rés a présen

Ez a kettős lét szinte lehetetlen

Czajlik József igazgató, kassai Thália Színház

  • rés a présen
  • 2017. november 5.

Színház

rés a présen: Hogyan foglalnád össze a kassai Thália Színház előző évadát?

Czajlik József: Egy fontos koprodukciós előadással, Székely Csaba Bányavakságával indult, amit a Komáromi Jókai Színházzal közösen mutattunk be. Ez volt az első alkalom, amikor a két felvidéki kőszínház összefogott egy közös előadás megvalósításáért. Amely végül számos rangos elismerést is szerzett. A Kisvárdai Magyar Színházak Fesztiválján a négy kiadható színészi díjból hármat elhozott Vasvári Emese, Benkő Géza és Fabó Tibor. A Színházi Kritikusok Céhe pedig Vasvári Emesét jelölte az évad legjobb mellékszereplőjének járó elismerésre. De kaptunk egy 9 előadásra szóló meghívót is Svédországba. A múlt évadban a negatív identitás volt a tematikánk, mert egy felmérés alapján a szlovákiai magyarok többsége úgy határozza meg önmagát, hogy ő mi nem. „Nem vagyok szlovák. Nem vagyok magyarországi magyar etc.” Ezt a diskurzust szerettük volna megpiszkálni, miközben mi is megküzdöttünk a gondolattal, hogy mik nem akarunk lenni.

rap: Neked milyen volt az elmúlt év?

CJ: Az említett Székely-darabot rendeztem, utána a Kassai Állami Színházban Egressy Zoli Balesetét vittem színre szlovákul, ősbemutatóként. Majd Szabadkán rendeztem Spiró Prahját, jelenleg pedig Lackfi János Milyenek a magyarok? című könyveinek „wellness színházi” változatát készítem, mint házi rendező. Aztán Mika Myllyaho Káoszát csinálom ugyancsak Kassán. Februárban visszatérek Magyarországra, Dunaújvárosba, hogy megrendezzem Molnár Ferenc Üvegcipőjét, majd a 2018/2019-es szezont a pozsonyi Szlovák Nemzeti Színházban kezdem. Mostanában főleg magyar kortársakkal foglalkozom.

rap: Hogyan hat rátok a magyar, illetve szlovák kultúrpolitika?

CJ: A történet ott kezdődik, hogy támogatott intézmény vagyunk, nem pedig költségvetési szerv. Ez reálisan azt jelenti, hogy csak a bérköltségeket és egy minimális alaptevékenységi támogatást kapunk. A többit, a teljes éves költségvetés mintegy 50 százalékát nekünk kell előteremteni. Innentől rögtön eldől, hogy milyen legyen a repertoár, hiszen fél lábbal a piacon vagyunk és nyereséget kell termelnünk. Ez a magyarországi kőszínházak számára teljesen ismeretlen feltétel mindenre hatást gyakorol. Ezért szerepel a repertoárban egy sor bomba és petárda is, ezek kellenek a valóban égető társadalmi kérdésekkel foglalkozó darabok létrehozásához, azokhoz, amelyektől azután a szakmai elismeréseket várjuk. Úgy a szlovákiai, mint a magyarországi szakma elsősorban magára figyel. Ez természetes. Mi úgy döntöttünk, szeretnénk mindkettőnek a része lenni. Ez a kettős lét szinte lehetetlen, de minket a „szinte” érdekel, és ez egy pozitív identitás.

rap: Milyen bemutatók lesznek az új évadban?

CJ: A bérlet 6 előadása a következő szerkezetre bomlik: 2 nagy, 2 közepesen nagy, 2 kicsi előadás. A nagyok klasszikus magyar darabok, a közepes nagyok kortárs európai, a kicsik pedig kortárs magyar és kassai vonatkozású darabok lesznek. Rendezőnk lesz Bérczes László, Telihay Péter, László Sándor Katyó színész-rendező, és az újvidéki színházat európai szintre felhozó egykori igazgató, Szigethy Gábor, meg természetesen én is. Mostani témánk a párhuzamos világ. Elsősorban a bennünk létező.

rap: Milyen más programokat ajánlanál még az új évadra a Tháliában?

CJ: Folytatjuk a Thália Táncestek c. sorozatunkat, amelyet Kántor Kata, a koreográfusunk álmodott meg. A magyar kortárs tánc legjobbjait hívjuk Kassára, mert ez az egyik legkönnyebb kapcsolódási pont az igényes magyar előadó-művészethez egy itteni szlováknak. Művészeti szakközépiskolások sora jár megnézni ezeket, és majdnem mindig rábírjuk a hozzánk érkező táncosokat, hogy tartsanak workshopot is. Feliratozzuk, és tolmácsgéppel szimultán fordítjuk egyébként minden saját előadásunkat. Emellett számos magyar és nem magyar vonatkozású esemény – ünnepek, koncertek, beszélgetések, fesztiválok – szervezői, társszervezői vagy befogadói vagyunk.

rap: Miért érdemes még Kassára menni a Thálián kívül?

CJ: Kassa fantasztikus, gyönyörű és jól élhető város. A 2013-as Európa Kulturális Fővárosa programsorozat óriási változást hozott a városban élők kultúráról való gondolkozásában. Megértették, hogy a kulturáltság kifizetődő. Jobb, finomabb, gazdagabb és változatosabb lesz tőle az élet. Ezért azt fogyasztani kell. Vagyis akkor lesz a tiéd, ha áldozol rá.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.