Én szeretlek, de sok a munkám - Fényevők a Katonában

  • Tompa Andrea
  • 2014. március 19.

Színház

Van ebben az előadásban valami, ami kétszer hat. Egyszer azonnal: viccesen, könnyedén. Mint egy családi ünnepen, mikor a résztvevők egymás szoknyáját, frizuráját, a göngyölt pulykát dicsérgetik, meg a gyerekek felől érdeklődnek. Aztán post festum, amikor ki-ki hazamegy, és megbeszéli, hogy mi is történt voltaképpen: ennek még mindig nincs munkája, azok válófélben, ez milyen rosszul néz ki. Mert amikor eljön az ember a színházból, a gyorsan pukkanó humor helyén ott marad az a keserű, kiköphetetlen valami. Keserű, ahogy a szerző is ezt a nevet választotta alkotói névként, mert élettapasztalatának ez volt (akkoriban még, 1905-öt írunk) az alapíze. A felszín és a mély nem beszélnek egymással, sem egymásról. Ascher könnyűre, humorosra, groteszkre, gyakran szélsőségesen nevetségesre színezi Gorkij hőseit. A darab, a helyzetek bírják. Ahogy azonban ezt a kedélyes széthullást nézegetjük, az emberi lebomlás vicces stációit, a butaság, kiúttalanság és öncsalás keverékéből marad nekünk valami bántóan sötét gondolat az emberről, magunkról, nap fiairól.

Csehov épp hogy kilépett az evilágból, amikor Gorkij, ez az egyébként csodálatos prózaíró (életrajzi trilógiája felejthetetlen) az 1905-ös, igen véres orosz forradalom pillanatában megírja ezt a furcsa, a forradalom nézőpontjából békés drámát. Hogy miről szól? Az emberről, a kisbetűsről, az alig emberről, a szinte állatról, arról, akit állatnak nevezni már-már eufemizmus. Nem démonian rossz itt senki, nincsenek formátumok, csak szánalmasan önző és kegyetlen, névtelen hangyácskák. Könnyen bele lehet csusszanni az ideologikus, szociologizáló értelmezésbe a magát felfaló kispolgárságról, értelmiségről; itt ilyen értelmezés szerencsére nincs.

Egy kémikus kutató-feltaláló áll a darab középpontjában; kedves, figyelmetlen, majdnem ártalmatlan alak. Kocsis Gergely igen jól adja ezt az emberi pasztellt. Férjként, mondhatni, csalják, de ez nem probléma, férj és szerető nem ölre mennek, hanem majd sírnak, egyezkednek "kulturáltan". Szerelmet vallanak a férjnek, de ezt ő inkább a feleségének meséli el. A tudós megbocsátóan magyarázkodik egy válságos pillanatban, hogy "Szeretlek, de sok a munkám". Miért, ez így nem elég? A durvább nép veri a feleségét, s ha kérdőre vonja a finomabb, felháborodik.

Gorkijnak nem nagyon van jó szava az emberekről, és Aschernak sincs. Mint az író életrajza is bizonyítja, a mélyből jön, először az orosz irodalomban (legismertebb darabja, az Éjjeli menedékhely eredeti címe A mélyben vagy Lent volna). Nem voltak illúziói az orosz parasztsággal, azokkal a semmihez sem kötődő, gyökértelen szegényekkel kapcsolatban, akikről sokat írt. Nem látta őket sem "tisztának", sem felemelhetőnek, ami az orosz értelmiség illúziója volt.

A Fényevők inkább tragikomédia - ebben is Csehov hatását érezni. Eredeti címe A nap fiai: isten teremtményei, az élet eredetét kutató kémikus elmélete szerint az anyag emberei vagy a feleség eszménye szerint hajózó erős férfiak - mind ironikusan értelmezhetőek.

Az előadás legnagyszerűbb pillanatai a széleket, végleteket súrolgatják. Miközben az emelkedett lelkületű asszony épp a szeme előtt megjelenő képről áradozik, a hajóról, melynek ormán nagyszerű férfiak szállnak, mi körülnézünk, hogy kik hallgatják: egy sem volna alkalmas oromra szállni, sem férje, az egykor csodált tudós, sem szeretője, a slampos festő, sem a durva állatorvos. A háttérben torz alak kezd hallgatózni, majd belép - megint csak, mint a Cseresznyéskertben a koldus - egy tajtrészeg emberroncs, lehúzott sliccel és sans csizma - ahogy mondja franciául fél mezítlábas lábára mutatva. Ötvös András felismerhetetlen és szikrázóan feszült ebben a piciny szerepben; csodás alakítás. ' a lebomlott agysejtek és alászállás példázata. Ez a fajta tömörség, sűrítés azonban ritkán érhető tetten az előadásban.

Groteszk, röhejes, félőrült szerelmest játszik továbbá Jordán Adél. A nyálcsorgató, röhögcsélő, ügyeskedő "gazda" (Máté Gábor) elég túlzó ahhoz, hogy jó legyen, fia a remekbe szabott frizurájával (Tasnádi Bence) szintén. Valami hetvenesévek-szerű jelmezekben vonulnak, amikor épp felismerhetőek; hámló, szürke falak, tömegbútor (túl ismerős, kissé sokszor láthattam; Khell Zsolt munkája). Az egyébként üdítően friss szöveg (Gorkijé sem fűrészpor, de ezt Radnai Annamária dolgozta meg) jól, alaposan elemzett; így, ezzel a lélektani pontossággal orosz darabot értelmezni ma Ascher tud a legjobban, és talán a Katonában adják a legjobban. Mégis keveslem itt-ott az alakokat is: nem érteni az őrült lány dühét (Pálmai Anna kissé egytónusú), nem elég valóságos és főleg nem eléggé Nő ahhoz, hogy a meglehetősen kegyetlen állatorvos szerelmével üldözze.

Végül van ebben a kisrealista formában valami fojtogatóan szűk, túlságosan hagyományos és kiszámítható. Valahogy túl lekerekített, biztonságos és kockázatmentes ahhoz, hogy nagyforma legyen. Ez a hetvenes évek túl általános, egyszerre túl közeli és túl távoli, egyszóval semmilyen, életlen és kevéssé mai. A szimbolikus napfiaktól a mai fényevőkig nemigen jutunk el, a cím tetszetős, de soványan értelmezhető. Mégis, ahogy az ember ott ül, és nézi, amit itt az emberről mondanak, mutatnak, csak szomorúan bólogatni tud.

Katona József Színház, február 15.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.