Színház

Flamenco helyett

Horváth Csaba: Vérnász

  • Herczog Noémi
  • 2015. április 27.

Színház

Lorca Vérnásza hasonlít a Carmenhez abból a szempontból, hogy mindkettőt „flamencósan” képzeljük el színpadon.

Fekete bikapata kopog, meg a fekete férficipő; fegyelmezett, egyenes tartás, visszafojtott, belül forrongó, kitörni csak az utolsó pillanatban engedett érzelmek, enyhe teatralitás, féltékeny szenvedély. „Ne sajnáljuk a cipőtalpat” – halljuk Illyés Gyula fordítását, és bár ezzel behozza a lakodalmi szimbolikát is, a cipőtalp ezen a ponton inkább a vasvillát helyettesíti. Horváth Csaba természetesen nem a vegytiszta tánc műfajában gondolkodik, mégis számol azzal a flamencós elvárással, amit például Antonio Gades filmje (1980) képvisel. És mintha kicsit tudatosan is szembemenne vele, az érzelmesség, a teatralitás, az érzelemkifejezés tökéletes kiiktatására törekszik a belül görcsbe álló érzelmek megmutatásakor. Disszonancia, kakofón ritmus, szublimált flamenco, fekete cipős lódobogás, de alapvetően a végletekig redukált mozgás. Alig árulkodik valami látványosan a lelkiállapotokról, kizárólag az érzelmi tetőpontokra kerül valami minimalista összhangzat, de szinte azonnal szétesik az is. Ez egy végletesen elfojtásos, kötelességtisztelő világ, ahol az expresszivitásra nincs esély.

Ennek az érzelmeket elfojtottan, fegyelmezetten, redukáltan közvetítő nyelvnek a gyökereit Horváth Csaba korábbi remekművében, A nagy füzetben kereshetjük, ahol a jelek és a mozdulatok érzékeltették, amit nem mondtak ki. A Vérnászban viszont mintha még a mozdulatok is fegyelmeznék magukat. Tetőpontok és feszülten dobogó cipőtalpak helyett szinte a statikusságig lassul le minden, és baljós várakozóállásba helyezkedik. Mikor eltűnik a menyasszony a lakodalomból és vele együtt régi szerelme, a kétségbeesett bosszú- és tettvágytól vagy épp a tisztességtudó szolidaritástól felzaklatott tömeg bár elveszíti fejét, de először megdermed, lefagy. Egyetlen szereplő kezdi el körbefutni őket, és mechanikusan, lassan építkezve mozdul, bolydul fel a vendégsereg, majd ered a szökevények nyomába. Még a gyilkosság is észrevétlen, hiszen egyetlen kicsi késsel hajtják végre, „épp csak elfér a marokban”, nem látható, csak a balra és jobbra zuhanó testek, a szúrás következményei.

Horváth Csaba Vérnászának tétje, hogy ez a láthatatlan szúrás végig élő fenyegetés tud-e maradni. Hogy mennyire feszülnek pattanásig az idegek a ki nem mondástól. Könnyebb az érzelemmentes pókerarc mögé látni a vihart, ezt a rendező ismét jól érzi, de a lefojtottság, a ki-kirobbanó feszültség mintha ezúttal hiányozna. Ez részben szándékos, hiszen hiányoznak azok a mozgáselemek, amelyek ezt érzékeltethetnék. Természetes, hogy elsősorban a rendező saját társulatának tagjainál, a Horváth Csaba világát jól ismerő előadóknál látható karakterábrázolás a mozgáson keresztül, például Krisztik Csabánál, Kádas Józsefnél. De többen eszköztelenek, csak arcukra, beszédükre hagyatkozhatnak. Amikor Radnay Csilla az összetört, elhagyott feleség szerepében megpillantja a halott férjét cipelő férfiakat, nem érezzük a felindulást, egy pillanatra úgy tűnik, mintha megörülne a holttestet cipelő életerős férfiaknak. A végzetesen rosszul házasodó szerelmesek (Kuna Károly és az érzéki, izgalmas Kerkay Rita) merev várakozásában nincs vibrálás, nincs, amit visszafojtsanak. Nehezíti Horváth Csaba dolgát a feltűnő hasonlóság a Vérnász alaphelyzete és Móricz Pillangója között, amelyből tavaly remek előadást rendezett, hiszen a Móricz-mű esküvőről szökő szerelmeseinek szituációja hasonló, de hasonló a mindkét esetben anyát játszó, kútmélységű hangú, finom színésznő, Varga Mária szerepe is – és kicsit egyformára is sikerül.

Ennek ellenére a redukció ereje képes időről időre valódi feszültséget teremteni. Ez a színpadi nyelv nem realisztikusan ábrázolja a násznépet, a menyasszony ruhája vörös, az a kevés, ami látható, a belsőre utal, nem a konvenciókra. Kuna Károly Leonardója egyik lábával átfogni készül szerelmét, de a mozdulat megáll a levegőben, és úgy marad: mivel nincs talaj a lába alatt, olyanok lesznek ketten, mintha egy Chagall-képen repülnének. Derzsi János maga a rémisztő Hold. A szerelmesek egy erdőbe menekülnek, és a fenyegető rengeteg fái mint fekete székek merednek az égnek, egyszerre alkotva sűrű sötét rengeteget és egy revütánc kellékeit. Nagyszerű a menyasszonyt szöktető Leonardo lova, Hegymegi Máté, aki saját magából és a revü-székből fogalmazva építi fel a jámbor jószágot. Horváth Csaba előadásaiban többnyire nem a mozgás az egyetlen szövegen túli eszköz az érzelmek és a karakterek ábrázolására: minden művében sajátos látványvilágú vízió tárul fel, melynek kellékeiből gyakorlatilag bábszínházas leleményességgel épít fel bármit, itt most éppen lovat, erdőt, baljós teret. A meghatározó közeg ezúttal egy elegáns hangversenyterem, zongorával és székekkel. Bármit össze tudna ebből is rakni, de most alig akarja; a crescendo, a forte, a látványosság hiánya teremti a feszültséget, hiszen végig várjuk kitörésüket: végül az anya, Varga Mária izzóan fegyelmezett monológjában ez a légkör megszületik.

Vörösmarty Színház, Székesfehérvár, február 3.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Amikor egy haldokló csak az emberségre számíthat – életvégi ellátás helyett marad a várakozás a sürgősségin

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.