Enyedi és Ascher is otthagyja az SZFE-t

  • narancs.hu
  • 2020. szeptember 1.

Színház

Mindketten felmondtak az egyetemi autonómia felszámolása miatt.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem Facebook-oldalán tette közzé közleményét Enyedi Ildikó filmrendező és Ascher Tamás rendező, miszerint ők is felmondtak az intézményben.

Enyedi Ildikó hosszú üzenetben búcsúzott diplomázó diákjaitól, azt írta, hogy augusztus 28-án felmondott az egyetemen, és bár szerette volna folytatni diákjaival a mesterszakos képzésen, "ezt a mesterszakos osztályt már nem áll módomban elindítani".

Enyedi azt írta, ha a diákjai még első vagy másodévesek lennének, akkor lehet, hogy maradna, meg is érti azokat, akik maradnak a diákjaikkal, de neki akkor sem biztos, hogy menne: "az ember az egész személyes hitelességével tanít".

Enyedi személyes hangvételű levelében arról is írt, hogy milyen érzés volt számára az elmúlt években érezni, hogy folyamatosan ellenszélben dolgoznak, hogy "egyfajta büntetésben" vannak, majd a bő egy éve kezdődött és szisztematikusan fokozódó rágalom és szidalom hadjáratot átélni.

"Elképesztő volt olvasni az azóta sem igazolt vádakat, hogy az Egyetemen ideológiai szempontú oktatás zajlik, majd, ugyanabból a szájból, ugyanezzel a lendülettel egy kifejezetten ideológiai programot meghirdetni. Gyalázkodni, aztán megsértődni, mint áldozat. Kifejteni, hogy a munkánk hányféle értelemben értéktelen, majd negédesen biztosítani, hogy minden marad a régiben, csak egy kicsit kiegészül…miféle becsülete van a kimondott szónak az ilyen ember számára?" - tette fel a kérdést. Írt arról is, hogy végül az egyetem vezetésének egy előre aláírt dokumentumot adtak át, hogy ezentúl így fog működni az intézmény.

"Kedves diákjaim, nem tehettem mást. Másnap felmondtam. A közös munkát folytatjuk, a diplomafilmeiteket természetesen végigkísérem, ugyanúgy, mintha még mindig itt tanítanék. Vannak olyan helyek , ahol a szabad munkálkodás elvétele - bár mindig megsínyli az eredmény - nem jár tragikus következményekkel. A mi esetünkben ezzel a lényeg sérül. Akkor is, ha nem szól bele senki abba, mit és hogyan tanítunk és tanulunk. Elég, ha tudjuk, hogy bármikor megteheti" - írta.

A filmrendező végül hozzátette, hog ha az egyetemi autonómia feltételei csorbítatlanul teljesülnek, boldogan és azonnal visszatérne.

Ascher Tamás azt írta, hétfő délután mondta fel az oktatói szerződését "az egyetemi autonómia jóvátehetetlen sérülése miatt". Az ő rendező osztályom most lesz másodéves, az osztályfőnöki teendőket tanártársa, Forgács Péter veszi át. Ascher hozzátette: "valamilyen alternatív formában igyekszem továbbra is tanítani a diákokat. Ugyanerre kértem Székely Gábort is."

Mint az ismert, az SZFE-t idén szeptembertől egy alapítványon keresztül Vidnyánszky Attila fennhatósága alá rendelte a minisztérium, az új kuratórium pedig az egyetem legfőbb döntéshozó szerve, a szenátus jogköreit egyoldalúan visszanyeste. A demonstráció előtt az egyetem szenátusa lemondott posztjáról, a diákok a demonstráció végén elfoglalták az egyetemet.

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.