ZSINÓRPADLÁS - Könyv

Fanatizmus kell

Czank Lívia: A függöny mögött – A balett titkos világa

Színház

Jól érezte Czank Lívia, hogy a felmerülő kérdések megválaszolásához nem cikk, minimum könyv szükséges.

Újság-íróként arra vállalkozott, hogy egy egész évadot tölt a Magyar Nemzeti Balett társulatával az Operaházban. (Méghozzá az utolsó évadot az Opera felújítása miatti kiköltözés előtt.) Nem titkolja, kívülről érkezik a balettbe, s a könyv hangvétele is ezt nyomatékosítja: egy elvarázsolt, kíváncsi, (néhol talán naiv) szempár bepillantást nyer a régóta áhított csodavilágba. A csodavilágba, amely a kulisszák mögött persze vér, veríték, küzdelem, fegyelem, sőt olykor test- és lélekfeláldozás. Ennek megfelelően előkerülnek a komoly témák és kérdések is, a társulaton belüli versenyzés, szakítások, depresszió, súlyproblémák, de a kötet mindvégig erősen őrzi a kiindulást: a csoda tüllbe és strasszba csomagolt képét.

A sztori erősen megfigyelő-központúan indul: a megszeppent újságíró elindul a nagy kalandra, félve attól, hogy a megfigyelt közösség befogadja-e, megnyílik-e. Nyers dokumentarizmus helyett személyes-regényes keretet kapunk, amely szerencsére hamar megtalálja a fókuszát, és rengeteg megszólalói történetet halmoz egymásra. A tematikus mozaikok néhol összeállnak egy-egy élettörténetté, amiből kirajzolódik az egész szakma képe. Onnantól kezdve, hogyan zajlik egy balett-táncos mindennapja a reggeli rutingyakorlatoktól a színpadi próbákig, majd az előadásig; odáig, hogy miként kell élethű pálmafákat készíteni a díszletbe. Az évad különböző darabjai (Spartacus, Don Quijote, A diótörő, Anyegin, Anna Karenina, A kalóz, A hattyúk tava) kapcsán az Opera művészei elmesélik, mennyire fontos egy-egy előadás előtt a külön edzésterv, miként zajlik a koreográfiák elsajátítása, betanítása, és hogy a tánchoz adott színészi játék és átlényegülés nélkül mindez alig érne valamit. Nagy szerepekről, nagy elődökről, szerepálmokról és azok megvalósulásáról mesélnek. Főleg Seregi László, „Laci bácsi” emlékének állít emléket a könyv: a Spartacus próbái során a neves koreográfus tanítványai nagy tisztelettel és sok szeretettel emlékeznek a néhány éve elhunyt művészre.

A könyv talán legizgalmasabb része az, amikor a táncosok a kezdetekről mesélnek, a küzdésről, a kitartásról, az áldozatokról. Rövid életpálya, korai felnövés – ez derül ki a gyerekkori történetekből. Van, aki már három-négy évesen kezdte a táncot, van, aki a családból hozta, más saját felfedezésből vonzódott a baletthez. Közös élmény a korai elszakadás a családtól – és erre szinte mindenki nehéz szívvel emlékezik. A távolságok néha csak Miskolctól Budapestig, de máskor Japántól Szentpétervárig nyúltak. Heti egy telefon, levelek, honvágy, állandó versenyhelyzet és sok sírás. Ez maradt a gyerekkorból, de utólag senki sem bánkódik: elkönyvelik, ez ezzel jár. Nyilván a történetek azon része kimarad, hogy mi lett azokkal, akiknek a sok küzdelem és kitartás után tizenévesen az eltanácsolás jutott, mert nem úgy fejlődött a testük, ahogy az balett-táncosoknál elvárható. Erről persze nem is akar szólni a kötet, de a kérdés azért ott lebeg a sorok között. Arról viszont szól, hogy is van ez a diétákkal, az önsanyargatással, a testképpel, az evészavarokkal. A szerző azt is megpedzi, hogy a balett a közhellyel ellentétben nem feminin műfaj – néhányan mesélnek arról is, miként kerül egy férfi erre a pályára, és miként éli ezt meg gyerekként. S lehet-e boldog valaki kartáncosként, vagy csak szólistaként érheti el a sikert? Hogyan bírja a megfelelési és teljesítési kényszert a test és a lélek? Mint sok művészeti ágban, itt is a mester-növendék viszony meghatározó: onnan kezdve, hogy valaki kiteljesíthesse a benne rejlő képességeket, odáig, hogy mely szerepet látják meg a táncosban, hogy a pályára tud-e lépni, s ott tud-e maradni. A táncosok tisztában vannak azzal, hogy nagyjából az életük felénél, negyvenéves korukra véget ér ez a pálya: új életet kell kezdeniük. Előkerül a gyerekvállalás kérdése, megoszlanak a vélemények, de jó, hogy az is mesél, aki a családot, és az is, aki a karriert helyezi előtérbe.

Mindeközben megjelenik a dráma is: a test mint sérülékeny eszköz. Azt is meg kell élni ugyanis, ha éppen lesérül valaki az előadás előtt, s nem léphet színpadra. Vagy éppen előadás közben sérül le, de végigtáncolja a darabot: az előadások mindennapi segédeszköze a Lidocain spray. A színpadon csak a tánc van, a vonalon túl jön a fájdalom. „A baletthoz fanatizmus kell” – idézi a könyv. Persze tehetség is, de az korántsem elég: alázat, kitartás és maximalizmus a kulcsszavak.

Corvina Kiadó, 2017, 328 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.