ZSINÓRPADLÁS - Könyv

Fanatizmus kell

Czank Lívia: A függöny mögött – A balett titkos világa

Színház

Jól érezte Czank Lívia, hogy a felmerülő kérdések megválaszolásához nem cikk, minimum könyv szükséges.

Újság-íróként arra vállalkozott, hogy egy egész évadot tölt a Magyar Nemzeti Balett társulatával az Operaházban. (Méghozzá az utolsó évadot az Opera felújítása miatti kiköltözés előtt.) Nem titkolja, kívülről érkezik a balettbe, s a könyv hangvétele is ezt nyomatékosítja: egy elvarázsolt, kíváncsi, (néhol talán naiv) szempár bepillantást nyer a régóta áhított csodavilágba. A csodavilágba, amely a kulisszák mögött persze vér, veríték, küzdelem, fegyelem, sőt olykor test- és lélekfeláldozás. Ennek megfelelően előkerülnek a komoly témák és kérdések is, a társulaton belüli versenyzés, szakítások, depresszió, súlyproblémák, de a kötet mindvégig erősen őrzi a kiindulást: a csoda tüllbe és strasszba csomagolt képét.

A sztori erősen megfigyelő-központúan indul: a megszeppent újságíró elindul a nagy kalandra, félve attól, hogy a megfigyelt közösség befogadja-e, megnyílik-e. Nyers dokumentarizmus helyett személyes-regényes keretet kapunk, amely szerencsére hamar megtalálja a fókuszát, és rengeteg megszólalói történetet halmoz egymásra. A tematikus mozaikok néhol összeállnak egy-egy élettörténetté, amiből kirajzolódik az egész szakma képe. Onnantól kezdve, hogyan zajlik egy balett-táncos mindennapja a reggeli rutingyakorlatoktól a színpadi próbákig, majd az előadásig; odáig, hogy miként kell élethű pálmafákat készíteni a díszletbe. Az évad különböző darabjai (Spartacus, Don Quijote, A diótörő, Anyegin, Anna Karenina, A kalóz, A hattyúk tava) kapcsán az Opera művészei elmesélik, mennyire fontos egy-egy előadás előtt a külön edzésterv, miként zajlik a koreográfiák elsajátítása, betanítása, és hogy a tánchoz adott színészi játék és átlényegülés nélkül mindez alig érne valamit. Nagy szerepekről, nagy elődökről, szerepálmokról és azok megvalósulásáról mesélnek. Főleg Seregi László, „Laci bácsi” emlékének állít emléket a könyv: a Spartacus próbái során a neves koreográfus tanítványai nagy tisztelettel és sok szeretettel emlékeznek a néhány éve elhunyt művészre.

A könyv talán legizgalmasabb része az, amikor a táncosok a kezdetekről mesélnek, a küzdésről, a kitartásról, az áldozatokról. Rövid életpálya, korai felnövés – ez derül ki a gyerekkori történetekből. Van, aki már három-négy évesen kezdte a táncot, van, aki a családból hozta, más saját felfedezésből vonzódott a baletthez. Közös élmény a korai elszakadás a családtól – és erre szinte mindenki nehéz szívvel emlékezik. A távolságok néha csak Miskolctól Budapestig, de máskor Japántól Szentpétervárig nyúltak. Heti egy telefon, levelek, honvágy, állandó versenyhelyzet és sok sírás. Ez maradt a gyerekkorból, de utólag senki sem bánkódik: elkönyvelik, ez ezzel jár. Nyilván a történetek azon része kimarad, hogy mi lett azokkal, akiknek a sok küzdelem és kitartás után tizenévesen az eltanácsolás jutott, mert nem úgy fejlődött a testük, ahogy az balett-táncosoknál elvárható. Erről persze nem is akar szólni a kötet, de a kérdés azért ott lebeg a sorok között. Arról viszont szól, hogy is van ez a diétákkal, az önsanyargatással, a testképpel, az evészavarokkal. A szerző azt is megpedzi, hogy a balett a közhellyel ellentétben nem feminin műfaj – néhányan mesélnek arról is, miként kerül egy férfi erre a pályára, és miként éli ezt meg gyerekként. S lehet-e boldog valaki kartáncosként, vagy csak szólistaként érheti el a sikert? Hogyan bírja a megfelelési és teljesítési kényszert a test és a lélek? Mint sok művészeti ágban, itt is a mester-növendék viszony meghatározó: onnan kezdve, hogy valaki kiteljesíthesse a benne rejlő képességeket, odáig, hogy mely szerepet látják meg a táncosban, hogy a pályára tud-e lépni, s ott tud-e maradni. A táncosok tisztában vannak azzal, hogy nagyjából az életük felénél, negyvenéves korukra véget ér ez a pálya: új életet kell kezdeniük. Előkerül a gyerekvállalás kérdése, megoszlanak a vélemények, de jó, hogy az is mesél, aki a családot, és az is, aki a karriert helyezi előtérbe.

Mindeközben megjelenik a dráma is: a test mint sérülékeny eszköz. Azt is meg kell élni ugyanis, ha éppen lesérül valaki az előadás előtt, s nem léphet színpadra. Vagy éppen előadás közben sérül le, de végigtáncolja a darabot: az előadások mindennapi segédeszköze a Lidocain spray. A színpadon csak a tánc van, a vonalon túl jön a fájdalom. „A baletthoz fanatizmus kell” – idézi a könyv. Persze tehetség is, de az korántsem elég: alázat, kitartás és maximalizmus a kulcsszavak.

Corvina Kiadó, 2017, 328 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.