Színház

Fesztiválozik a nyáj

Az utolsó bárány

Kritika

Kedves, vicces karácsonyi történet, mi másra is lehetne szükségünk a napfényes októberben? Cseri Hanna a legtehetségesebb fiatal rendezők egyike, már most saját stílussal és látásmóddal, amelynek a humor a központi eleme. 

A Gólem Színházban néha még el lehet csípni Mundstock úr című, Ladislav Fuks szövegéből készített rendezését (kritikánk: Élet, nagyság, Magyar Narancs, 2022. június 29.). Abszurd deportálástörténet, humorral átitatott vegytiszta fájdalom és rettenet, ajánlom mindenki figyelmébe. Cseri most egy hibbant, bárányos mesét tett színpadra.

Az utolsó bárány egy kisiskolásoknak készített produkció, Ulrich Hub mesekönyvének adaptációja. Karácsonyi történet, de csak annyira, amennyire a Reszkessetek, betörők!, a nézőtéren ülve nem ragad magával semmiféle karácsonyi hangulat, és nem csak azért nem, mert még messze vagyunk az ünnepektől. A keret a következő: hét kis bárány szundikál a réten, amikor az őket őrző három pásztor (Ács Norbert, Spiegl Anna és Teszárek Csaba) szokatlan fényjelenségre lesz figyelmes, amelyet, hátrahagyva a nyájat, követni kezdenek. Amikor a bárányok felkelnek, már se hírük, se hamvuk nincsen. Mit tehetnének? Kis tanakodás után úgy döntenek, egykori őrzőik nyomába erednek.

Az előadás központi témája nem a betlehemi történet, hanem a közösség, annak összetartó ereje. Hogy mennyire fogadjuk el a másságot, és hogy mennyire válhatunk rebellissé, ha az általunk kitűzött cél csak együttműködve érhető el. És persze az is, hogy hogyan vállalunk felelősséget egymásért, hogyan tudunk önzetlen módon viselkedni. Mindez persze egy rettentően aranyos és humoros történetbe csomagolva, ahol nagy szerep jut a fiatal birkák bemutatásának is. A kaland során mind a heten kapnak egy-egy kis epizódot, így az előadás végére már nem csupán egy nyájat, hanem külön egyéniségeket láthatunk a színpadon.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.