A túlélés a tét: óriási színházi körkép a Narancsban

  • narancs.hu
  • 2020. február 21.

Színház

Szokásunkhoz híven jelentkezünk aktuális színházi mellékletünkkel, a Zsinórpadlással. Most a megszokottnál is hosszabb, és reményeink szerint még tartalmasabb. Olvassák és borzongjanak!

Kling József rovatvezető ajánlója a friss Magyar Narancsban olvasható színházi mellékletünkről, a Zsinórpadlásról.

A mellékletben külön foglalkozunk annak a törvénynek a hatásairól, amely ellen decemberben ezrek tüntettek, s amelyet a kormány a kultúrharc jegyében nyomott keresztül a parlamentben.

Pintér Béla

Pintér Béla

Fotó: Bődey János/Index

A vonatkozó törvény módosítása és a kormányzati nyomásgyakorlás miatt a főváros vezetése defenzívába szorulva tárgyal a színházak fenntartásáról - tudtuk meg. A tét nagy: megtarthatják-e a fenntartói jogköreiket, vagy jönnek a tisztán állami „jobbos” és fővárosi „ellenzéki-balos” színházak? Elemezésünkről részletesebben itt olvashat.


„Amikor a színházban vagy, akkor is a világban vagy”

Budapesten járt Stephen Daldry rendező (Billy Elliot, Az órák, A felolvasó), A korona című sorozat producere és David Lan legendás volt londoni színházigazgató és producer. A királynőről mint popkulturális ikonról, a film és a színház viszonyáról, az angol színházi élet provincializmusáról és egy esetleges Shakespeare-re épülő Brexit-darabról beszélgettünk.

MN: Mit gondolnak arról, hogy az államilag finanszírozott színházak éle­té­be beleszólhat az állam, vagy hogy a nemzeti gondolatot kell megjeleníteniük?

Stephen Daldry: Azt hiszem, mi az Egyesült Királyságban szerencsések vagyunk, mert egy színházat sem finanszíroz közvetlenül az állam. Az állami támogatás egy független intézményhez kerül, ez az Arts Council. Ezt kimondottan azért hozták létre, hogy a kormány ne szólhasson bele abba, hogy például a National Theatre mit állítson színpadra és mit nem.

Stephen Daldry és David Lan

Stephen Daldry és David Lan

Fotó: Sióréti Gábor

David Lan: Az igazi ellenség szerintem a közhelyesség. Vannak időszakok egy ország történelmében, amikor fontos lehet a nemzeti gondolat megjelenítése, ez volt például a II. világháború idején. Valamilyen művészeti csoda folytán az ilyen körülmények között született alkotásoknak egy része is kiváló volt. De ez a ritka, általában az ilyen alkotások csak közhelyesek.


Király Dániel: „Leprásnak éreztem magam”

A Pál utcai fiúk Csónakosaként ismerte meg az ország, de megviselte a vígszínházi musical sikere, és hogy sokan Molnár Ferenc vagány nagykamaszával azonosítják. Ma már a k2-ben játszik, és a diákok szemét szeretné rányitni arra, hogy Greta Thunberg, a #metoo vagy a klímaválság kérdése sem csak fekete vagy fehér. Marton-ügyről, szputnyikos múltról és a nyolcórás Karneválról is beszélgettünk Király Dániel színésszel.

MN: Mi adta meg a végső lökést, hogy otthagyd a Vígszínházat?

KD: Azt éreztem, hogy kezdek belefásulni a vígszínházi létezésbe, és elveszteni a játékkedvemet. Eszenyi Enikő mindent megtett, hogy jobban érezzem magam, és szakmailag is fejlődni tudjak: A Pál utcai fiúkban lekettőztük a szerepemet, és kaptam új feladatokat, rendeztem egy sci-fit, a Kozmikus magányt a Házi Színpadon. Mégis azt éreztem, hogy valami másra vágyom, és nem elég, ha a következő évadban nem lesz új bemutatóm. Ezért kiléptem. Sza­bad­­­­úszó lettem, de a k2 elhívott egy évadra, amire megint csak nem tudtam nemet mondani.

Király Dániel

Király Dániel

Fotó: Sióréti Gábor

MN: A Marton-ügy mennyire súlyos erkölcsi dilemmákat pakolt a válladra?

KD: Nehéz erről úgy beszélni, hogy Tanár úr eltávozott közülünk. Magaménak is éreztem a dilemmákat, meg nem is. Azon kevesek közé tartoztam a szakmán belül, akik nem hallottak ezekről a dolgokról. Megdöbbentettek a történetek, és sajnálom, hogy úgy kezelték az ügyet, ahogy. Két hónapig ment a sárdobálás mindkét oldalon, majd elült az egész anélkül, hogy érdemi párbeszéd alakult volna ki. Szomorú, de nincs kultúránk a megosztó témák megvitatására – és ez ugyanúgy érvényes a klímaváltozásra és Greta Thunbergre, mint a #metoo-ra.


LMBTQ-személyek reprezentációja a magyar színházakban

Magyarország erősen tartja magát a nemzetközi buzilobbival szemben, miközben egyre több ember fogadja el, hogy a szerelem mindenkié. De kié a színház, és szabad-e szabadnak lenni a falai között?

Az igény, hogy homoszexuális karakterek is feltűnjenek a színpadon, nem új a nap alatt. A Karinthy Színház 1992-ben mutatta be a Fiúk a csapatból című Mart Crowley-drámát, amelyben egyszerre kilenc meleg szereplő állt a színpadon, és ezzel jelentősen közelebb kerültünk az LMBTQ-személyek reálisabb, de legalábbis sokkal nyitottabb színpadi ábrázolásához. A Karinthy Márton-érában egyébként is egyre több lett a „melegdarab”, a 90-es években trendi lett a homoszexualitásról rendezni. Most viszont, hogy egy Alföldi-örökzöldet idézzek, többnyire „kussolás van”.


Kamionszínház

Mobil színházi bázist akar létrehozni négy fiatal, sokat foglalkoztatott rendező egy kamion félpótkocsiján. Hegymegi Máté, Kovács D. Dániel, Pass Andrea és Szenteczki Zita külön-külön már bizonyított a független színházi szcénában és számos kőszínházban is.

Kovács D. Dániel, Pass Andrea, Szenteczki Zita és Hegymegi Máté

Kovács D. Dániel, Pass Andrea, Szenteczki Zita és Hegymegi Máté

Fotó: Sióréti Gábor

Újító rendezéseik között akadnak bábos, moz­gás­színházi vagy nevelési fókuszú előadások. Most Narratíva néven építenek csapatot, illetve társulatot, hogy szabadon alkothassanak, és közösen újragondolják a színház szerepét, létjogosultságát és felelősségét.


Idegen kéz

Galgóczi Erzsébet: Törvényen belülKezek vannak mindenhol a Narratíva Társulat legújabb, Szenteczki Zita rendezte előadásában. Vékony pálcákra ráhúzott, kissé vérfagyasztó mementóként, múzeumi tárgyként és bábként is funkcionáló kezek, melyek bizonyára számtalanszor emeltek szájakhoz olcsó cigit és konyakot. A valaha hozzájuk tartozó embereket nekünk kell elképzelni…

Zsinórpadlás című aktuális színházi mellékletünket keresse a legfrissebb számban. A lap csütörtöktől kapható az újságárusító helyeken vagy előfizethet rá itt.

Magyar Narancs

Nagyon sokat hoz! Fizessen elő, és ajándékba parádés kedvezményeket nyújtó Magyar Narancs olvasókártyát küldünk! Részletek Előfizetés-vásárlásáról azonnal e-mailes visszaigazolást küldünk Önnek. Ajánlatunk csak belföldi előfizetés esetén érvényes. Külföldi kézbesítési cím esetén lapunkat megrendelheti a hirlapelofizetes [at] posta [dot] hu e-mail címen. A Magyar Narancs digitális változata olvasható okostelefonon, tableten, személyi számítógépen, és a vasalón is dolgozunk!

Leadkép: Dudás Ernő/Kultúrbrigád

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.