Enyedi és Ascher is otthagyja az SZFE-t

  • narancs.hu
  • 2020. szeptember 1.

Színház

Mindketten felmondtak az egyetemi autonómia felszámolása miatt.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem Facebook-oldalán tette közzé közleményét Enyedi Ildikó filmrendező és Ascher Tamás rendező, miszerint ők is felmondtak az intézményben.

Enyedi Ildikó hosszú üzenetben búcsúzott diplomázó diákjaitól, azt írta, hogy augusztus 28-án felmondott az egyetemen, és bár szerette volna folytatni diákjaival a mesterszakos képzésen, "ezt a mesterszakos osztályt már nem áll módomban elindítani".

Enyedi azt írta, ha a diákjai még első vagy másodévesek lennének, akkor lehet, hogy maradna, meg is érti azokat, akik maradnak a diákjaikkal, de neki akkor sem biztos, hogy menne: "az ember az egész személyes hitelességével tanít".

Enyedi személyes hangvételű levelében arról is írt, hogy milyen érzés volt számára az elmúlt években érezni, hogy folyamatosan ellenszélben dolgoznak, hogy "egyfajta büntetésben" vannak, majd a bő egy éve kezdődött és szisztematikusan fokozódó rágalom és szidalom hadjáratot átélni.

"Elképesztő volt olvasni az azóta sem igazolt vádakat, hogy az Egyetemen ideológiai szempontú oktatás zajlik, majd, ugyanabból a szájból, ugyanezzel a lendülettel egy kifejezetten ideológiai programot meghirdetni. Gyalázkodni, aztán megsértődni, mint áldozat. Kifejteni, hogy a munkánk hányféle értelemben értéktelen, majd negédesen biztosítani, hogy minden marad a régiben, csak egy kicsit kiegészül…miféle becsülete van a kimondott szónak az ilyen ember számára?" - tette fel a kérdést. Írt arról is, hogy végül az egyetem vezetésének egy előre aláírt dokumentumot adtak át, hogy ezentúl így fog működni az intézmény.

"Kedves diákjaim, nem tehettem mást. Másnap felmondtam. A közös munkát folytatjuk, a diplomafilmeiteket természetesen végigkísérem, ugyanúgy, mintha még mindig itt tanítanék. Vannak olyan helyek , ahol a szabad munkálkodás elvétele - bár mindig megsínyli az eredmény - nem jár tragikus következményekkel. A mi esetünkben ezzel a lényeg sérül. Akkor is, ha nem szól bele senki abba, mit és hogyan tanítunk és tanulunk. Elég, ha tudjuk, hogy bármikor megteheti" - írta.

A filmrendező végül hozzátette, hog ha az egyetemi autonómia feltételei csorbítatlanul teljesülnek, boldogan és azonnal visszatérne.

Ascher Tamás azt írta, hétfő délután mondta fel az oktatói szerződését "az egyetemi autonómia jóvátehetetlen sérülése miatt". Az ő rendező osztályom most lesz másodéves, az osztályfőnöki teendőket tanártársa, Forgács Péter veszi át. Ascher hozzátette: "valamilyen alternatív formában igyekszem továbbra is tanítani a diákokat. Ugyanerre kértem Székely Gábort is."

Mint az ismert, az SZFE-t idén szeptembertől egy alapítványon keresztül Vidnyánszky Attila fennhatósága alá rendelte a minisztérium, az új kuratórium pedig az egyetem legfőbb döntéshozó szerve, a szenátus jogköreit egyoldalúan visszanyeste. A demonstráció előtt az egyetem szenátusa lemondott posztjáról, a diákok a demonstráció végén elfoglalták az egyetemet.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.