Színház

Fesztiválozik a nyáj

Az utolsó bárány

Kritika

Kedves, vicces karácsonyi történet, mi másra is lehetne szükségünk a napfényes októberben? Cseri Hanna a legtehetségesebb fiatal rendezők egyike, már most saját stílussal és látásmóddal, amelynek a humor a központi eleme. 

A Gólem Színházban néha még el lehet csípni Mundstock úr című, Ladislav Fuks szövegéből készített rendezését (kritikánk: Élet, nagyság, Magyar Narancs, 2022. június 29.). Abszurd deportálástörténet, humorral átitatott vegytiszta fájdalom és rettenet, ajánlom mindenki figyelmébe. Cseri most egy hibbant, bárányos mesét tett színpadra.

Az utolsó bárány egy kisiskolásoknak készített produkció, Ulrich Hub mesekönyvének adaptációja. Karácsonyi történet, de csak annyira, amennyire a Reszkessetek, betörők!, a nézőtéren ülve nem ragad magával semmiféle karácsonyi hangulat, és nem csak azért nem, mert még messze vagyunk az ünnepektől. A keret a következő: hét kis bárány szundikál a réten, amikor az őket őrző három pásztor (Ács Norbert, Spiegl Anna és Teszárek Csaba) szokatlan fényjelenségre lesz figyelmes, amelyet, hátrahagyva a nyájat, követni kezdenek. Amikor a bárányok felkelnek, már se hírük, se hamvuk nincsen. Mit tehetnének? Kis tanakodás után úgy döntenek, egykori őrzőik nyomába erednek.

Az előadás központi témája nem a betlehemi történet, hanem a közösség, annak összetartó ereje. Hogy mennyire fogadjuk el a másságot, és hogy mennyire válhatunk rebellissé, ha az általunk kitűzött cél csak együttműködve érhető el. És persze az is, hogy hogyan vállalunk felelősséget egymásért, hogyan tudunk önzetlen módon viselkedni. Mindez persze egy rettentően aranyos és humoros történetbe csomagolva, ahol nagy szerep jut a fiatal birkák bemutatásának is. A kaland során mind a heten kapnak egy-egy kis epizódot, így az előadás végére már nem csupán egy nyájat, hanem külön egyéniségeket láthatunk a színpadon.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.