Tánc

Cseppkánon – Hogy vagy, Hérakleitosz?

  • Sisso
  • 2016. március 25.

Színház

Goda Gábor, illetve az Artus összefoglaló műve: az elmúlt harminc év gondolattöredékeiből, mozdulatszekvenciáiból, vizuális darabjaiból összeállították kisebb és nagyobb univerzumaink vizes modelljét a színpadon. Goda mindig az isteni geometriával kísérletezett, és igenis többször belelépett ugyanabba a gondolatfolyóba, hogy újra meg újra megmártózzunk az érzékelhető dimenziókban.

A Philipp György vezetésével felsorakozott À la cARTe kamarakórus színes esőkabátokban recitálja végig az előadást, időnként preparált zongorán kíséri őket a kórusvezető. Fölöttük a színpad teljes magasságában kivetítő, rajta esőcseppek, csillagképek, a színpadon zajló jelenetek álom- és emlékképpé alakított verziói repítik el a színpadi térben zajló előadást. A színpadon medencényi víz, benne ki-kilengő táncosok és kimozdíthatatlan tai-chi művészek szövik végtelenített mozdulataikat. A hétköznapi cselekvéseket táncosító színházból és az ősi mozdulatsorokból történetek alakulnak párhuzamosan és egymásra reflektálva. Egy súlypontáthelyezésnek is óriási jelentősége van, egy árva kézmozdulat hangorkánt indíthat el, egy leütés a zongorán kimerevítheti a képet és így tovább. Kortárs zenemű, mozi és táncszínház beszél egymással, mintha soha nem is lett volna elválasztható. Álom, trükk, mágia. Aztán zuhogni kezd az eső, és szivárvány is lesz, de minden megy tovább a maga útján nyugodtan. Színpad az egész világ és a világ ott van egy színpadon. Jobbat mondok: letehetetlen könyv, folyamatosan olvasni akarom.

Artus–Nemzeti Táncszínház, Müpa, február 12.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.