Tánc

Bozsik Yvette Társulat: Oidipusz

  • Sisso
  • 2016. április 24.

Színház

A Bozsik Yvette Társulat Oidipusz című előadása monumentális és látványos, az első tíz perc alatt sokkos állapotba is kerülhet a néző, ha akar, és nem csak azért, mert Bozsik Yvette-et rég látta színpadon, főleg nadrágszerepben.

Nem sajnálták a pénzt a „bozsiki” expresszív képekre, vászonra, díszletre, guruló műkövekre, fa- és felhőóriások vetítésére és Philippe Héritier Párizsban élő svájci zeneszerző direkt erre a darabra megrendelt tragikus kortárs zenéjére. (Volt mit nem sajnálni, erről lásd a magyarnarancs.hu cikkét: Elsöprő sikert arattak az NKA kurátorai az NKA pályázatain.) A táncosok is szinte tökéletesek, a szinkrontánc-jelenetekben úgy mozdulnak, akár az egyenhalak az óceánban, a mozdulat fennkölt hadserege ők. A koreográfus munkája meg embertelen, ha azt nézzük, hogy lassan félévente létrehoz egy hasonlóan nagyszabású darabot. Bozsiknak ebben a görög tragédiától és a Kill Bill mozgásvilágától ihletett táncműben az önbüntető főhős szerepe jutott. Nem lehet könnyű.

Az ősbűn képei, a tragédia felé siető táncmozdulatok mégsem torkollnak drámába. A pazar, de az összefüggésekre ritkán rámutató látvány elhomályosítja a kifinomult gondolatokat, ha vannak egyáltalán. A katarzis elmarad, kivéve a macskajaj-jelenetet Gombai Szabolcs vezetésével, mert az emlékeztet valami humoros, önreflektív, mély dologra, a régi Bozsikra, ami után évek óta fohászkodom magamban. Mindhiába. A Lány, kertben című kedvenc darabom bántalmazott, lázadó, punk női főhőse önmarcangoló, bántó és lehangoló férfivá vált a színpadon. Oidipusz a domina, akinek mégsem szabad a tánc.

Müpa, március 17.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.