Színház

Zöld bor

Kónya Klára: Ráolvasás

Színház

Egyre jobban összeszorul a gyomrunk, ahogy halad előre a laza, jó fej magyartanár és a rajongó, kissé magányos és bizonytalan diáklányok története.

A Ráolvasás zsigeri szinten is hat, mert ugyan pontosan megmutatja a zaklatásba torkolló folyamatok mechanizmusát, mégsem beszéli túl a témát. A nézőnek sűrített helyzetekből, rövid párbeszédekből, félmondatokból kell összeraknia a teljes képet. Például azt, hogy milyen élethelyzetben lehetnek a potenciális áldozatok és elkövetők. Alina és Hanna igazi nagykamaszok, az identitáskeresés sűrűjében vergődő gimnazista lányok, akik annyiban kiszolgáltatottabbak, mint társaik, hogy nincs mögöttük támogató családi háttér, szüleik párkapcsolati nehézségei az ő vállukat is nyomják. Figyeleméhségüket elégíti ki, kiválasztottságtudatukat erősíti magyartanáruk, aki az ő szemükben érett férfi. Dávid azonban nem lábalt ki a maga sérülésekkel teli kamaszkorából, csábító ereje fölényes intellektusának és pozíciójának köszönhető. Így viszonya a lányokkal nem az egyenrangúságon alapszik, hiszen pont azt élvezi, hogy ő irányít, ő a helyzetek ura, ebből a pozícióból követel szexet is áldozataitól. Ráadásul jó ideig egyszerre két vasat tart a tűzben: kijátssza egymás ellen a két lányt, bele is rokkan a barátságuk.

Az előadás az apró határátlépések sorozatát is feltárja: a nagy lelkizéseket, az izgalmas magyarórákat, a tanár lakásán megtartott „különórákat”, borozgatásokat, közeledéseket, apró megaláztatásokat és sarokba szorításokat, amelyek végül elvezetnek az előadás legtorokszorítóbb jelenetéhez, melyben Hanna elveszíti szüzességét. (Az alkotóknak és különösen a Hannát játszó színésznőnek óriási erőre volt szüksége a zaklatás nyílt ábrázolásához, tisztelet érte.) Az is kiderül, hogy a diáktársak és a tanárok mindenről tudtak, sőt hallgatólagosan az áldásukat is adták. Ez nagyon fontos, mert nem beszélünk eleget a környezet szerepéről, arról, hogy a Sipos-ügy vagy a #MeToo kirobbanásáig a zaklatás lényegében társadalmi normának számított.

A szerző, egyben az előadás rendezője, Kónya Klára, aki már évek óta dolgozott a darabon, érintett. Ezt a tényt nem szerette volna nyilvánosságra hozni, azonban Vári György beismerése felborította terveit. Az áldozatok ugyanis nem akarták, hogy az elkövető a nevével vállalja nyilvános „vezeklését”, többek között azért, mert kilétük így sokkal szélesebb körben válna ismertté. Vári ennek ellenére nem visszakozott, Kónya pedig, hogy rövidre zárja a dolgot, végül egy videóban beszélt érintettségéről. Vári kiállása azért problematikus, mert – amellett, hogy a beismerés és a kibeszélés aktusa nyilván fontos – az áldozatok megint azt élték át, hogy nincsenek döntési helyzetben. Kónya ezek után minden egyes lépést és mozzanatot külön egyeztetett csapattársaival az alkotófolyamat során – még azt is, hogy mit mond el az említett videóban. „Nagyon büszke vagyok, hogy egy ilyen kontrollvesztett állapotból ki tudott alakulni egy ilyen együttműködés” – nyilatkozta egy interjúban.

Az előadást a közbeszédet foglalkoztató aktualitásokat feldolgozó Affér Színház mutatta be közösségi finanszírozásból. A társulatnak ez a második darabja, amelyet a Stúdió K-ban játszik, a patológiás társadalmi folyamatokat bemutató Gyakori kérdéseket internetes fórumokon talált szövegekből építette fel. A tagok nem a szokványos színházi karriert futották be; az előadás színészeinek többsége már több, a társadalmi szerepvállalást előtérbe helyező projektben vett részt. Nekik és a szöveg friss humorának köszönhető, hogy a Ráolvasás alakjai – különösen a három főszereplő (Boznánszky Anna, Kőszegi Judit, Lovas Dániel) – hús-vér, egyénített figurákká váltak.

Néhány dramaturgiai következetlenség ellenére is jó tempójú az előadás, végig fenntartja, sőt növeli a feszültséget. A körülbelül egy év történetét felölelő jelenetek néha épp csak felvillantják a fordulópontokat, és a hiányzó eseményeket nekünk kell ezekből a töredékekből összeraknunk. Az is jót tesz az előadás ritmusának, hogy bár a darab hosszúsága nem indokolná, mégis van benne szünet (és a nézőnek is szüksége van fellélegzésre).

A Ráolvasás a színpadi eszközökkel is visszafogottan bánik: az elemeltséget a zöld színű bor jelzi, vagy az, hogy az igazi telefon helyett csak üres tokokat használnak a szereplők. A díszlet mindössze egy hintából és néhány, kerekeken gurítható, téglalap alakú üvegfalból áll, ezeket rendezgetik át a különböző helyszínekhez: az osztályteremhez, a parkhoz vagy egy lakáshoz. A szereplők olykor már a jelenetük előtt néma, passzív tanúként is megjelennek ezekben az üvegkeretekben: bent is vannak a színpadon, meg nem is. Fenyegető árnyakként jelzik, hogy valami olyasmi indult el, amiből nincs visszaút. Látják is az eseményeket meg be is hunyják a szemüket. Szembesülnek is a traumákkal meg el is hallgatják őket. Szerencsére ez az előadás beszél helyettük.

Stúdió K, december 10.

 

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.