Csak tönkretenni – hozzászólt a FESZ a Trafó-ügyhöz

  • 2012. június 29.

Színház

A közlemény szövegében a FESZ Elnöksége egyrészt rögzíti a Trafó botrányos pályázatainak mérhetetlenül káros következményeit, másrészt felszólítja a Főpolgármesteri Hivatalt, hogy indokolja meg végre, miért nem fogadta el Nagy József pályázatát. A művésztől egyúttal pályázatának bemutatását kéri. A közlemény teljes szövegét alant olvashatják.

A Független Előadó-művészeti Szövetség közleménye

Aggodalommal követjük nyomon a Trafó Kortárs Művészetek Házának vezetőváltása körüli fejleményeket.

A Trafó a magyar avantgárd művészet központja. Nemzeti és nemzetközi intézmény, amely nélkül elképzelhetetlen a hazai kulturális élet. Éppen ezért megdöbbentőnek és lesújtónak tartjuk mindazt, ami az intézmény pályázata körül zajlik.

A Szövetség tavaly december óta kiemelt figyelmet fordít arra, hogy a vezetőváltás átlátható módon, kizárólag szakmai szempontok alapján, tisztességes körülmények között és párbeszédre alapozva történjék meg. Ezeket a kezdeményezéseket a döntéshozók rendre figyelmen kívül hagyják, az átláthatóság és a párbeszéd hiánya miatt pedig fél éven belül immár másodszor fordul elő, hogy nem tudjuk: ki és milyen koncepció mentén vezeti majd a Trafót.

Mára úgy tűnik, a Trafó élén tervezett forszírozott vezetőváltás kizárólag az eddig jól működő intézmény tönkretételét eredményezte, hiszen a kezdeti tervekkel (melyek a vezetőváltást is látszólag indokolták) szemben a minisztérium nem kívánja átvenni az intézményt; az továbbra is a fővárosnál marad. Az a bizonytalanság, amely eddig és mostantól a Trafót környezi, csak arra jó, hogy a nemzetközi működést ellehetetlenítse, hiszen a tervezés gyakorlatilag leáll.

A FESZ változatlanul kész tagsága szakmai tudásával, tapasztalatával a döntéshozók segítségére lenni a megalapozott döntés meghozatalában. De óhatatlanul felmerül bennünk a kérdés, hogy hány érvénytelen pályázat, visszalépés kell ahhoz, hogy mind a főváros, mind a pozíciót megpályázók számára kiderüljön: ez az intézmény koncepció nélkül, szakmai előkészítést és párbeszédet mellőzve nem működtethető!

Az önkormányzati és állami fenntartású intézmények transzparens működésének jegyében arra kérjük a Főpolgármesteri Hivatalt, hogy részletesen fejtse ki a Trafóval kapcsolatos elvárásait, valamint azt, mely dokumentumok hiányában utasította el Nagy József pályázatát.

Továbbá arra kérjük Nagy Józsefet, hozza nyilvánosságra pályázatát, hogy elejét vehessük az egyre ártalmasabb találgatásoknak.

 

 

a FESZ Elnöksége

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.