Egy új színházi csapat

Plazma-rap

  • Kovács Bálint
  • 2007. december 6.

Színház

November közepén tartotta első bemutatóját a legújabb magyar színtársulat, a KoMa. Megnéztük az előadást, aztán leültünk beszélgetni Róbert Júlia dramaturggal és két színésszel, Zrinyi Gál Vincével és Ötvös Andrással.

Magyar Narancs: A KoMa név feloldása rögvest be is avat a társulat missziójába: kizárólag KOrtárs MAgyar drámákat játszotok. Melyik volt előbb - a programadó ötlet vagy a társulat?

Zrinyi Gál Vince: Az ötlet. Andrissal már az egyetemen kitaláltuk, hogy egyszer majd alapítunk egy társulatot, ugyanakkor nem akartuk, hogy az csak egy újabb alternatív csapat legyen a sokból, mindenképpen ki akartunk találni valamilyen irányvonalat. Máté Gábor, az osztályfőnökünk vetette fel, hogy játszhatnánk kortárs magyar darabokat - ilyen csapat nincs Magyarországon. Persze minden színház törekszik arra, hogy évente-kétévente bemutasson egyet - ahogy a napokban az egyik kőszínház sajtótájékoztatóján találóan megfogalmazták: kötelességből. Mi nem kötelességként tekintünk erre, bennünket egész egyszerűen ez érdekel. A szakma krémjének egy jelentős részével ellentétben ugyanis nem gondoljuk azt, hogy a kortárs drámaírók rosszak. Szerintünk nagyon jó és izgalmas, ahogyan arról írnak, ami bennünket is körülvesz, és az ő drámáik alapján sokkal könnyebb olyan előadásokat létrehozni, amivel lehet mondani valamit magunkról vagy arról, amiben élünk.

MN: Miért épp a Plazmát választottátok első bemutatónak?

ZGV: Szerintem ez az egyik legjobb kortárs magyar dráma, Lőkös Ildi ajánlotta a figyelmünkbe - ráadásul tökéletesen alkalmas volt arra, hogy rendező nélkül meg lehessen csinálni. Szinte nincs olyan jelenet, amelyben mindenki szerepel, így a próbafolyamat alatt egyszerre tudtunk kívülről tekinteni az előadásra és benne is lenni. Jól passzol a KoMa céljaihoz az is, hogy tudjuk így, egy büfében, reflektor, díszlet és kellékek nélkül játszani. Szeretnénk szakítani azzal a kőszínházi gondolkodásmóddal, amely szerint a nézőnek "meg kell tisztelnie" a színházat azzal, hogy elmegy, és megnézi az előadásokat. Úgy gondoljuk, nem baj, ha nem jársz színházba - akkor majd mi odamegyünk hozzád. Ezért szeretnénk - első lépésként - gimnáziumokban is játszani a Plazmát.

Róbert Júlia: A diákok legnagyobb része önhibáján kívül lényegében nem is tud arról, hogy létezik kortárs szerzők által írott irodalom is - hiszen a kronologikus irodalomoktatásban senki nem jut tovább József Attilánál vagy Radnótinál. Az iskolákba elkísér majd minket Garaczi is - így talán még érdekesebb lesz a diákoknak, hogy az előadás után a szerzővel beszélgethetnek a darabról.

MN: Akár ebben a kávézóban is el lehetne játszani a Plazmát, ahol most ülünk. Nem akartok "turnézni" vele?

RJ: De igen - produkciós vezetőnk, Erős Balázs segítségével el szeretnénk vinni az előadást mindenhová, ahová csak tudjuk.

MN: Spontán vagy meghirdetett előadásokra készültök?

ZGV: Gondoltunk arra is, hogy csak úgy előadjuk valahol, ahol legfeljebb a tulajjal egyeztettünk - de ezt még át kell gondolni. Nem szeretnénk átlépni egy határt, egy nézőt sem szeretnénk megbántani azzal, hogy végig kelljen néznie egy előadást, amire nem számított, és amihez nincs kedve, ha ő csak kávézni jött...

ÖA: De azért ne lepődjön meg senki, ha valamelyik szórakozóhelyen egyszer csak meghallja a Plazma-rapet! (Nevet.) A KoMa valamennyire önfejlesztő műhely is, szeretnénk többet megtudni a szakmáról, és kísérletezni azzal, hogy mit kezdhet a színház a nézővel, hogy mit tud adni a 21. században a színház annak a generációnak, akik közül sokan soha nem lépnek be egy kőszínházba, ha a nagymamájuk nem erőszakol rájuk egy diákbérletet.

MN: A három Kaposváron végzett színészeteknél (Patocskai Katalin, Jelinek Erzsébet és Tóth Máté), a Máté-osztály másik három friss diplomásánál (Zrinyi Gál Vince, Lass Bea és Polgár Péter) és a Plazmában vendégként szereplő Jaskó Bálintnál téged valószínűleg többet látott már színpadon a közönség, András. Egy Katona József színházi fő- és néhány mellékszerepen, ezenkívül két Krétakör-előadáson át vezetett az utad a KoMába.

ÖA: Amikor megalakult a KoMa, ezen már mind túl voltam. Akkor épp úgy gondoltam, felhagyok a színészettel, és tűzoltó leszek... Az egyetemi gyakorlatomat a Katonában töltöttem, és nagyjából akkor, amikor Gábor (Zsámbéki - K. B.) nekem adta a Goldoni-darab egyik szerepét, leültünk Schilling Árpáddal beszélgetni - arról is, hogy nem lenne-e kedvem csatlakozni hozzá. Akkorra már többször is dolgoztunk együtt, és nagyon tetszett a gondolkodása, nagyon szerettem, ahogy dolgozik, úgyhogy nagy örömmel mondtam igent. Még év közben be is jelentettem a Katonában, hogy erre mennék tovább. Aztán idén nyáron, a komáromi workshopon volt egy konfliktusom Árpáddal, és eljöttem - Komáromból és a Krétakörből is. De Vince (aki addigra már letett arról, hogy a színészet helyett marketingmenedzseléssel foglalkozzon) könnyen le tudott beszélni a tűzoltóságról - szerintem nagyon jól döntöttem (nevet).

MN: További tervek?

RJ: Tavasszal lesz egy új bemutatónk, januárban pedig tartunk egy workshopot, ahol azt szeretnénk, ha egy hónapig együtt dolgozna színész, zenész, látványtervező, filmes és dramaturg - nem feltétlenül a saját szakmája szerint. Ennek az alapját Podmaniczky Szilárd ÉS-ben megjelent Szép magyar szótár-pársorosai adják majd. Aztán jó lenne kipróbálni pár dolgot azok közül, amiket egy francia színházban próbáltam ellesni, amikor idén gyakorlaton voltam Párizsban. Az a - csak kortárs darabokat játszó - színház egyébként egy Vígszínház-jellegű palota a Champs-Élysées-n, három játszóhellyel.

Plazma - az előadás

Garaczi László új színdarabja, a Plazma a kortárs magyarra "szakosodott" KoMa társulat repertoárjának első darabja. A dráma témája néhol kissé már elkoptatott - mikor gátlástalan média- és közéleti személyiségekről, az értékként csak a pénzben mérhetőre tekintő pláza- (itt: plazma-)cicákról és -pasikról szól -, ugyanakkor formai megvalósításában, dramaturgiájában és nyelvi leleményességben kiváló. Előbbi tulajdonságát jótékonyan feledteti, utóbbiakat kidomborítja a rendező nélkül létrejött előadás.

Az előadás tere hétköznapi büfébelső, némelyik asztal körül a színészek, a többi mellett pedig a nézők ülnek - az ötlet nem új, inkább kísérlet a még szokatlan forma hagyománnyá tételére. Az öt színész fejenként - Garaczi utasítása szerint - nagyjából öt-öt szerepet játszik, a bonyolult kapcsolatrendszerek és történetfoszlányok csak az előadás legvégére állnak össze, válnak egészen érthetővé. A színvonal az öt színész esetében hol elég jó, hol pedig nagyon jó, amatőrségről nincs szó, de Zrinyi Gál Vince alakítása még így is kitűnik a többi közül: minden szerepének merőben más, jól átgondolt karaktert kölcsönöz, s ha nem látnánk, nem is hinnénk, hogy egy ember játssza őket. Jaskó Bálint kellő iróniát és abszurditást visz karaktere, a "konzumrabszolga" műsorvezető banális pálfordulásába; partneréről, Ötvös Andrásról süt a lelkesedés, ám abból talán kicsivel többet visz át minden karakterébe, mint amennyi indokolt volna. Patocskai Katalin, bár kevés szöveget kapott, arckifejezéseivel és hangsúlyaival jól érzékelteti a Jelinek Erzsébet barbibaba karaktere mellett barátnőként kitartani akaró és ezért intellektusát rejtegető lány gondolatait. Melyek - és ez a Plazma Garaczi által alkotott világára mindvégig jellemző - nem túlzottan magvasak, nem árulkodnak nagy mélységekről. Ez azonban csak a drámát olvasva zavaró - a KoMa előadásában helyükön vannak az arányok, s megoldásaik ötletesek, főleg az egyedüli kellék, a narancs fő szimbólummá emelése. Az előadás mindent kihoz a darabból, amit csak lehet - és a szűk másfél óra után úgy gondoljuk: az bizony nem kevés.

A Plazma következő előadása december 14-én és 21-én lesz a Gödörben.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.