Színház

„Egy rózsaszál szebben beszél”

  • Sisso
  • 2016. április 24.

Színház

„Egy rózsaszál szebben beszél” címmel mutatta be a Pinceszínház zenés-dokumentarista előadását, amely a János vitéz daljáték születésének körülményeiről szól, és Vörös Róbert állította színpadra. Láttuk már a darab sokféle változatát, az Alföldi-féle, sokat vitatott feldolgozásnak éppen Vörös volt a dramaturgja a Nemzetiben. De a dalok ugyanazok száz éve, és ezúttal csak körülöttük forog a színpad.

A dramaturg nyilván gyűjtötte a daljáték születésének dokumentumait, vizsgálta a kor jellegzetességeit, amelyektől az ekkora siker lehetett. Bakonyi Károly, a Földművelésügyi Minisztérium akkori fogalmazója 1903-ban határozta el, hogy Petőfi Sándor elbeszélő költeményéből színdarabot ír. Ez már önmagában is Rejtő Jenő-i szituáció, de különös az egész alkotócsapat: Heltai Jenő dalszövegíró, Kacsóh Pongrác zeneszerző, a kiállhatatlan Fedák Sári, aki címszereplő lett bő nadrágban, meg a Király Színház személyzete. Az 1904. november 18-án bemutatott előadás megszületésén kívül a párhuzamos kávéházi, politikai történések is behallatszanak (például, hogy éppen az előadással egy időben zajlott az Országgyűlésben a Perczel-féle zsebkendőszavazás).

A darab valahol a felolvasó színház és az orfeum között lebeg, és utóbbi minőségében iszonyú szórakoztató. Vörös mint rendező a dalokkal működik együtt jól, a szcenírozott felolvasás viszont kullog a dalok után. A színészek elég viccesek és fényesek a kabaréhoz, de a drámához érdekes módon a zongorista Nyitrai László alkalmasabb. Százéves nagynénivel persze csak ide érdemes.

Pinceszínház, március 12.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.