Opera

Grandiózus pamparamm

Verdi: Attila

Kritika

Raffaello 1514-ben befejezett freskóján I. Leó pápa és Attila néz farkasszemet egymással. Míg az egyházfő felett Szent Péter és Szent Pál levitál, a hun lovak riadtan szökellnek hátra, a barbár küldöttség pedig megretten a keresztény Isten jelenlététől.

Amikor 1845-ben Verdi nagy kedvvel nekilátott az Attila előkészületeinek, elküldte egy barátját a Vatikánban lévő Apostoli-palotába, hogy beszámoljon neki a festményről. Az operában mégsem a barbár, érzéketlen uralkodót örökítette meg, hanem a nagy hódítót, aki rettenetes mivoltában is tiszteletet ébreszt. Nem csoda, hogy nehéz mit kezdeni a zeneszerző 32 évesen komponált, még zsengének számító dalművével, amely ügyesen illeszkedik az akkor divatos bel canto operák sorába (értsd: az esküdt ellenségek is tökéletes harmóniában énekelnek). Az Attilában a hun sereg pattogó pamparapammok és mutatós áriák kíséretében indul harcba, címszereplő antihőse meg előbb érdemel rokonszenvet, mint megvetést. Az 1846-os bemutatón sikert aratott, de pusztán a Risorgimento idején dúló hazafias láz segítette diadalra. Hazánkban ötven éve nem készült belőle szcenírozott előadás, igaz, Lamberto Gardelli Hungaroton számára készült felvételét a mai napig érdemes elővenni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?