Opera

Grandiózus pamparamm

Verdi: Attila

Kritika

Raffaello 1514-ben befejezett freskóján I. Leó pápa és Attila néz farkasszemet egymással. Míg az egyházfő felett Szent Péter és Szent Pál levitál, a hun lovak riadtan szökellnek hátra, a barbár küldöttség pedig megretten a keresztény Isten jelenlététől.

Amikor 1845-ben Verdi nagy kedvvel nekilátott az Attila előkészületeinek, elküldte egy barátját a Vatikánban lévő Apostoli-palotába, hogy beszámoljon neki a festményről. Az operában mégsem a barbár, érzéketlen uralkodót örökítette meg, hanem a nagy hódítót, aki rettenetes mivoltában is tiszteletet ébreszt. Nem csoda, hogy nehéz mit kezdeni a zeneszerző 32 évesen komponált, még zsengének számító dalművével, amely ügyesen illeszkedik az akkor divatos bel canto operák sorába (értsd: az esküdt ellenségek is tökéletes harmóniában énekelnek). Az Attilában a hun sereg pattogó pamparapammok és mutatós áriák kíséretében indul harcba, címszereplő antihőse meg előbb érdemel rokonszenvet, mint megvetést. Az 1846-os bemutatón sikert aratott, de pusztán a Risorgimento idején dúló hazafias láz segítette diadalra. Hazánkban ötven éve nem készült belőle szcenírozott előadás, igaz, Lamberto Gardelli Hungaroton számára készült felvételét a mai napig érdemes elővenni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.