Színház

Zöld bor

Kónya Klára: Ráolvasás

Színház

Egyre jobban összeszorul a gyomrunk, ahogy halad előre a laza, jó fej magyartanár és a rajongó, kissé magányos és bizonytalan diáklányok története.

A Ráolvasás zsigeri szinten is hat, mert ugyan pontosan megmutatja a zaklatásba torkolló folyamatok mechanizmusát, mégsem beszéli túl a témát. A nézőnek sűrített helyzetekből, rövid párbeszédekből, félmondatokból kell összeraknia a teljes képet. Például azt, hogy milyen élethelyzetben lehetnek a potenciális áldozatok és elkövetők. Alina és Hanna igazi nagykamaszok, az identitáskeresés sűrűjében vergődő gimnazista lányok, akik annyiban kiszolgáltatottabbak, mint társaik, hogy nincs mögöttük támogató családi háttér, szüleik párkapcsolati nehézségei az ő vállukat is nyomják. Figyeleméhségüket elégíti ki, kiválasztottságtudatukat erősíti magyartanáruk, aki az ő szemükben érett férfi. Dávid azonban nem lábalt ki a maga sérülésekkel teli kamaszkorából, csábító ereje fölényes intellektusának és pozíciójának köszönhető. Így viszonya a lányokkal nem az egyenrangúságon alapszik, hiszen pont azt élvezi, hogy ő irányít, ő a helyzetek ura, ebből a pozícióból követel szexet is áldozataitól. Ráadásul jó ideig egyszerre két vasat tart a tűzben: kijátssza egymás ellen a két lányt, bele is rokkan a barátságuk.

Az előadás az apró határátlépések sorozatát is feltárja: a nagy lelkizéseket, az izgalmas magyarórákat, a tanár lakásán megtartott „különórákat”, borozgatásokat, közeledéseket, apró megaláztatásokat és sarokba szorításokat, amelyek végül elvezetnek az előadás legtorokszorítóbb jelenetéhez, melyben Hanna elveszíti szüzességét. (Az alkotóknak és különösen a Hannát játszó színésznőnek óriási erőre volt szüksége a zaklatás nyílt ábrázolásához, tisztelet érte.) Az is kiderül, hogy a diáktársak és a tanárok mindenről tudtak, sőt hallgatólagosan az áldásukat is adták. Ez nagyon fontos, mert nem beszélünk eleget a környezet szerepéről, arról, hogy a Sipos-ügy vagy a #MeToo kirobbanásáig a zaklatás lényegében társadalmi normának számított.

A szerző, egyben az előadás rendezője, Kónya Klára, aki már évek óta dolgozott a darabon, érintett. Ezt a tényt nem szerette volna nyilvánosságra hozni, azonban Vári György beismerése felborította terveit. Az áldozatok ugyanis nem akarták, hogy az elkövető a nevével vállalja nyilvános „vezeklését”, többek között azért, mert kilétük így sokkal szélesebb körben válna ismertté. Vári ennek ellenére nem visszakozott, Kónya pedig, hogy rövidre zárja a dolgot, végül egy videóban beszélt érintettségéről. Vári kiállása azért problematikus, mert – amellett, hogy a beismerés és a kibeszélés aktusa nyilván fontos – az áldozatok megint azt élték át, hogy nincsenek döntési helyzetben. Kónya ezek után minden egyes lépést és mozzanatot külön egyeztetett csapattársaival az alkotófolyamat során – még azt is, hogy mit mond el az említett videóban. „Nagyon büszke vagyok, hogy egy ilyen kontrollvesztett állapotból ki tudott alakulni egy ilyen együttműködés” – nyilatkozta egy interjúban.

Az előadást a közbeszédet foglalkoztató aktualitásokat feldolgozó Affér Színház mutatta be közösségi finanszírozásból. A társulatnak ez a második darabja, amelyet a Stúdió K-ban játszik, a patológiás társadalmi folyamatokat bemutató Gyakori kérdéseket internetes fórumokon talált szövegekből építette fel. A tagok nem a szokványos színházi karriert futották be; az előadás színészeinek többsége már több, a társadalmi szerepvállalást előtérbe helyező projektben vett részt. Nekik és a szöveg friss humorának köszönhető, hogy a Ráolvasás alakjai – különösen a három főszereplő (Boznánszky Anna, Kőszegi Judit, Lovas Dániel) – hús-vér, egyénített figurákká váltak.

Néhány dramaturgiai következetlenség ellenére is jó tempójú az előadás, végig fenntartja, sőt növeli a feszültséget. A körülbelül egy év történetét felölelő jelenetek néha épp csak felvillantják a fordulópontokat, és a hiányzó eseményeket nekünk kell ezekből a töredékekből összeraknunk. Az is jót tesz az előadás ritmusának, hogy bár a darab hosszúsága nem indokolná, mégis van benne szünet (és a nézőnek is szüksége van fellélegzésre).

A Ráolvasás a színpadi eszközökkel is visszafogottan bánik: az elemeltséget a zöld színű bor jelzi, vagy az, hogy az igazi telefon helyett csak üres tokokat használnak a szereplők. A díszlet mindössze egy hintából és néhány, kerekeken gurítható, téglalap alakú üvegfalból áll, ezeket rendezgetik át a különböző helyszínekhez: az osztályteremhez, a parkhoz vagy egy lakáshoz. A szereplők olykor már a jelenetük előtt néma, passzív tanúként is megjelennek ezekben az üvegkeretekben: bent is vannak a színpadon, meg nem is. Fenyegető árnyakként jelzik, hogy valami olyasmi indult el, amiből nincs visszaút. Látják is az eseményeket meg be is hunyják a szemüket. Szembesülnek is a traumákkal meg el is hallgatják őket. Szerencsére ez az előadás beszél helyettük.

Stúdió K, december 10.

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.