Színház

A sült krumpli receptje

Bogyó és Babóca

Színház

Le kell szögeznem az elején, hogy nem szeretem a Bogyó és Babócát: megfeleléskényszer és fád unalom sugárzik a történetekből, és a számos kaland ellenére sivárnak, kiszámíthatónak és humortalannak tűnik az apró lények élete. A rajzfilm szörnyen kétdimenziós és statikus, sokszor a szereplők rugózása a legmozgalmasabb effekt, és a felülről figyelő, mosolygó vagy szomorú arcot vágó napocskától kiráz a hideg.

Ugyanakkor azt gondolom, hogy a gyerekeknek joguk van érvényesíteni a saját ízlésüket, így én sosem tiltottam ki Bogyót és Babócát a háztartásunkból. Azt is érteni vélem, hogy a mesék miért olyan népszerűek a bölcsisek, kisóvodások körében: egy érthető, békés, álkonfliktusokkal teli világot ábrázolnak a korosztályt érintő problémákkal: betegség, irigység, veszekedés, csipetnyi agresszió – mindez nagyon egyszerűen, még a család is ki van lúgozva az alakok mögül. Így aztán nálunk is került egy-két BB-kötet a könyvespolcra.

Viszont Bogyó és Babócát felolvasni körülbelül olyan feladat, mint február végén ezredszerre is anorákba, sálba-sapkába öltöztetni a gyereket. Mégis az a legjobb, ha a szülő és a gyerek is élvez egy mesét (és vannak ilyenek még ennek a korosztálynak is, csak egy példa: Julia Donaldson könyvei Papp Gábor Zsigmond fordításában), ilyenkor a hangom is átlelkesedik, átszellemül, más a felolvasás energiaszintje, amit a gyerek is észrevesz, még ha kissé ezoterikusan hangzik is ez. Ugyanez a színházi előadásokra is érvényes: mivel a színház közösségi élmény, akkor a legigazibb, amikor mindenki élvezi.

Amikor híre jött a Kolibri Színház Bogyó és Babóca-bemutatójának, az volt az első kaján és faragatlan gondolatom, hogy ha a bábok megvannak, olyan nagyon rendezni sem kell, a siker onnantól kezdve van tíz évre biztosítva, hogy a színház felveszi az előadást a repertoárjára. Ez így persze botorság, de tény, hogy nehéz nem a merchandising további bővítéseként gondolni a Kolibri produkciójára. Másként: van-e tere az innovációnak a Bogyó és Babóca kapcsán, ha egyszer a gyereknézőknek igen konkrét elvárásai vannak, és ha nincs, érdemes-e nulla kockázat és izgalom nélkül színpadra állítani egy előadást?

Andrusko Marcella rendezésében ezek a kérdések mintha nem lettek volna eldöntve: a Kolibri előadása hozzá is tett meg nem is Bartos Erika meséihez. A bábok és a látványvilág nüanszokban térnek el az eredetitől, igaz, a három dimenzióval, tapintható textúrával – puhasággal – rendelkező karakterek sokkal emberközelibbnek tűnnek, mint rajzfilmbeli alakmásuk, különösen a Kolibri Fészek családias terében. A bábos megoldások, animációk is felfrissítik olykor a gyerekek és a szülők által jól ismert történeteket: ebből a szempontból kifejezetten frappáns az autóversenyzéses jelenet és az az epizód is, amelyben BB-ék víz alá merülnek megkeresni a gesztenyehintójukat. Az is üdítő, hogy nem az Alma együttes túl sokszor hallott dallamai csendülnek fel: az előadáshoz Bata István írt fülbemászó, szerethető zenét – ő a színpad szélén gitározik, de kukacként, Bagoly doktorként és óvó bácsiként is belefolyik az eseményekbe, és kissé morcos kívülállósága szintén kedves gesztus.

A színházban azonban még inkább kilóg a lóláb a történetek vérszegénysége, semmilyensége mögül. Érződik az epizódok „felturbózására” irányuló törekvés, azonban az alkotók nem vitték végig következetesen ezt a szándékot, és így dramaturgiailag sem egységes, egyenletes a Kolibri produkciója. A jelenetek többsége sablonnal – vagy ha már ennél a korosztálynál tartunk: szigorúan a vonalon belül színezve – készült, míg az óvodai epizódnál kifejezetten meglódult az alkotók ecsetje. Ez a leghosszabb és legösszetettebb jelenet, mintha a színészek (Rácz Kármen és Ruszina Szabolcs) itt kaptak volna teret arra, hogy saját fantáziájukból egészítsék ki a hozott anyagot. És ehhez furcsa – de talán a szülők hálájára is számítható – módszert választottak: az előadás már-már BB-paródiába csap át. A rajzfilmben Pogány Judit adja az összes szereplő hangját, kellemes visszafogottsággal, ripacskodástól mentesen, itt viszont a színészek a túlzás eszközével élnek, nyilván a karakterek megkülönböztethetőségének érdekében is. Ezáltal pedig felerősödnek a sztereo­típiák: Alfonz, a tücsök vagány gitáros; Baltazár, a méhecske szemüveges
nagyokos; Vendel búgó hangú alfa-hím, aki azt is tesztoszterontól átitatott hangon tudja mondani, hogy „sziasztok, lányok”; Szellő, a szitakötő elkényeztetett, parancsolgató királylánykislány (ezt szó szerint idéztem az előadásból), akit Bogyónak hős lovag képében meg kell mentenie. A színészek itt nemcsak a kötelezőt hozzák, hanem mintha maguk is játszanának, és ez a bogyó és babócaságra is reflektáló játékkedv felpezsdíti az epizódot.

A többi jelenetben legfeljebb nyomokban van meg ez a fajta kreativitás, így kénytelen vagyok feltenni a kérdést: az utóbbi években több új helyszínnel bővülő, prosperáló fővárosi gyerekszínházi szcéna teremtett olyan versenyhelyzetet, amiben a Kolibri rá van szorulva a Bogyó és Babócára?

Kolibri Színház, március 24.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.