Interjú

„Folyamatos szégyenben”

Kiss-Végh Emőke színész

Színház

Együttese, a Dollár Papa Gyermekei az egyik legizgalmasabb független színházi közösség itthon, előadásonként más-más alkotókkal. Formanyelvüket a zsigeri személyesség és közelség jellemzi. A szabadúszói létről, munkamódszerekről és színészi jelenlétről beszélgettünk.

Magyar Narancs: Kaposváron végeztél színész szakon. Milyen volt?

Kiss-Végh Emőke: Hagytak minket önállóan dolgozni. Ez nagyon jó volt, főleg így visszanézve. Valószínűleg a kelleténél nagyobb szabadságot kaptunk, elkélt volna a komolyabb szakmai vezetés. De az én személyiségemhez ez nagyon jól passzolt.

MN: Elvégezted a színháztudomány szakot is. Miért volt szükséged az elméleti képzésre?

KVE: Bár voltak Kaposváron elméleti óráink, próbálták tágítani a látóterünket, de ezt kevésnek éreztem, és az önképzésnek sosincs vége. A színháztudomány szakon azt kaptam, amire vágytam, sokat tanultunk aktuális dolgokról. Nem csak történeti tudásra tettünk szert, sok külföldi alkotóról is tanultunk, megnéztük felvételről, elemeztük az előadásaikat. Nekem nagyon fontos a sokféle hatás, a különböző rendszereket megismerve látok rá a pozitívumaira és negatívumaira annak, amiben vagyok. Például imádok gyönyörködni a hihetetlen díszletekben. Nemrég Hollandiában is valami egészen elképesztőt láttam. Itthon ez nagyon limitált, mi alig dolgozunk díszlettel, a szuper hazai díszlettervezők még a nagyszínpadokon is sokszor akadályokba ütköznek.

MN: A színész-rendező Ördög Tamással rég­óta vagytok együtt az életben és a munkában is.

KVE: Természetes, hogy együtt élünk, és természetes, hogy együtt dolgozunk. A kettőnek nincs egymáshoz köze. Magától értetődő módon tudunk együtt dolgozni, minden sallangtól vagy megfelelési kényszertől mentesen, ismerjük, inspiráljuk egymást. Soha nem lezárt dolgokban gondolkozunk, hosszabb távon tervezünk, próbáljuk az aktuális igényeinkre szabni a munkákat, lehetőségeket. Hátulütője csak praktikus szempontból van, jól össze kell tudnunk egyeztetni a dolgainkat. Mivel sokszor ugyanakkor igényel nagyobb erőfeszítést a munkánk, a családunk miatt sokszor több logisztikára és segítségre van szükségünk.

MN: Időnként dolgoztok másokkal is?

KVE: Több helyről visszahallottam, hogy nem mernek felkérni, mert azt feltételezik, csak Tomival dolgozom. Szomorú, ha tényleg így gondolják, de simán el tudom képzelni. Nagyon gyenge lábakon áll az egymás közti kommunikáció a szakmában.

MN: A saját színészi munkád mellett van más feladatod is a társulatban?

KVE: Az utóbbi időben az írással kezdtem el foglalkozni. Változott, mi érdekel, és volt lehetőségem e téren is kipróbálni magam. Az elmúlt időszakban születtek munkák a saját írásaim alapján.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.