Enyedi és Ascher is otthagyja az SZFE-t

  • narancs.hu
  • 2020. szeptember 1.

Színház

Mindketten felmondtak az egyetemi autonómia felszámolása miatt.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem Facebook-oldalán tette közzé közleményét Enyedi Ildikó filmrendező és Ascher Tamás rendező, miszerint ők is felmondtak az intézményben.

Enyedi Ildikó hosszú üzenetben búcsúzott diplomázó diákjaitól, azt írta, hogy augusztus 28-án felmondott az egyetemen, és bár szerette volna folytatni diákjaival a mesterszakos képzésen, "ezt a mesterszakos osztályt már nem áll módomban elindítani".

Enyedi azt írta, ha a diákjai még első vagy másodévesek lennének, akkor lehet, hogy maradna, meg is érti azokat, akik maradnak a diákjaikkal, de neki akkor sem biztos, hogy menne: "az ember az egész személyes hitelességével tanít".

Enyedi személyes hangvételű levelében arról is írt, hogy milyen érzés volt számára az elmúlt években érezni, hogy folyamatosan ellenszélben dolgoznak, hogy "egyfajta büntetésben" vannak, majd a bő egy éve kezdődött és szisztematikusan fokozódó rágalom és szidalom hadjáratot átélni.

"Elképesztő volt olvasni az azóta sem igazolt vádakat, hogy az Egyetemen ideológiai szempontú oktatás zajlik, majd, ugyanabból a szájból, ugyanezzel a lendülettel egy kifejezetten ideológiai programot meghirdetni. Gyalázkodni, aztán megsértődni, mint áldozat. Kifejteni, hogy a munkánk hányféle értelemben értéktelen, majd negédesen biztosítani, hogy minden marad a régiben, csak egy kicsit kiegészül…miféle becsülete van a kimondott szónak az ilyen ember számára?" - tette fel a kérdést. Írt arról is, hogy végül az egyetem vezetésének egy előre aláírt dokumentumot adtak át, hogy ezentúl így fog működni az intézmény.

"Kedves diákjaim, nem tehettem mást. Másnap felmondtam. A közös munkát folytatjuk, a diplomafilmeiteket természetesen végigkísérem, ugyanúgy, mintha még mindig itt tanítanék. Vannak olyan helyek , ahol a szabad munkálkodás elvétele - bár mindig megsínyli az eredmény - nem jár tragikus következményekkel. A mi esetünkben ezzel a lényeg sérül. Akkor is, ha nem szól bele senki abba, mit és hogyan tanítunk és tanulunk. Elég, ha tudjuk, hogy bármikor megteheti" - írta.

A filmrendező végül hozzátette, hog ha az egyetemi autonómia feltételei csorbítatlanul teljesülnek, boldogan és azonnal visszatérne.

Ascher Tamás azt írta, hétfő délután mondta fel az oktatói szerződését "az egyetemi autonómia jóvátehetetlen sérülése miatt". Az ő rendező osztályom most lesz másodéves, az osztályfőnöki teendőket tanártársa, Forgács Péter veszi át. Ascher hozzátette: "valamilyen alternatív formában igyekszem továbbra is tanítani a diákokat. Ugyanerre kértem Székely Gábort is."

Mint az ismert, az SZFE-t idén szeptembertől egy alapítványon keresztül Vidnyánszky Attila fennhatósága alá rendelte a minisztérium, az új kuratórium pedig az egyetem legfőbb döntéshozó szerve, a szenátus jogköreit egyoldalúan visszanyeste. A demonstráció előtt az egyetem szenátusa lemondott posztjáról, a diákok a demonstráció végén elfoglalták az egyetemet.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.