Cserhalmi életműdíjat, az AlkalMáté Trupp különdíjat kap a Színházi Kritikusok Céhétől

  • narancs.hu
  • 2022. augusztus 22.

Színház

A 2022-es Színikritikusok díjainak várományosai listáján a Katona József Színház az abszolút rekorder.

43. alkalommal adja át idén a Színházi Kritikusok Céhe a Színikritikusok díját, amellyel a 2021/2022-es évad kiemelkedő színházi teljesítményeit ismeri el. A gála október 18-án lesz az Örkény István Színházban.

Már korábban hírül adták, hogy az életműdíjat Cserhalmi György színművész kapja, különdíjjal az AlkalMáté Truppot tüntetik ki, míg a társadalmi folyamatok alakításán innovatív színházi gondolkodással, elkötelezetten dolgozó alkotók számára újonnan alapított Jövő díjjal pedig két színházi nevelési társulatot, a KÁVA Színházat és a Kerekasztal Színházat ismerik el.

14 kategóriában hagyományosan három-három nominált várja az október 18-i díjátadót, amelynek helyszíne az Örkény Színház. A gála a közönség számára ezúttal is nyilvános. Az esemény rendezője Mácsai Pál, közreműködői az Örkény Színház művészei lesznek.

Idén 16 színikritikus adta le voksát a megszokott kategóriákban. A szavazás módja az eddigiektől annyiban tért el, hogy két évtized tapasztalata alapján létrehoztak grémiumot, mely a gyerek-/ifjúsági előadásokról külön dönt, hisz' a kritikusdíjra szavazók közül nem mindenki követi a "felnőttprodukciókkal" azonos intenzitással ezeket az előadásokat. A grémium összetétele évről évre változhat. Az idei legjobb gyerek- és ifjúsági előadás díj odaítélésében hatan vettek részt, akik javaslataik alapján egy szűkített listára szavaztak.

A várományosok listáján az idei abszolút rekorder a Katona József Színház, amelynek három produkciója, az Isten, haza, család, a Káli holtak és a Melancholy Rooms versenyez a legjobb előadás és a legjobb rendezés díjáért. Az új magyar dráma/színpadi szöveg kategóriában szintén csak a Katona József Színházban bemutatott művek – Spiró György drámája, a Főtitkárok, Varga Zsófia és Tarnóczi Jakab Aiszkhülosz, Euripidész és Szophoklész művei alapján készített Isten, haza, család, továbbá a Térey János Káli holtak című regényének Bíró Bence és Dömötör András készítette adaptációja  kerültek a várományosok közé. Az Isten, haza, család összesen négy, a Káli holtak hat, a Melancholy Rooms öt kategóriában érintett.

A díjátadónak helyet adó Örkény István Színház öt jelöléssel várja a gálát.

A független színházak közül a Stúdió K Színház és a Szkéné Színház két-két jelöléssel csúcstartó, rajtuk kívül a Narratíva Kollektíva, valamint a Trafó, a Forte Társulat és a Manna Produkció egy-egy előadása képviseli a szcénát.

A vidéki színházak közül a Budaörsi Latinovits Színház és a tatabányai Jászai Mari Színház két-két jelölést válthat díjra, a Miskolci Nemzeti Színház, a szolnoki Szigligeti Színház egy-egy nominálást kapott. A jelölt előadások között van egy hármas koprodukció is, a legjobb gyerek- és ifjúsági előadások között a Kőszegi Várszínház, a szombathelyi Mesebolt Bábszínház és a debreceni Vojtina Bábszínház összefogásából létrejött Lili és a bátorság.

A határon túli színházak közül a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban és a Komáromi Jókai Színházban dolgozó alkotók kaptak jelölést.

A 2022-es Színikritikusok díjainak várományosai

A legjobb új magyar dráma / színházi szöveg

  • Spiró György: Főtitkárok
  • Varga Zsófia–Tarnóczi Jakab (Aiszkhülosz, Euripidész és Szophoklész művei alapján): Isten, haza, család
  • Térey János–Bíró Bence–Dömötör András: Káli holtak

A legjobb előadás

  • Isten, haza, család – Katona József Színház; rendező: Tarnóczi Jakab
  • Káli holtak – Katona József Színház; rendező: Dömötör András
  • Melancholy Rooms – Katona József Színház; rendező: Tarnóczi Jakab 

A legjobb rendezés

  • Isten, haza, család – Katona József Színház; rendező: Tarnóczi Jakab
  • Káli holtak – Katona József Színház; rendező: Dömötör András
  • Melancholy Rooms – Katona József Színház; rendező: Tarnóczi Jakab

 A legjobb szórakoztató előadás

  • Illatszertár – Jászai Mari Színház, Tatabánya; rendező: Szikszai Rémusz
  • Producerek – Miskolci Nemzeti Színház; rendező: Béres Attila
  • Vszedelmes viszonyok – Budapesti Operettszínház; rendező: Kiss Csaba

A legjobb független előadás

  • Demerung (Csehov Meggyeskertje) – Narratíva Kollektíva; rendező: Hegymegi Máté, Kovács D. Dániel
  • Az égő ház – Forte Társulat–Szkéné Színház; rendező: Horváth Csaba
  • Nagymamával álmodtam – Trafó – Kortárs Művészetek Háza; rendező: Göndör László 

A legjobb gyerek-/ifjúsági színházi előadás

  • A halhatatlanságra vágyó királyfi – Manna Produkció; rendező: Maróthy Anna Zorka
  • Az osztály vesztese – Budaörsi Latinovits Színház; rendező: Kolozsi Angéla
  • Lili és a bátorság – Kőszegi Várszínház–Mesebolt Bábszínház, Szombathely–Vojtina Bábszínház, Debrecen; rendező: Somogyi Tamás

A legjobb női főszereplő

  • Hartai Petra – Katharina Blum elvesztett tisztessége; Budaörsi Latinovits Színház
  • Pallagi Melitta – Heilbronni Katica; Stúdió K Színház
  • Pogány Judit – Az ajtó; Örkény István Színház

A legjobb férfi főszereplő

  • László Zsolt – Don Carlos; Radnóti Színház
  • Orosz Ákos – Don Juan, vagy az apák kínja; Komáromi Jókai Színház–Szkéné Színház
  • Tasnádi Bence – Káli holtak; Katona József Színház

A legjobb női epizódszereplő

  • Bodnár Erika – Melancholy Rooms; Katona József Színház
  • Danis Lídia – A revizor, 10; Jászai Mari Színház, Tatabánya
  • Fullajtár Andrea – Káli holtak; Katona József Színház

A legjobb férfi epizódszereplő

  • Fodor Tamás – Tigris; Stúdió K Színház
  • Hajduk Károly – Sirály; Szigligeti Színház, Szolnok
  • Mészáros Béla – Isten, haza, család; Katona József Színház

A legjobb díszlet

  • Frankenstein – Budapest Bábszínház; tervező: Hoffer Károly, Keresztes Tamás
  • Káli holtak – Katona József Színház; tervező: Dömötör András, Kálmán Eszter, Szöllősi Géza
  • Melancholy Rooms – Katona József Színház; tervező: Giliga Ilka

A legjobb jelmez

  • 33 változat Haydn-koponyára – Örkény István Színház; tervező: Nagy Fruzsina
  • Az ajtó – Örkény István Színház, tervező: Szabados Luca
  • Moszkva-Peking Ptranszszimfónia – Katona József Színház; tervező: Zeke Edit

A legjobb színházi zene

  • Az ajtó – Örkény István Színház; zeneszerző: Matisz Flóra Lili
  • A Csókos Asszony Lovagjai – Kosztolányi Dezső Színház, Szabadka; zeneszerző: Szerda Árpád
  • Melancholy Rooms – Katona József Színház; zeneszerző: Bencsik Levente, Hunyadi Máté

A legígéretesebb pályakezdő

  • Borsi-Balogh Máté – Örkény István Színház
  • Major Erik – Weöres Sándor Színház, Szombathely
  • Mentes Júlia Virginia – Thália Színház

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.