Elnyújtott mészárlás: politikai harc a színházakért

  • narancs.hu
  • 2020. február 21.

Színház

A vonatkozó törvény módosítása és a kormányzati nyomásgyakorlás miatt a főváros vezetése defenzívába szorulva tárgyal a színházak fenntartásáról. A tét nagy: megtarthatják-e a fenntartói jogköreiket, vagy jönnek a tisztán állami „jobbos” és fővárosi „ellenzéki-balos” színházak? A teljes cikket a friss Magyar Narancsban találja, alább ízelítő olvasható!

„Mégsem mészároltok le bennünket?” – kiabálta Pintér Béla szinte elmondásának pillanatában híressé vált beszédében a „színháztörvény” elleni és az autonóm kultúra melletti tüntetésen tavaly decemberben.

A kiszivárgott törvénytervezetet a Független Előadó-művészeti Szövetség és három színház – Radnóti, Katona, Örkény – által szervezett tüntetés napján ugyanis felpuhították: az úgynevezett független társulatok ellehetetlenítése, a Nemzeti Kulturális Alap beszántása, Kásler Miklós emberi erőforrás miniszter színházigazgatókat érintő vétójoga kikerült a tervezetből.

Benne maradt viszont az, hogy a színházaknak adott állami adóforintok, vagyis a színházjegyek állami támogatása mellé a kormányzatnak valamiféle beleszólás jár az egyébként önkormányzati fenntartású színházak működtetésébe is, különös tekintettel az igazgatók kinevezésének folyamatára. Hogy ez pontosan mit jelent, ma sem tudja senki. A függetlenek aggódnak, bár úgy tűnik, a legrosszabbat elkerülték: február közepén a minisztérium kiírta a nekik járó működési támogatási pályázatot, az előző évekéhez hasonló keretösszeggel.

Pintér Béla

Pintér Béla

Fotó: Bődey János/Index

Ám a Fővárosi Önkormányzathoz tartozó 12 fővárosi teátrum különösen bizonytalan helyzetben tervezi következő évadát. Információink szerint a teljes színházügyről zajlik az egyeztetés a kormány és a főváros között, többször tárgyalt Fekete Péter kulturális államtitkár és Gy. Német Erzsébet kultúráért felelős főpolgármester-helyettes, de úgy tudjuk, Gulyás Gergely és Karácsony Gergely is személyesen egyeztetett.

Több színházi szakember, köztük Spiró György szerint a helyzet, ha nem is azonnal, de színházbezárásokhoz vezethet, emellett az ellenzéki vezetésű főváros és a kormány politikai szembenállásának leképezéseként könnyedén kétpólusúvá, állami forrásból működő „jobbossá” vs. önkormányzati pénzből működő „ellenzéki-balossá” válhat a budapesti kőszínházi szcéna. Csak a fővárosban a következő egy évben öt színház igazgatójának mandátuma jár le, köztük például Máté Gáboré és Dörner Györgyé.

A cikkben olvashat még a „hármasszínházcsere-megoldásról“, valamint arról, mennyibe kerülne a fővárosnak, hogy bebiztosítsa a Katona, az Örkény és a Radnóti autonómiáját. Vegye a bátorságot, vegye a Narancsot!

Magyar Narancs

Nagyon sokat hoz! Fizessen elő, és ajándékba parádés kedvezményeket nyújtó Magyar Narancs olvasókártyát küldünk! Részletek Előfizetés-vásárlásáról azonnal e-mailes visszaigazolást küldünk Önnek. Ajánlatunk csak belföldi előfizetés esetén érvényes. Külföldi kézbesítési cím esetén lapunkat megrendelheti a hirlapelofizetes [at] posta [dot] hu e-mail címen. A Magyar Narancs digitális változata olvasható okostelefonon, tableten, személyi számítógépen, és a vasalón is dolgozunk!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.