Színház

Dollár Papa Gyermekei: a Tágra Zárt Szemek próbája

Színház

Van egy nő, szerelmes akar lenni, boldogságra vágyik, de házassága felett mintha már eljárt volna az idő. Folyton csak küzd a férjével, kétségbeesett és voltaképpen tehetetlen. Gyors váltás, és a megelevenedő történetről egy szempillantás alatt kiderül, hogy színházi próbán járunk, a férj-feleség duóból rendező-színésznő páros lesz, akik közben persze férj és feleség a történet szerint. De mi a történet? Adott négy szereplő, akik mintha párhuzamos valóságokat jelenítenének meg egy kis, zárt térben – eddig nevezzük színháznak –, az alapmű Schnitzler Álomnovellája, adott még sok intertextus Ingmar Bergmantól az egyéb határátlépő klasszikusokig – eddig is színház –, ám miközben a szinte mindenki által ismert Tágra zárt szemek próbáját nézzük, a természetesség illúziója oly módon keveredik a valósággal, hogy már-már akár kihívás lehet szétszálazni, mit látunk. A Dollár Papa Gyermekei formáció mesteri hipervalóságot teremt Láng Annamária, Rába Roland, Urbanovits Krisztina és Ördög Tamás segítségével. Ez az a közeg, amelyben nincsenek tabuk, és szinte sosem lehetünk biztosak benne, mi képezi a történet lényegét, mi improvizáció és mi nem, valamint hogy mikor elevenedik meg a valóság, mi játék és mi „igazi”. Ördög Tamás eddigi legkomplexebb rendezése egyszerű dolgokról, múló érzésekről, boldogságkeresésről beszél, de emellett már sokadszorra mutatja meg a színjátszás egy olyan újnak mondható, rendkívül izgalmas módját, amikor vannak is karakterek meg nem is, van is drámai alapmű meg nincs is… A személyesség játékos bája és a kérlelhetetlen valóság érzéki élménnyé válik, amely leszámol az illúziószínházzal, így marad valami vérprofi, eredeti és nagyon klassz, amire egyelőre nincsenek szavaink, vagy épp nem találjuk azokat.

Trafó, november 25.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”