Színház

Nem cukor, nem mese

Brecht: Koldusopera

  • Tompa Andrea
  • 2015. április 27.

Színház

A magyar színház ma vagy fölfelé mutogat, a vezetői réteg felé: és akkor itt vannak a királyok, királynők, polgármesterek, ilyen-olyan vezérek, akiken a mai világunk működése számon kérhető, vagy lefelé, az elnyomottak felé, akik az elszenvedők, a vesztesek.

A legkevesebb valódi kritikus szó arról a középosztályról esik, amelyik ott ül és néz. Nem megnyugtató, de ez más kultúrákban is így van: az amerikaiban például a gazdagokat nem lehet színházban kritizálni, ők a „tabu”, ők tartják fenn, támogatják a színházi rendszert. A Koldusopera a felfelé és lefelé mutogatás darabja egyszerre, hiszen az elnyomottak és vezéreik története – és a remek előadás utáni egyetlen hiányérzetem ez, hogy egy másik világra mutogat, arra, amely nem a színház nézője, azokra, akik nincsenek itt. Bár egyvalamit megkísérel az előadás: az önreflexiót. Amikor Hegedűs D. Géza, a koldusok nagyvállalkozója azt mondja: „Az én szakmám azért ilyen nehéz, mert az emberek részvétét kell felébresztenem”, színházivá fordított helyzetben beszél, hogy bizony nehéz meghatni ezt a közönséget, s a színház, most éppen ez a színház „szolgál”, kiszolgál. Ő is azt teszi most.

A Koldusopera politikussága kevésbé látható most, a politikum a zsöllye második sorában ül, az elsőben a rendesen eljátszott darab foglal helyet. A politikum kérdése már 1980-ban is foglalkoztatta a magyar kritikust, aki az akkori legjobb színházban, a Nemzetiben azt a kérdést tette fel: vállalja-e a színház az aktualizálást, a darab közéletivé hangolását? És így folytatja: „Vajon a kapitalista társadalom osztályviszonyait és osztályérdekeit feltáró didaktikus művek milyen mértékben érvényesíthetők szocialista körülmények között?” Ezt épp Jurij Ljubimov nagy hatású, társadalomkritikus előadása kapcsán kérdezte, melyben Törőcsik és Garas kettőse volt látható.

A Brecht-darab magas színvonalon, profin szólal meg most a Vígszínházban – a hangsúly a megszólaláson van. Bodó enged az operett vonzásának, sőt, tudatosan használ is egy csomó operettes műfaji klisét. Azt mutatja meg a Koldusoperában, amitől ez a darab sikeres: a sztorit és főleg a zenét. Az előadás erősebben húz egyfajta jó minőségű szórakoztató színház felé, mint valami radikális, társadalomkritikus műalkotás felé. A ki- és összekacsintás itt is megvan, értjük a célzásokat a jelenre, és az előadás tudatosan használja az összekacsintást mint színházi játéktípust. Kétségtelen, hogy Budapesten ezt a léptékű produkciót csak az Operettszínház vagy a Nemzeti tudná kiállítani (nemcsak nagy stáb, de élő zenekar is kell hozzá), de hogy ma egy ilyen előadás egyikben sem jön létre, bonyolultabb kérdés. A Víg talán majd ezeknek az előadásoknak a vállán, erős támogató közönséggel juthat el a radikálisabb darabokig, ha azt az utat választja.

A szórakoztatáshoz hozzátartozik az a játékosság, ahogy Bodó a műfajokhoz nyúl, idéz, ironizál, eljátszogat a filmes, musicales, operettes hagyományokkal, éles, gyors váltásokkal, anélkül, hogy magát a történetmesélést, a figurákat szétverné. Az elidegenítés Bodónak leginkább anyanyelve, hiszen a „brechti” eljárásokat rég megszoktuk, mint a koldusdumát. Bodó saját trükkjeivel folyamatosan kizökkent, megtöri a játékot, ki- és leszól a színpadról: a színész odaáll, és a közönséggel beszélget, az elkésett hangeffektussal perlekedik.

A történet szerint nem szerelmi, hanem hatalmi háromszög áll a színpadon: a kolduskirály – üzleti vállalkozását koldusfuttatásra építő vállalkozó – lányát titkon feleségül veszi a legfőbb gengszter, aki pedig a rendőrfőkapitány legfőbb barátja. Ez a hatalmi összefonódás elég. A koldustömeg ebben az előadásban nem látható, legfeljebb az, amelyik kifutón pózol a különböző szánalomébresztő jelmezeivel. De az „igazi” koldusok, a szegények csak szóbeli fenyegetésként vannak jelen, amikor Hegedűs D. kilátásba helyezi, hogy milyen rosszul fognak festeni, amikor valamely nagy nemzeti ünnepen (a bemutató március 15-e előestéjén van) megindulnak, színre lépnek. A politikai végkövetkeztetést az előadás az utolsó jelenetekre tartogatja; a halálos ítéletet nemhogy nem hajtják végre, de belvárosi, kedvezményes árú ingatlant, kitüntetést, sokmillás lelépési díjat kap a főgengszter. Értjük, értjük.

Az előadás remekül helyzetbe hoz remek színészeket a Víg társulatából és a magát épp felszámoló Szputnyik csapatából. Ha valaki még nem győződött meg a független színészek kvalitásai felől, javaslom neki a Koldusoperát: a technikai tudás alapján nem fog rájönni, ki honnan érkezett. A színpadon erős karakterek, nagy színészi energiák koncentrálódnak, az együttes munka lényegi elem. Hegedűs D. Géza mostanra elképesztő aurájú és energiájú színésszé nőtte ki magát. Börcsök Enikőt a humora viszi, és az elnyomott női történet, amit magára húz. Pető Kata a nagy meglepetés, mert bár igazi Bodó-színész, zenés és technikai képességei eddig ismeretlenek voltak számomra. És különös döntés Mészáros Mátéra osztani a szívtipró gengsztert, de az előadás jól indokolja, és ő is izgalmasan váratlan alak. És a további szputnyikosok: Hajduk Károly, Jankovics Pető és vígszínháziak: Réti Adrienn és a kiváló Járó Zsuzsa. Bodó egyre barátságosabb nőábrázolással tud munkálkodni: most már legalább egy nő van a színpadon, aki nem csak férfiak szolgálatára született (Pető Kata mint Polly). Az erőszak azonban erőszak, nem mese, a dráma pedig valódi: még ha énekelnek is benne, ez a világ nem cukorból van, hanem vasból.

Vígszínház, március 14.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.