Interjú

„Én ezt kikérem magamnak”

Gyabronka József színész

  • Kozár Alexandra
  • 2018. május 5.

Színház

Tsz-elnököt játszik az első filmes Lengyel Balázs Lajkó – cigány az űrben című filmjében, mely szerint nem Gagarin repült először, hanem Serbán Lajos permetezőpilóta, akit sajna elfeledett a történelem, mert az első űrutazónak mindenképp a nagy Szovjet­unióból kellett érkeznie.

Magyar Narancs: A teljes szovjet vezérkart végig kell csókolnia a filmben, s Brezsnyevvel is van egy forró jelenete. Milyen volt?

Gyabronka József: Amikor a Fidesz még normális csapat volt, volt egy plakátjuk, amin Brezsnyev szájon csókolja Honeckert. Ez a plakát beivódott a köztudatba, a városba, belénk, a világban mindenütt, nem csak Magyarországon. Tudtam, hogy ez a jelenet, illetve a csók szerepel a forgatókönyvben, mondhattam volna, hogy nem vállalom, vagy elvállalom, de ez ne legyen benne, de nem mondtam. Nem olyan különös ez, ha valami humoros vagy hatást kelt a nézőben, azt nyilván bevállaljuk.

MN: Sok filmet forgatott az előző rendszerről. Érzett bármikor is nosztalgiát?

GYJ: A kor iránt nem, talán a saját ifjúságom iránt. De tény, hogy az előző érában nagyobb volt a szolidaritás az emberek között. Akkor, ha utáltuk a rendszert, hazamentünk és köptünk egyet, de normálisabban viselkedtünk egymással, éltük az életünket. Ma is ez van, ma is köpünk, ha hazamegyünk, de ma megosztottan köpünk. Most például Ibsen Rosmersholmját próbáljuk a Rózsavölgyi Szalonban Fesztbaum Béla rendezésében, ebben egy olyan figurát játszom, aki hozzám képest a másik oldalon áll, de lehet vele azonosulni, ha normális országban élnénk, mindannyian meg tudnánk érteni a másik oldalon állókat. De mára sajnos ez az illúzió teljesen elveszett.

MN: Éppen a választás idejére időzítették az előadást.

GYJ: Tőlem elvették a kokárdát, mert kisajátították, elvették azt, hogy elérzékenyüljek a himnuszon, mert a kelleténél gyakrabban játsszák. Ma lehazaárulóznak akkor, ha nem úgy gondolkodom, mint ők. Én ezt kikérem magamnak. Ma kötelezővé akarják tenni a nemzeti érzést, pedig ezt rá kéne bízni az emberekre a hittel és a nemi identitással együtt. Ehelyett bejönnek a hálószobánkba, az utcán járni sem tudunk már normálisan, hogy ne a hülye plakátjaikba ütközzünk. Romboló az egész, sokszor már én is azon kapom magam, hogy általánosítok, szerencsére bennem azért megszólal olyankor a belső vészjelző.

MN: A film producere úgy nyilatkozott, voltak potenciális támogatók, akik jelezték, hogy visszalépnek, ha a film címében szerepel a cigány szó.

GYJ: Amióta élek, cigányellenesség van, amire sok cigány ad is okot, ahogy a magyarellenességre is okot ad sok magyar. De azok, akik globálisan utálják a cigányokat, nézzenek nagyon magukba! Ha pedig emiatt kevesebben nézik meg a filmet, akkor nézzék meg kevesebben. Pedig ha ezek a bizton ítélkezők megnéznék, talán ők is jókat röhögnének.

MN: Mostanában valahogy megtalálják a politikai vagy legalábbis közéleti áthallással bíró előadások. Vagy ön találja meg azokat? Nemrég mutatták be A Krakken műveletet Bodó Viktor rendezésében, abban korrupt minisztert játszik.

GYJ: Olyan abszurd lett az éle­tünk, hogy akármennyire reflektálunk a valóságra, akár humorral, akár elgondolkodtató módon, nem tudunk olyan abszurdak lenni, mint a valóság. Amilyen mondatok itt elhangzanak, azok még a Kétfarkú Kutya Párt poénjait is meghaladják, minden fantáziát felülírnak. De nem izgat föl egy olyan színdarab, amiben az ember ne ismerne rá valamilyen magánéleti vagy közéleti helyzetére. A politikai színháztól sokan undorodnak, de minden kor kurzustól függetlenül szolgáltat témát, amire azt mondom, hogy igen, tessék feldolgozni. Amikor kb. tizenöt évvel ezelőtt bemutattuk a Feketeországot a Krétakörrel az akkori kaotikus, abszurd, széteső világról, a miniszterelnök megnézte és gratulált. Micsoda nagyvonalúságra valló gesztus ez, különösen ahhoz képest, hogy most azt kapjuk az arcunkba, hogy ha kinyitjuk a szánkat, ha más véleményt fogalmazunk meg, elégtételt vesznek rajtunk.

MN: Tíz éve szabadúszó. Volt olyan, amikor nem volt feladata?

GYJ: Ez alatt a tíz év alatt nem, de korábban igen. A negyvenes, ötvenes éveimben éreztem azt, amikor kinyitottam a Pesti Műsort, hogy lám, ez a kolléga is dolgozik, az a kolléga is dolgozik, én meg a legjobb időszakomban nem kellek senkinek.

MN: Nem vágyódik ennyi idő után társulatba?

GYJ: Ez hullámzik bennem. Van, amikor szeretnék tartozni jobban egy csapathoz, máskor élvezem, hogy szabadon mondhatok igent vagy nemet.

MN: Szokott nemet mondani?

GYJ: Igen, de ilyenkor nem mindig mondom meg az igazat, mert nem szeretnék senkit megbántani. Egy időben füzetben vezettem azokat a felkéréseket, amelyekre nemet mondtam. Mostanában szerencsém van, mert nagyon jó rendezők, jó kezdeményezések találnak meg. Sokszor azért vállalok el egy munkát, mert jók a partnerek, de olyan is van, hogy nem szeretnék dolgozni bizonyos partnerekkel. Néha a legváratlanabb pillanatokban érkeznek felkérések. Ilyenkor persze az is benne van a pakliban, hogy nem feltétlenül első körben jutottam eszébe a rendezőnek, lehet, hogy valaki nem tudta elvállalni a szerepet.

MN: Többször fogalmazott úgy interjúkban, hogy gyáva. Hogy érti ezt?

GYJ: Én majdnem minden szerepemben megrendülök. Az ember egy darab, egy szerep kapcsán bizonyos dolgokkal a saját életéből is szembesül, akár azzal is, hogy gyáva. Ahogy számtalan más gyarlóságával is.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.