Keresztes Tamás: „Harctér lett a játszó terünk”

Színház

Első nagyszínpadi rendezése apropóján Rejtő Jenő A tizennégy karátos autó színrevitele mellett politikai és színház viszonyáról beszélgettünk.

Első nagyszínpadi rendezése a Rejtő Jenő A tizennégy karátos autó című regényéből készült zenés képregényszínház. Amellett, hogy e műfaji meghatározás pontosan mit is takar, a Magyar Narancs legfrissebb számában olvasható interjú arról is szól, miért nehéz Rejtőt dramatizálni, de szóba került a Katona József Színház meg a Színház- és Filmművészeti Egyetem helyzete s persze a politikai befolyás kérdése.

Magyar Narancs: Az Egy őrült naplója című előadásod után nyilvánvaló volt, hogy lesz dolgod a rendezéssel.

Keresztes Tamás: Már jó ideje érlelődött bennem a rendezés utáni vágy. Manapság az ambiciózus fiatalok, ha rendezni akarnak, megteremtik maguknak a lehetőséget. Én magam nem így tettem, de az ébredező ambíciómról, mivel mondogattam is olykor, tudtak néhányan.

(...)

MN: Zenés képregényszínház az előadás meghatározása. Miért?

KT: A próbák során többféle javaslat érkezett, felmerült a koncertszínház elnevezés is. Ezek bizonyos szinten persze fantázia műfaji megjelölések, kreációk. De a zene kihagyhatatlan eleme az előadásnak, a zenekar jelenléte alapvető pillér. Ráadásul a Budapest Bár nem alkalmi zenekar, jól ismeri őket a közönség, egyedi hanggal bírnak, ahhoz lett hangolva az előadás. A valamivel több mint másfél óra alatt 12 dal hangzik el, ami azt is jelenti, hogy a történetlabirintust nagyon erősen sűríteni kellett. A dalok között – melyek leginkább jellemeket bontanak ki – kell elmesélni a történetet. Mindez a darab teatralitását is befolyásolja, például úgy is, hogy a koreográfiák nem olyanok, mint egy musicalben, inkább játékos kiegészítő funkcióval bírnak.

(...)

false

 

Fotó: Németh Dániel

MN: Úgy tűnik, mintha az utóbbi időben kevesebbet játszanál a Katonában.

KT: Ebben az évadban a Tartuffe-öt mutattuk be, és lett volna még egy új előadásom, de az a vírushelyzet miatt elmaradt. Ezt megelőzően volt egy év, amikor úgy éreztem, hogy alkotó emberként elfáradtam. Szerettem volna egy olyan évet, amikor a futó előadásaimon kívül nem próbálok újat. Abban az évben volt a Katonában és a Kamrában 4-4 bemutató, amelyekből ily módon felmentést kaptam. Ez nagyon jót tett nekem. De ha nincs a vírus, már gyarapodtak volna a szerepeim, szép lassan visszacsordogáltam volna ebbe a körforgásba.

MN: Mi a helyzet a szerepéhségeddel?

KT: Most van. Amióta elvégeztem az egyetemet, soha nem volt ilyen hosszú kihagyásom. Most már hiányzik, hogy próbáljak, hogy színpadon álljak.

(...)

MN: Az utóbbi időben volt némi feszültség a Katona József Színház körül.

KT: Finoman fogalmazol.

MN: Ott volt a Gothár-ügy, vegzálták érte rendesen az intézményt, aztán jött a színházi törvény… Hogyan érintettek ezek?

KT: Nagyon felkavartak. Nem is tudom, mennyire sikerült felfognom azt, ami történik. Ez kőkemény politika. Politikai színtér lett az a hely, ahol sosem politikai módon fogalmaztam meg magam, hiszen igyekeztem mindig az emberből kiindulni, abból, hogy milyen az ember – politikai hovatartozástól függetlenül. Nem vagyok politizáló alkat, nehezen tudom megfogalmazni magamnak, hova tartozom politikailag. De azt, hogy hova nem tartozom, nagyon egyértelműen meg tudom mondani. (...) Megmondom őszintén: sosem akartam politikai megoldásokkal foglalkozni. Most mégis ezt teszem. (...) Nem tudom, kivonhatja-e magát ez alól bárki is. A Katona József Színház színészeként már nem lehetek úgymond kívülálló, mert harctér lett a játszó terünk. Úgy érzem, mintha hadüzenetet kaptam volna.

Czenkli Dorka interjújában Keresztes Tamás lapunknak mindemellett első rendezéséről beszél reészletekbe menően, kifejti Rejtőhöz fűződő viszonyát, értékeli a karanténidőszakot, ahogy a Színház- és Filmművészeti Egyetem ügyéről, annak politikai és szakmai kérdéséről is szól.

A Magyar Narancs továbbra is kapható az újságárusoknál, az élelmiszerboltokban és a benzinkutakon, de még jobb, ha előfizet a lapra vagy digitális változatára!

Magyar Narancs

Kedves Olvasóink, köszönjük kérdésüket, a körülményekhez képest jól vagyunk, és reméljük, Önök is. Miközben hazánk a demokrácia érett, sőt túlérett szakaszába lép, dolgozunk. Cikkeket írunk otthon és nem otthon, laptopon, PC-n és vasalódeszkán, belföldön, külföldön és másutt, és igyekszünk okosnak és szépnek maradni. De mit hoz a jövő?

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.