Enyedi és Ascher is otthagyja az SZFE-t

  • narancs.hu
  • 2020. szeptember 1.

Színház

Mindketten felmondtak az egyetemi autonómia felszámolása miatt.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem Facebook-oldalán tette közzé közleményét Enyedi Ildikó filmrendező és Ascher Tamás rendező, miszerint ők is felmondtak az intézményben.

Enyedi Ildikó hosszú üzenetben búcsúzott diplomázó diákjaitól, azt írta, hogy augusztus 28-án felmondott az egyetemen, és bár szerette volna folytatni diákjaival a mesterszakos képzésen, "ezt a mesterszakos osztályt már nem áll módomban elindítani".

Enyedi azt írta, ha a diákjai még első vagy másodévesek lennének, akkor lehet, hogy maradna, meg is érti azokat, akik maradnak a diákjaikkal, de neki akkor sem biztos, hogy menne: "az ember az egész személyes hitelességével tanít".

Enyedi személyes hangvételű levelében arról is írt, hogy milyen érzés volt számára az elmúlt években érezni, hogy folyamatosan ellenszélben dolgoznak, hogy "egyfajta büntetésben" vannak, majd a bő egy éve kezdődött és szisztematikusan fokozódó rágalom és szidalom hadjáratot átélni.

"Elképesztő volt olvasni az azóta sem igazolt vádakat, hogy az Egyetemen ideológiai szempontú oktatás zajlik, majd, ugyanabból a szájból, ugyanezzel a lendülettel egy kifejezetten ideológiai programot meghirdetni. Gyalázkodni, aztán megsértődni, mint áldozat. Kifejteni, hogy a munkánk hányféle értelemben értéktelen, majd negédesen biztosítani, hogy minden marad a régiben, csak egy kicsit kiegészül…miféle becsülete van a kimondott szónak az ilyen ember számára?" - tette fel a kérdést. Írt arról is, hogy végül az egyetem vezetésének egy előre aláírt dokumentumot adtak át, hogy ezentúl így fog működni az intézmény.

"Kedves diákjaim, nem tehettem mást. Másnap felmondtam. A közös munkát folytatjuk, a diplomafilmeiteket természetesen végigkísérem, ugyanúgy, mintha még mindig itt tanítanék. Vannak olyan helyek , ahol a szabad munkálkodás elvétele - bár mindig megsínyli az eredmény - nem jár tragikus következményekkel. A mi esetünkben ezzel a lényeg sérül. Akkor is, ha nem szól bele senki abba, mit és hogyan tanítunk és tanulunk. Elég, ha tudjuk, hogy bármikor megteheti" - írta.

A filmrendező végül hozzátette, hog ha az egyetemi autonómia feltételei csorbítatlanul teljesülnek, boldogan és azonnal visszatérne.

Ascher Tamás azt írta, hétfő délután mondta fel az oktatói szerződését "az egyetemi autonómia jóvátehetetlen sérülése miatt". Az ő rendező osztályom most lesz másodéves, az osztályfőnöki teendőket tanártársa, Forgács Péter veszi át. Ascher hozzátette: "valamilyen alternatív formában igyekszem továbbra is tanítani a diákokat. Ugyanerre kértem Székely Gábort is."

Mint az ismert, az SZFE-t idén szeptembertől egy alapítványon keresztül Vidnyánszky Attila fennhatósága alá rendelte a minisztérium, az új kuratórium pedig az egyetem legfőbb döntéshozó szerve, a szenátus jogköreit egyoldalúan visszanyeste. A demonstráció előtt az egyetem szenátusa lemondott posztjáról, a diákok a demonstráció végén elfoglalták az egyetemet.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.