Tánc

Bozsik Yvette Társulat: Oidipusz

  • Sisso
  • 2016. április 24.

Színház

A Bozsik Yvette Társulat Oidipusz című előadása monumentális és látványos, az első tíz perc alatt sokkos állapotba is kerülhet a néző, ha akar, és nem csak azért, mert Bozsik Yvette-et rég látta színpadon, főleg nadrágszerepben.

Nem sajnálták a pénzt a „bozsiki” expresszív képekre, vászonra, díszletre, guruló műkövekre, fa- és felhőóriások vetítésére és Philippe Héritier Párizsban élő svájci zeneszerző direkt erre a darabra megrendelt tragikus kortárs zenéjére. (Volt mit nem sajnálni, erről lásd a magyarnarancs.hu cikkét: Elsöprő sikert arattak az NKA kurátorai az NKA pályázatain.) A táncosok is szinte tökéletesek, a szinkrontánc-jelenetekben úgy mozdulnak, akár az egyenhalak az óceánban, a mozdulat fennkölt hadserege ők. A koreográfus munkája meg embertelen, ha azt nézzük, hogy lassan félévente létrehoz egy hasonlóan nagyszabású darabot. Bozsiknak ebben a görög tragédiától és a Kill Bill mozgásvilágától ihletett táncműben az önbüntető főhős szerepe jutott. Nem lehet könnyű.

Az ősbűn képei, a tragédia felé siető táncmozdulatok mégsem torkollnak drámába. A pazar, de az összefüggésekre ritkán rámutató látvány elhomályosítja a kifinomult gondolatokat, ha vannak egyáltalán. A katarzis elmarad, kivéve a macskajaj-jelenetet Gombai Szabolcs vezetésével, mert az emlékeztet valami humoros, önreflektív, mély dologra, a régi Bozsikra, ami után évek óta fohászkodom magamban. Mindhiába. A Lány, kertben című kedvenc darabom bántalmazott, lázadó, punk női főhőse önmarcangoló, bántó és lehangoló férfivá vált a színpadon. Oidipusz a domina, akinek mégsem szabad a tánc.

Müpa, március 17.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.