Csak tönkretenni – hozzászólt a FESZ a Trafó-ügyhöz

  • 2012. június 29.

Színház

A közlemény szövegében a FESZ Elnöksége egyrészt rögzíti a Trafó botrányos pályázatainak mérhetetlenül káros következményeit, másrészt felszólítja a Főpolgármesteri Hivatalt, hogy indokolja meg végre, miért nem fogadta el Nagy József pályázatát. A művésztől egyúttal pályázatának bemutatását kéri. A közlemény teljes szövegét alant olvashatják.

A Független Előadó-művészeti Szövetség közleménye

Aggodalommal követjük nyomon a Trafó Kortárs Művészetek Házának vezetőváltása körüli fejleményeket.

A Trafó a magyar avantgárd művészet központja. Nemzeti és nemzetközi intézmény, amely nélkül elképzelhetetlen a hazai kulturális élet. Éppen ezért megdöbbentőnek és lesújtónak tartjuk mindazt, ami az intézmény pályázata körül zajlik.

A Szövetség tavaly december óta kiemelt figyelmet fordít arra, hogy a vezetőváltás átlátható módon, kizárólag szakmai szempontok alapján, tisztességes körülmények között és párbeszédre alapozva történjék meg. Ezeket a kezdeményezéseket a döntéshozók rendre figyelmen kívül hagyják, az átláthatóság és a párbeszéd hiánya miatt pedig fél éven belül immár másodszor fordul elő, hogy nem tudjuk: ki és milyen koncepció mentén vezeti majd a Trafót.

Mára úgy tűnik, a Trafó élén tervezett forszírozott vezetőváltás kizárólag az eddig jól működő intézmény tönkretételét eredményezte, hiszen a kezdeti tervekkel (melyek a vezetőváltást is látszólag indokolták) szemben a minisztérium nem kívánja átvenni az intézményt; az továbbra is a fővárosnál marad. Az a bizonytalanság, amely eddig és mostantól a Trafót környezi, csak arra jó, hogy a nemzetközi működést ellehetetlenítse, hiszen a tervezés gyakorlatilag leáll.

A FESZ változatlanul kész tagsága szakmai tudásával, tapasztalatával a döntéshozók segítségére lenni a megalapozott döntés meghozatalában. De óhatatlanul felmerül bennünk a kérdés, hogy hány érvénytelen pályázat, visszalépés kell ahhoz, hogy mind a főváros, mind a pozíciót megpályázók számára kiderüljön: ez az intézmény koncepció nélkül, szakmai előkészítést és párbeszédet mellőzve nem működtethető!

Az önkormányzati és állami fenntartású intézmények transzparens működésének jegyében arra kérjük a Főpolgármesteri Hivatalt, hogy részletesen fejtse ki a Trafóval kapcsolatos elvárásait, valamint azt, mely dokumentumok hiányában utasította el Nagy József pályázatát.

Továbbá arra kérjük Nagy Józsefet, hozza nyilvánosságra pályázatát, hogy elejét vehessük az egyre ártalmasabb találgatásoknak.

 

 

a FESZ Elnöksége

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.