NYÁRI PROGRAMAJÁNLÓ - rés a présen

"Nincs pártoskodás, nincs kultúrharc, nincs migráncsozás. Egy másik Magyarország"

Bérczes László rendező, az Ördögkatlan egyik alapítója

  • narancs.hu
  • 2019. július 30.

Színház

Ma indul a 12. Ördögkatlan fesztivál. Az alapítóval, Bérczes László rendezővel beszélgettünk.

rés a présen: Épp csak megérkeztél Kanadából. Mi járatban voltál?

Bérczes László: A Niagara-on-the-Lake városában található Shaw Festival Theatre-ben rendeztem Tennessee Williams Üvegfigurák című drámáját. Barátom, a Magyarországon is ismert Tim Carroll művészeti igazgató hívott meg. De nem „haveri alapon”, hiszen Kanada egyik legjelentősebb színházáról van szó, amelyben három játszóhelyen naponta 2 ezer nézőt „le kell ültetni”, hiszen ott az állami támogatás minimális. Hálás vagyok a sorsnak, mert nagyszerű társulatban dolgozhattam. És talán nem is rosszul, hiszen 2021-re visszahívtak.

rap: Azonnal belecsöppentél az Ördögkatlan szervezésébe, ahogy hazaértél?

BL: Igazából 2008-ban cseppentem bele, amikor Kiss Mónival kitaláltuk, és azóta benne vagyok. Már az első után kiderült, ez nem lehet csak romantikus hobbitevékenység. Noha folyton hangsúlyozzuk, hogy szabad és személyes döntésünk volt a létrehozás, immár százezer ember várja el, hogy csináljuk. És mivel az Ördögkatlan már nemcsak fesztivál, hanem színházi produkciókat is létrehozó „előadó-művészeti szervezet”, az egész évünket leköti a szervezés.

rap: Az idén 12 éves a fesztivál. Mi az állandó benne, illetve mi változik?

BL: Állandó néhány munkatárs, néhány helyszín, néhány fellépő, valamint az újra meg újra beköszönő izgalom, hogy az idén vajon sikerül-e. De ez éppen attól van, hogy szeretnénk nem lemásolni az előző évet. Ezért van egyre több csak itt és csak most történő közösségi eseményünk.

Bérczes László

Bérczes László

Fotó: MTI/Sóki Tamás

rap: Melyik volt a legsikeresebb évetek eddig?

BL: Mi a siker? A legnagyobb jegybevétel? A leghosszabb taps? A nem mérhető sikert jobban szeretem, azt a szeretetcsomagot, amit itt mindenki ad és kap. Nincs pártoskodás, nincs kultúrharc, nincs migráncsozás – sokszínűség van és szabadság. Egy másik Magyarország.

rap: Mi lesz az idén a fő csapás? Mik a kiemelt programok?

BL: Július 30-án Nagyharsányban, a Narancsligetben a francia Wombo zenekar és a miskolci, mélyszegénységben élő Rézangyalok közös előadásában elhangzik a Csönded vagyok a 10 éve elhunyt védnökünk, Cseh Tamás emlékére, és ezzel elkezdődik egy több száz programból álló ötnapos őrület (mert, hogy másik védnökünket, Törőcsik Marit idézzem: „nem vagyunk normálisak”), ami augusztus 4-én a napfelkeltével ér véget.

false

 

Rendben, akkor igazságtalanul kiemelek néhányat, hiszen a válogatás is igazságtalan, azt hívjuk, aki-ami nekünk tetszik: Reisz Gábor filmjeit vetítjük, és ő maga is ott lesz a VAN-zenekarral; Dinyés Dani és barátai idén a Háry Jánost hozzák a beremendi kápolna elé (mesélő: Fodor Tamás), mellesleg tartanak néhány operabeavatót; a k2 Színház nyolcórás Hamvas-bemutatóra készül a Karnevál alapján; a Jelenkor Kiadó írókat-költőket hoz, a Hagyományok Háza népzenét, táncházat, kiállítást; Háy János magyar irodalomtörténetet tart négy napon át Kik vagytok ti? címmel; és lesz egy csomó színház: Mohácsi-féle Dohány utcai seriff, Ördög Tamásék Árvácskája, az Üvegbúra az Örkényből...

rap: Mi az, amire biztos el fogsz menni?

BL: A felére én megyek el, a másik felére Móni. De egyet sem tudunk végignézni. Az biztos, hogy belehallgatok a Platon Karataev koncertjébe, és meglátogatom Göttinger Paliék Kovács Udvarházát. És lesz egy program, amelyen az elejétől a végéig részt szeretnénk venni: Kovács Gerzson Péter és táncos barátai segítségével reményeim szerint sok százan megtanuljuk Pina Bausch híres vonulós táncát, és bemutatjuk a nagyharsányi főutcán.

rap: A Katlan után mi következik?

BL: Augusztus 4-én délután fáradtan belelógatom a lábamat a beremendi strand vizébe, és remélhetőleg jó érzéssel gondolok vissza a 12. Katlanra. És lapozgatom Az ügynök halálát, mert azt rendezhetem a következő évadban, főszerepben az egyik legjelentősebb magyar színésszel, Czintos Józseffel, aki nyolc év után, 74 évesen újra színpadra lép. Szeptemberben pedig visszamegyek Kanadába, megnézem, hogy megy az Üvegfigurák.

(Az interjú eredetileg a Magyar Narancs 2019. június 20-i számának fesztivál-mellékletében jelent meg.)

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.