Interjú

„Folyamatos szégyenben”

Kiss-Végh Emőke színész

Színház

Együttese, a Dollár Papa Gyermekei az egyik legizgalmasabb független színházi közösség itthon, előadásonként más-más alkotókkal. Formanyelvüket a zsigeri személyesség és közelség jellemzi. A szabadúszói létről, munkamódszerekről és színészi jelenlétről beszélgettünk.

Magyar Narancs: Kaposváron végeztél színész szakon. Milyen volt?

Kiss-Végh Emőke: Hagytak minket önállóan dolgozni. Ez nagyon jó volt, főleg így visszanézve. Valószínűleg a kelleténél nagyobb szabadságot kaptunk, elkélt volna a komolyabb szakmai vezetés. De az én személyiségemhez ez nagyon jól passzolt.

MN: Elvégezted a színháztudomány szakot is. Miért volt szükséged az elméleti képzésre?

KVE: Bár voltak Kaposváron elméleti óráink, próbálták tágítani a látóterünket, de ezt kevésnek éreztem, és az önképzésnek sosincs vége. A színháztudomány szakon azt kaptam, amire vágytam, sokat tanultunk aktuális dolgokról. Nem csak történeti tudásra tettünk szert, sok külföldi alkotóról is tanultunk, megnéztük felvételről, elemeztük az előadásaikat. Nekem nagyon fontos a sokféle hatás, a különböző rendszereket megismerve látok rá a pozitívumaira és negatívumaira annak, amiben vagyok. Például imádok gyönyörködni a hihetetlen díszletekben. Nemrég Hollandiában is valami egészen elképesztőt láttam. Itthon ez nagyon limitált, mi alig dolgozunk díszlettel, a szuper hazai díszlettervezők még a nagyszínpadokon is sokszor akadályokba ütköznek.

MN: A színész-rendező Ördög Tamással rég­óta vagytok együtt az életben és a munkában is.

KVE: Természetes, hogy együtt élünk, és természetes, hogy együtt dolgozunk. A kettőnek nincs egymáshoz köze. Magától értetődő módon tudunk együtt dolgozni, minden sallangtól vagy megfelelési kényszertől mentesen, ismerjük, inspiráljuk egymást. Soha nem lezárt dolgokban gondolkozunk, hosszabb távon tervezünk, próbáljuk az aktuális igényeinkre szabni a munkákat, lehetőségeket. Hátulütője csak praktikus szempontból van, jól össze kell tudnunk egyeztetni a dolgainkat. Mivel sokszor ugyanakkor igényel nagyobb erőfeszítést a munkánk, a családunk miatt sokszor több logisztikára és segítségre van szükségünk.

MN: Időnként dolgoztok másokkal is?

KVE: Több helyről visszahallottam, hogy nem mernek felkérni, mert azt feltételezik, csak Tomival dolgozom. Szomorú, ha tényleg így gondolják, de simán el tudom képzelni. Nagyon gyenge lábakon áll az egymás közti kommunikáció a szakmában.

MN: A saját színészi munkád mellett van más feladatod is a társulatban?

KVE: Az utóbbi időben az írással kezdtem el foglalkozni. Változott, mi érdekel, és volt lehetőségem e téren is kipróbálni magam. Az elmúlt időszakban születtek munkák a saját írásaim alapján.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.