Színház

Dollár Papa Gyermekei: a Tágra Zárt Szemek próbája

Színház

Van egy nő, szerelmes akar lenni, boldogságra vágyik, de házassága felett mintha már eljárt volna az idő. Folyton csak küzd a férjével, kétségbeesett és voltaképpen tehetetlen. Gyors váltás, és a megelevenedő történetről egy szempillantás alatt kiderül, hogy színházi próbán járunk, a férj-feleség duóból rendező-színésznő páros lesz, akik közben persze férj és feleség a történet szerint. De mi a történet? Adott négy szereplő, akik mintha párhuzamos valóságokat jelenítenének meg egy kis, zárt térben – eddig nevezzük színháznak –, az alapmű Schnitzler Álomnovellája, adott még sok intertextus Ingmar Bergmantól az egyéb határátlépő klasszikusokig – eddig is színház –, ám miközben a szinte mindenki által ismert Tágra zárt szemek próbáját nézzük, a természetesség illúziója oly módon keveredik a valósággal, hogy már-már akár kihívás lehet szétszálazni, mit látunk. A Dollár Papa Gyermekei formáció mesteri hipervalóságot teremt Láng Annamária, Rába Roland, Urbanovits Krisztina és Ördög Tamás segítségével. Ez az a közeg, amelyben nincsenek tabuk, és szinte sosem lehetünk biztosak benne, mi képezi a történet lényegét, mi improvizáció és mi nem, valamint hogy mikor elevenedik meg a valóság, mi játék és mi „igazi”. Ördög Tamás eddigi legkomplexebb rendezése egyszerű dolgokról, múló érzésekről, boldogságkeresésről beszél, de emellett már sokadszorra mutatja meg a színjátszás egy olyan újnak mondható, rendkívül izgalmas módját, amikor vannak is karakterek meg nem is, van is drámai alapmű meg nincs is… A személyesség játékos bája és a kérlelhetetlen valóság érzéki élménnyé válik, amely leszámol az illúziószínházzal, így marad valami vérprofi, eredeti és nagyon klassz, amire egyelőre nincsenek szavaink, vagy épp nem találjuk azokat.

Trafó, november 25.

Figyelmébe ajánljuk