Cserhalmi életműdíjat, az AlkalMáté Trupp különdíjat kap a Színházi Kritikusok Céhétől

  • narancs.hu
  • 2022. augusztus 22.

Színház

A 2022-es Színikritikusok díjainak várományosai listáján a Katona József Színház az abszolút rekorder.

43. alkalommal adja át idén a Színházi Kritikusok Céhe a Színikritikusok díját, amellyel a 2021/2022-es évad kiemelkedő színházi teljesítményeit ismeri el. A gála október 18-án lesz az Örkény István Színházban.

Már korábban hírül adták, hogy az életműdíjat Cserhalmi György színművész kapja, különdíjjal az AlkalMáté Truppot tüntetik ki, míg a társadalmi folyamatok alakításán innovatív színházi gondolkodással, elkötelezetten dolgozó alkotók számára újonnan alapított Jövő díjjal pedig két színházi nevelési társulatot, a KÁVA Színházat és a Kerekasztal Színházat ismerik el.

14 kategóriában hagyományosan három-három nominált várja az október 18-i díjátadót, amelynek helyszíne az Örkény Színház. A gála a közönség számára ezúttal is nyilvános. Az esemény rendezője Mácsai Pál, közreműködői az Örkény Színház művészei lesznek.

Idén 16 színikritikus adta le voksát a megszokott kategóriákban. A szavazás módja az eddigiektől annyiban tért el, hogy két évtized tapasztalata alapján létrehoztak grémiumot, mely a gyerek-/ifjúsági előadásokról külön dönt, hisz' a kritikusdíjra szavazók közül nem mindenki követi a "felnőttprodukciókkal" azonos intenzitással ezeket az előadásokat. A grémium összetétele évről évre változhat. Az idei legjobb gyerek- és ifjúsági előadás díj odaítélésében hatan vettek részt, akik javaslataik alapján egy szűkített listára szavaztak.

A várományosok listáján az idei abszolút rekorder a Katona József Színház, amelynek három produkciója, az Isten, haza, család, a Káli holtak és a Melancholy Rooms versenyez a legjobb előadás és a legjobb rendezés díjáért. Az új magyar dráma/színpadi szöveg kategóriában szintén csak a Katona József Színházban bemutatott művek – Spiró György drámája, a Főtitkárok, Varga Zsófia és Tarnóczi Jakab Aiszkhülosz, Euripidész és Szophoklész művei alapján készített Isten, haza, család, továbbá a Térey János Káli holtak című regényének Bíró Bence és Dömötör András készítette adaptációja  kerültek a várományosok közé. Az Isten, haza, család összesen négy, a Káli holtak hat, a Melancholy Rooms öt kategóriában érintett.

A díjátadónak helyet adó Örkény István Színház öt jelöléssel várja a gálát.

A független színházak közül a Stúdió K Színház és a Szkéné Színház két-két jelöléssel csúcstartó, rajtuk kívül a Narratíva Kollektíva, valamint a Trafó, a Forte Társulat és a Manna Produkció egy-egy előadása képviseli a szcénát.

A vidéki színházak közül a Budaörsi Latinovits Színház és a tatabányai Jászai Mari Színház két-két jelölést válthat díjra, a Miskolci Nemzeti Színház, a szolnoki Szigligeti Színház egy-egy nominálást kapott. A jelölt előadások között van egy hármas koprodukció is, a legjobb gyerek- és ifjúsági előadások között a Kőszegi Várszínház, a szombathelyi Mesebolt Bábszínház és a debreceni Vojtina Bábszínház összefogásából létrejött Lili és a bátorság.

A határon túli színházak közül a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban és a Komáromi Jókai Színházban dolgozó alkotók kaptak jelölést.

A 2022-es Színikritikusok díjainak várományosai

A legjobb új magyar dráma / színházi szöveg

  • Spiró György: Főtitkárok
  • Varga Zsófia–Tarnóczi Jakab (Aiszkhülosz, Euripidész és Szophoklész művei alapján): Isten, haza, család
  • Térey János–Bíró Bence–Dömötör András: Káli holtak

A legjobb előadás

  • Isten, haza, család – Katona József Színház; rendező: Tarnóczi Jakab
  • Káli holtak – Katona József Színház; rendező: Dömötör András
  • Melancholy Rooms – Katona József Színház; rendező: Tarnóczi Jakab 

A legjobb rendezés

  • Isten, haza, család – Katona József Színház; rendező: Tarnóczi Jakab
  • Káli holtak – Katona József Színház; rendező: Dömötör András
  • Melancholy Rooms – Katona József Színház; rendező: Tarnóczi Jakab

 A legjobb szórakoztató előadás

  • Illatszertár – Jászai Mari Színház, Tatabánya; rendező: Szikszai Rémusz
  • Producerek – Miskolci Nemzeti Színház; rendező: Béres Attila
  • Vszedelmes viszonyok – Budapesti Operettszínház; rendező: Kiss Csaba

A legjobb független előadás

  • Demerung (Csehov Meggyeskertje) – Narratíva Kollektíva; rendező: Hegymegi Máté, Kovács D. Dániel
  • Az égő ház – Forte Társulat–Szkéné Színház; rendező: Horváth Csaba
  • Nagymamával álmodtam – Trafó – Kortárs Művészetek Háza; rendező: Göndör László 

A legjobb gyerek-/ifjúsági színházi előadás

  • A halhatatlanságra vágyó királyfi – Manna Produkció; rendező: Maróthy Anna Zorka
  • Az osztály vesztese – Budaörsi Latinovits Színház; rendező: Kolozsi Angéla
  • Lili és a bátorság – Kőszegi Várszínház–Mesebolt Bábszínház, Szombathely–Vojtina Bábszínház, Debrecen; rendező: Somogyi Tamás

A legjobb női főszereplő

  • Hartai Petra – Katharina Blum elvesztett tisztessége; Budaörsi Latinovits Színház
  • Pallagi Melitta – Heilbronni Katica; Stúdió K Színház
  • Pogány Judit – Az ajtó; Örkény István Színház

A legjobb férfi főszereplő

  • László Zsolt – Don Carlos; Radnóti Színház
  • Orosz Ákos – Don Juan, vagy az apák kínja; Komáromi Jókai Színház–Szkéné Színház
  • Tasnádi Bence – Káli holtak; Katona József Színház

A legjobb női epizódszereplő

  • Bodnár Erika – Melancholy Rooms; Katona József Színház
  • Danis Lídia – A revizor, 10; Jászai Mari Színház, Tatabánya
  • Fullajtár Andrea – Káli holtak; Katona József Színház

A legjobb férfi epizódszereplő

  • Fodor Tamás – Tigris; Stúdió K Színház
  • Hajduk Károly – Sirály; Szigligeti Színház, Szolnok
  • Mészáros Béla – Isten, haza, család; Katona József Színház

A legjobb díszlet

  • Frankenstein – Budapest Bábszínház; tervező: Hoffer Károly, Keresztes Tamás
  • Káli holtak – Katona József Színház; tervező: Dömötör András, Kálmán Eszter, Szöllősi Géza
  • Melancholy Rooms – Katona József Színház; tervező: Giliga Ilka

A legjobb jelmez

  • 33 változat Haydn-koponyára – Örkény István Színház; tervező: Nagy Fruzsina
  • Az ajtó – Örkény István Színház, tervező: Szabados Luca
  • Moszkva-Peking Ptranszszimfónia – Katona József Színház; tervező: Zeke Edit

A legjobb színházi zene

  • Az ajtó – Örkény István Színház; zeneszerző: Matisz Flóra Lili
  • A Csókos Asszony Lovagjai – Kosztolányi Dezső Színház, Szabadka; zeneszerző: Szerda Árpád
  • Melancholy Rooms – Katona József Színház; zeneszerző: Bencsik Levente, Hunyadi Máté

A legígéretesebb pályakezdő

  • Borsi-Balogh Máté – Örkény István Színház
  • Major Erik – Weöres Sándor Színház, Szombathely
  • Mentes Júlia Virginia – Thália Színház

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.