Tánc

Cseppkánon – Hogy vagy, Hérakleitosz?

  • Sisso
  • 2016. március 25.

Színház

Goda Gábor, illetve az Artus összefoglaló műve: az elmúlt harminc év gondolattöredékeiből, mozdulatszekvenciáiból, vizuális darabjaiból összeállították kisebb és nagyobb univerzumaink vizes modelljét a színpadon. Goda mindig az isteni geometriával kísérletezett, és igenis többször belelépett ugyanabba a gondolatfolyóba, hogy újra meg újra megmártózzunk az érzékelhető dimenziókban.

A Philipp György vezetésével felsorakozott À la cARTe kamarakórus színes esőkabátokban recitálja végig az előadást, időnként preparált zongorán kíséri őket a kórusvezető. Fölöttük a színpad teljes magasságában kivetítő, rajta esőcseppek, csillagképek, a színpadon zajló jelenetek álom- és emlékképpé alakított verziói repítik el a színpadi térben zajló előadást. A színpadon medencényi víz, benne ki-kilengő táncosok és kimozdíthatatlan tai-chi művészek szövik végtelenített mozdulataikat. A hétköznapi cselekvéseket táncosító színházból és az ősi mozdulatsorokból történetek alakulnak párhuzamosan és egymásra reflektálva. Egy súlypontáthelyezésnek is óriási jelentősége van, egy árva kézmozdulat hangorkánt indíthat el, egy leütés a zongorán kimerevítheti a képet és így tovább. Kortárs zenemű, mozi és táncszínház beszél egymással, mintha soha nem is lett volna elválasztható. Álom, trükk, mágia. Aztán zuhogni kezd az eső, és szivárvány is lesz, de minden megy tovább a maga útján nyugodtan. Színpad az egész világ és a világ ott van egy színpadon. Jobbat mondok: letehetetlen könyv, folyamatosan olvasni akarom.

Artus–Nemzeti Táncszínház, Müpa, február 12.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.