Cserhalmi életműdíjat, az AlkalMáté Trupp különdíjat kap a Színházi Kritikusok Céhétől

  • narancs.hu
  • 2022. augusztus 22.

Színház

A 2022-es Színikritikusok díjainak várományosai listáján a Katona József Színház az abszolút rekorder.

43. alkalommal adja át idén a Színházi Kritikusok Céhe a Színikritikusok díját, amellyel a 2021/2022-es évad kiemelkedő színházi teljesítményeit ismeri el. A gála október 18-án lesz az Örkény István Színházban.

Már korábban hírül adták, hogy az életműdíjat Cserhalmi György színművész kapja, különdíjjal az AlkalMáté Truppot tüntetik ki, míg a társadalmi folyamatok alakításán innovatív színházi gondolkodással, elkötelezetten dolgozó alkotók számára újonnan alapított Jövő díjjal pedig két színházi nevelési társulatot, a KÁVA Színházat és a Kerekasztal Színházat ismerik el.

14 kategóriában hagyományosan három-három nominált várja az október 18-i díjátadót, amelynek helyszíne az Örkény Színház. A gála a közönség számára ezúttal is nyilvános. Az esemény rendezője Mácsai Pál, közreműködői az Örkény Színház művészei lesznek.

Idén 16 színikritikus adta le voksát a megszokott kategóriákban. A szavazás módja az eddigiektől annyiban tért el, hogy két évtized tapasztalata alapján létrehoztak grémiumot, mely a gyerek-/ifjúsági előadásokról külön dönt, hisz' a kritikusdíjra szavazók közül nem mindenki követi a "felnőttprodukciókkal" azonos intenzitással ezeket az előadásokat. A grémium összetétele évről évre változhat. Az idei legjobb gyerek- és ifjúsági előadás díj odaítélésében hatan vettek részt, akik javaslataik alapján egy szűkített listára szavaztak.

A várományosok listáján az idei abszolút rekorder a Katona József Színház, amelynek három produkciója, az Isten, haza, család, a Káli holtak és a Melancholy Rooms versenyez a legjobb előadás és a legjobb rendezés díjáért. Az új magyar dráma/színpadi szöveg kategóriában szintén csak a Katona József Színházban bemutatott művek – Spiró György drámája, a Főtitkárok, Varga Zsófia és Tarnóczi Jakab Aiszkhülosz, Euripidész és Szophoklész művei alapján készített Isten, haza, család, továbbá a Térey János Káli holtak című regényének Bíró Bence és Dömötör András készítette adaptációja  kerültek a várományosok közé. Az Isten, haza, család összesen négy, a Káli holtak hat, a Melancholy Rooms öt kategóriában érintett.

A díjátadónak helyet adó Örkény István Színház öt jelöléssel várja a gálát.

A független színházak közül a Stúdió K Színház és a Szkéné Színház két-két jelöléssel csúcstartó, rajtuk kívül a Narratíva Kollektíva, valamint a Trafó, a Forte Társulat és a Manna Produkció egy-egy előadása képviseli a szcénát.

A vidéki színházak közül a Budaörsi Latinovits Színház és a tatabányai Jászai Mari Színház két-két jelölést válthat díjra, a Miskolci Nemzeti Színház, a szolnoki Szigligeti Színház egy-egy nominálást kapott. A jelölt előadások között van egy hármas koprodukció is, a legjobb gyerek- és ifjúsági előadások között a Kőszegi Várszínház, a szombathelyi Mesebolt Bábszínház és a debreceni Vojtina Bábszínház összefogásából létrejött Lili és a bátorság.

A határon túli színházak közül a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban és a Komáromi Jókai Színházban dolgozó alkotók kaptak jelölést.

A 2022-es Színikritikusok díjainak várományosai

A legjobb új magyar dráma / színházi szöveg

  • Spiró György: Főtitkárok
  • Varga Zsófia–Tarnóczi Jakab (Aiszkhülosz, Euripidész és Szophoklész művei alapján): Isten, haza, család
  • Térey János–Bíró Bence–Dömötör András: Káli holtak

A legjobb előadás

  • Isten, haza, család – Katona József Színház; rendező: Tarnóczi Jakab
  • Káli holtak – Katona József Színház; rendező: Dömötör András
  • Melancholy Rooms – Katona József Színház; rendező: Tarnóczi Jakab 

A legjobb rendezés

  • Isten, haza, család – Katona József Színház; rendező: Tarnóczi Jakab
  • Káli holtak – Katona József Színház; rendező: Dömötör András
  • Melancholy Rooms – Katona József Színház; rendező: Tarnóczi Jakab

 A legjobb szórakoztató előadás

  • Illatszertár – Jászai Mari Színház, Tatabánya; rendező: Szikszai Rémusz
  • Producerek – Miskolci Nemzeti Színház; rendező: Béres Attila
  • Vszedelmes viszonyok – Budapesti Operettszínház; rendező: Kiss Csaba

A legjobb független előadás

  • Demerung (Csehov Meggyeskertje) – Narratíva Kollektíva; rendező: Hegymegi Máté, Kovács D. Dániel
  • Az égő ház – Forte Társulat–Szkéné Színház; rendező: Horváth Csaba
  • Nagymamával álmodtam – Trafó – Kortárs Művészetek Háza; rendező: Göndör László 

A legjobb gyerek-/ifjúsági színházi előadás

  • A halhatatlanságra vágyó királyfi – Manna Produkció; rendező: Maróthy Anna Zorka
  • Az osztály vesztese – Budaörsi Latinovits Színház; rendező: Kolozsi Angéla
  • Lili és a bátorság – Kőszegi Várszínház–Mesebolt Bábszínház, Szombathely–Vojtina Bábszínház, Debrecen; rendező: Somogyi Tamás

A legjobb női főszereplő

  • Hartai Petra – Katharina Blum elvesztett tisztessége; Budaörsi Latinovits Színház
  • Pallagi Melitta – Heilbronni Katica; Stúdió K Színház
  • Pogány Judit – Az ajtó; Örkény István Színház

A legjobb férfi főszereplő

  • László Zsolt – Don Carlos; Radnóti Színház
  • Orosz Ákos – Don Juan, vagy az apák kínja; Komáromi Jókai Színház–Szkéné Színház
  • Tasnádi Bence – Káli holtak; Katona József Színház

A legjobb női epizódszereplő

  • Bodnár Erika – Melancholy Rooms; Katona József Színház
  • Danis Lídia – A revizor, 10; Jászai Mari Színház, Tatabánya
  • Fullajtár Andrea – Káli holtak; Katona József Színház

A legjobb férfi epizódszereplő

  • Fodor Tamás – Tigris; Stúdió K Színház
  • Hajduk Károly – Sirály; Szigligeti Színház, Szolnok
  • Mészáros Béla – Isten, haza, család; Katona József Színház

A legjobb díszlet

  • Frankenstein – Budapest Bábszínház; tervező: Hoffer Károly, Keresztes Tamás
  • Káli holtak – Katona József Színház; tervező: Dömötör András, Kálmán Eszter, Szöllősi Géza
  • Melancholy Rooms – Katona József Színház; tervező: Giliga Ilka

A legjobb jelmez

  • 33 változat Haydn-koponyára – Örkény István Színház; tervező: Nagy Fruzsina
  • Az ajtó – Örkény István Színház, tervező: Szabados Luca
  • Moszkva-Peking Ptranszszimfónia – Katona József Színház; tervező: Zeke Edit

A legjobb színházi zene

  • Az ajtó – Örkény István Színház; zeneszerző: Matisz Flóra Lili
  • A Csókos Asszony Lovagjai – Kosztolányi Dezső Színház, Szabadka; zeneszerző: Szerda Árpád
  • Melancholy Rooms – Katona József Színház; zeneszerző: Bencsik Levente, Hunyadi Máté

A legígéretesebb pályakezdő

  • Borsi-Balogh Máté – Örkény István Színház
  • Major Erik – Weöres Sándor Színház, Szombathely
  • Mentes Júlia Virginia – Thália Színház

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.