker.

A Proton Színház Mundruczó Kornél rendezte, Látszatélet című bemutatóját tapsviharral jutalmazta a Bécsi Ünnepi Hetek közönsége, és több jelentős osztrák napilap és portál kiemelte a nagyszerű színészi alakításokat, a különleges díszletet és Mundruczó új színházi formanyelvét – tudtuk meg a színház közleményéből.

A Látszatélet Bécs után Oberhausenbe, Wiesbadenbe, Drezdába, Berlinbe és Lille-be látogat. Budapesten december 8–10. között lesz újra látható a Trafóban.

Tompa Andrea kritikáját itt olvashatják, a sajtóközleményből pedig idemásoljuk az osztrák kritikák szemelvényeit.

false

 

Fotó: Rév Marcell

„Egy olyan korban, amikor egyre fontosabb az identitás meghatározása, Mundruczó arról a kérdésről készít színházi előadást, hogy vajon el tudunk-e szakadni családi gyökereinktől, meg tudjuk-e tagadni származásunkat, lehetséges-e testre szabott identitást alkotni. A Látszatélet egy, a sajátjánál jobb életre törekvő fiatal férfi görcsös próbálkozását mutatja be.

A Mundruczó által alapított budapesti Proton Színház nemzetközi koprodukcióban létrejött előadása Szilveszter (Jéger Zsombor) történetét beszéli el. A fiú elégedetlen roma származásával, hátat fordít rokonságának, hogy Budapesten, a nagyváros névtelenségében találja meg önmagát. Az elfojtás következtében Szilveszterben egyre nő az öngyűlölet – csak idő kérdése, mikor robban.

Amikor ez megtörténik, Szilveszter sötét bőrű és fekete hajú romákkal teli világa váratlanul találkozik a testet öltött ideális énjével: egy szőke fiú él gyerekkori lakásában, emlékei között. (…) A Látszatélet ősbemutatója már az ötödik produkció, amellyel Mundruczó a Bécsi Ünnepi Heteken vendégszerepel. Rendezéseinek közös vonása, hogy kíméletlenül feltárják a jelenkori magyarországi viszonyokat. A mindennapi rasszizmussal, a párkapcsolati és a családon belüli erőszakkal, a dzsentrifikációval vagy a lakáshiánnyal foglalkozó témák tragikuma mellett azonban nem mond le egy csipetnyi humorról sem.” (Lilian Spatz, ORF.at)

„Mundruczó Kornél szokatlan kamaradarabját lelkesen fogadták a Museumsquartier-ban. (…) A nagyszabású estén az erőszak és a hangerő által fémjelzett Mundruczó először mutatja meg légiesebb oldalát anélkül, hogy veszítene erejéből.” (derStandard.at)

„Mundruczó Kornél hiperrealista mesterműve.” (mottingers-meinung.at)

„Magával ragadóan emocionális a cigány édesanyát játszó Monori Lili alakítása.” (ORF.at)

„Monori Lili és Rába Roland élőben harcolnak a lakásért. Lenyűgöző páros. (…) Szatírába hajló hiperrealizmus.” (Wiener Zeitung)

false

 

Fotó: Rév Marcell

„Az Ágh Márton tervezte kiváló színpadkép a darab minden egyes szakaszában meggyőző. A forgása által előidézett káosz és rendetlenség szemléletes metaforája ennek a nyugtalan, kaotikus korszaknak, melyben sokunk élete a feje tetejére áll, mikor elvesztek a szilárd viszonyítási pontok. (…) A darab pontosan és élesen mutatja meg a romák rejtett és nyílt megkülönböztetését Magyarországon, illetve hogy mennyire makacsul tartják magukat a hagyományos előítéletek, és mennyire erőteljesen van jelen a kirekesztés még a 21. században is.” (european-cultural-news.com)

„A magyar Mundruczó Kornél halk, mégis erőteljes hatáselemekkel operáló rendezése a rasszizmust, a lakhatási nyomorúságot és a párkapcsolati erőszakot tematizálja. (…) Mundruczó, aki már több ízben volt a Bécsi Ünnepi Hetek vendége, tapintatos gondossággal, kliséktől mentesen vitte színpadra hazájának legégetőbb gondjait, arcot és történetet adva a diszkriminált embereknek. A százperces színházi este végén hosszan ünnepelte a közönség a társulatot és a rendezőt.” (Tiroler Tageszeitung)

„Mundruczónak alig féltucatnyi karakterre és mindössze 100 percre van szüksége ahhoz, hogy vázolja a helyzetet, természetesen a magyarországitól elemelve és egyetemessé téve azt. A dzsentrifikáció, a nők elleni erőszak, a szélsőséges jobboldaliság és a rasszizmus témáit következetesen, két családtörténetbe ágyazva dolgozza ki anélkül, hogy a cselekmény szétesne vagy parttalanná válna. Felmutat, nem magyaráz, anélkül is érthetővé válik a hatalmi viszonyok rendszere.” (mottingers-meinung.at)

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.