Színház

Dollár Papa Gyermekei: a Tágra Zárt Szemek próbája

Színház

Van egy nő, szerelmes akar lenni, boldogságra vágyik, de házassága felett mintha már eljárt volna az idő. Folyton csak küzd a férjével, kétségbeesett és voltaképpen tehetetlen. Gyors váltás, és a megelevenedő történetről egy szempillantás alatt kiderül, hogy színházi próbán járunk, a férj-feleség duóból rendező-színésznő páros lesz, akik közben persze férj és feleség a történet szerint. De mi a történet? Adott négy szereplő, akik mintha párhuzamos valóságokat jelenítenének meg egy kis, zárt térben – eddig nevezzük színháznak –, az alapmű Schnitzler Álomnovellája, adott még sok intertextus Ingmar Bergmantól az egyéb határátlépő klasszikusokig – eddig is színház –, ám miközben a szinte mindenki által ismert Tágra zárt szemek próbáját nézzük, a természetesség illúziója oly módon keveredik a valósággal, hogy már-már akár kihívás lehet szétszálazni, mit látunk. A Dollár Papa Gyermekei formáció mesteri hipervalóságot teremt Láng Annamária, Rába Roland, Urbanovits Krisztina és Ördög Tamás segítségével. Ez az a közeg, amelyben nincsenek tabuk, és szinte sosem lehetünk biztosak benne, mi képezi a történet lényegét, mi improvizáció és mi nem, valamint hogy mikor elevenedik meg a valóság, mi játék és mi „igazi”. Ördög Tamás eddigi legkomplexebb rendezése egyszerű dolgokról, múló érzésekről, boldogságkeresésről beszél, de emellett már sokadszorra mutatja meg a színjátszás egy olyan újnak mondható, rendkívül izgalmas módját, amikor vannak is karakterek meg nem is, van is drámai alapmű meg nincs is… A személyesség játékos bája és a kérlelhetetlen valóság érzéki élménnyé válik, amely leszámol az illúziószínházzal, így marad valami vérprofi, eredeti és nagyon klassz, amire egyelőre nincsenek szavaink, vagy épp nem találjuk azokat.

Trafó, november 25.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.