ZSINÓRPADLÁS - Könyv

Fanatizmus kell

Czank Lívia: A függöny mögött – A balett titkos világa

Színház

Jól érezte Czank Lívia, hogy a felmerülő kérdések megválaszolásához nem cikk, minimum könyv szükséges.

Újság-íróként arra vállalkozott, hogy egy egész évadot tölt a Magyar Nemzeti Balett társulatával az Operaházban. (Méghozzá az utolsó évadot az Opera felújítása miatti kiköltözés előtt.) Nem titkolja, kívülről érkezik a balettbe, s a könyv hangvétele is ezt nyomatékosítja: egy elvarázsolt, kíváncsi, (néhol talán naiv) szempár bepillantást nyer a régóta áhított csodavilágba. A csodavilágba, amely a kulisszák mögött persze vér, veríték, küzdelem, fegyelem, sőt olykor test- és lélekfeláldozás. Ennek megfelelően előkerülnek a komoly témák és kérdések is, a társulaton belüli versenyzés, szakítások, depresszió, súlyproblémák, de a kötet mindvégig erősen őrzi a kiindulást: a csoda tüllbe és strasszba csomagolt képét.

A sztori erősen megfigyelő-központúan indul: a megszeppent újságíró elindul a nagy kalandra, félve attól, hogy a megfigyelt közösség befogadja-e, megnyílik-e. Nyers dokumentarizmus helyett személyes-regényes keretet kapunk, amely szerencsére hamar megtalálja a fókuszát, és rengeteg megszólalói történetet halmoz egymásra. A tematikus mozaikok néhol összeállnak egy-egy élettörténetté, amiből kirajzolódik az egész szakma képe. Onnantól kezdve, hogyan zajlik egy balett-táncos mindennapja a reggeli rutingyakorlatoktól a színpadi próbákig, majd az előadásig; odáig, hogy miként kell élethű pálmafákat készíteni a díszletbe. Az évad különböző darabjai (Spartacus, Don Quijote, A diótörő, Anyegin, Anna Karenina, A kalóz, A hattyúk tava) kapcsán az Opera művészei elmesélik, mennyire fontos egy-egy előadás előtt a külön edzésterv, miként zajlik a koreográfiák elsajátítása, betanítása, és hogy a tánchoz adott színészi játék és átlényegülés nélkül mindez alig érne valamit. Nagy szerepekről, nagy elődökről, szerepálmokról és azok megvalósulásáról mesélnek. Főleg Seregi László, „Laci bácsi” emlékének állít emléket a könyv: a Spartacus próbái során a neves koreográfus tanítványai nagy tisztelettel és sok szeretettel emlékeznek a néhány éve elhunyt művészre.

A könyv talán legizgalmasabb része az, amikor a táncosok a kezdetekről mesélnek, a küzdésről, a kitartásról, az áldozatokról. Rövid életpálya, korai felnövés – ez derül ki a gyerekkori történetekből. Van, aki már három-négy évesen kezdte a táncot, van, aki a családból hozta, más saját felfedezésből vonzódott a baletthez. Közös élmény a korai elszakadás a családtól – és erre szinte mindenki nehéz szívvel emlékezik. A távolságok néha csak Miskolctól Budapestig, de máskor Japántól Szentpétervárig nyúltak. Heti egy telefon, levelek, honvágy, állandó versenyhelyzet és sok sírás. Ez maradt a gyerekkorból, de utólag senki sem bánkódik: elkönyvelik, ez ezzel jár. Nyilván a történetek azon része kimarad, hogy mi lett azokkal, akiknek a sok küzdelem és kitartás után tizenévesen az eltanácsolás jutott, mert nem úgy fejlődött a testük, ahogy az balett-táncosoknál elvárható. Erről persze nem is akar szólni a kötet, de a kérdés azért ott lebeg a sorok között. Arról viszont szól, hogy is van ez a diétákkal, az önsanyargatással, a testképpel, az evészavarokkal. A szerző azt is megpedzi, hogy a balett a közhellyel ellentétben nem feminin műfaj – néhányan mesélnek arról is, miként kerül egy férfi erre a pályára, és miként éli ezt meg gyerekként. S lehet-e boldog valaki kartáncosként, vagy csak szólistaként érheti el a sikert? Hogyan bírja a megfelelési és teljesítési kényszert a test és a lélek? Mint sok művészeti ágban, itt is a mester-növendék viszony meghatározó: onnan kezdve, hogy valaki kiteljesíthesse a benne rejlő képességeket, odáig, hogy mely szerepet látják meg a táncosban, hogy a pályára tud-e lépni, s ott tud-e maradni. A táncosok tisztában vannak azzal, hogy nagyjából az életük felénél, negyvenéves korukra véget ér ez a pálya: új életet kell kezdeniük. Előkerül a gyerekvállalás kérdése, megoszlanak a vélemények, de jó, hogy az is mesél, aki a családot, és az is, aki a karriert helyezi előtérbe.

Mindeközben megjelenik a dráma is: a test mint sérülékeny eszköz. Azt is meg kell élni ugyanis, ha éppen lesérül valaki az előadás előtt, s nem léphet színpadra. Vagy éppen előadás közben sérül le, de végigtáncolja a darabot: az előadások mindennapi segédeszköze a Lidocain spray. A színpadon csak a tánc van, a vonalon túl jön a fájdalom. „A baletthoz fanatizmus kell” – idézi a könyv. Persze tehetség is, de az korántsem elég: alázat, kitartás és maximalizmus a kulcsszavak.

Corvina Kiadó, 2017, 328 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.