Tánc

Frenák Pál Társulat: Birdie

  • Sisso
  • 2015. június 14.

Színház

A Birdie című legújabb előadása feltárja, hogy az ember mégis madár. Ön- és közveszélyes fajta. Képzelete szárnyalni, tudata beszűkülni képes, teste emlékező anyag, van, hogy mozdulatai egészen valószerűtlenek.

Frenák Pál koreográfus tizenhat éve ugyanarról beszél: őrület és normalitás viszonyáról, szabadságról és bezártságról, a test és a szellem korlátairól és gátlástalanságáról. Most William Wharton regényéből (Madárka), illetve az abból készült Alan Parker-filmből, valamint egy Velence melletti szigeten található, elmegyógyintézetből szállodává átalakított hotelből indul el. Nem történetet mesél, de a rá jellemző egyszerű tér, a mozdulatsorok és a zene mégis létrehoz egy történetet, például a sajátját, benne gyerekkorának zárt intézetekben töltött évei, a tükör, a felszabadító mozgás, az épített keretek, a ház, az udvar, a padlás. Szellemi, pszichés, társadalmi és fizikai korlátok.

A színpadon a stilizált és forogni képes fémszerkezet ketrecre, illetve tetőtérre hasonlít. A táncosok a csúszós, merev, csillogó alakzatokon mozognak fekete és fehér jelme­zeikben. A tér minden irányában képesek táncolni, mint megannyi pókember. Erősek, szépek és nemzetköziek, mint mindig. Az újoncok: Simon Renáta, Maurer Milán és a kubai Yosmell Calderón Mejías mintha mindig ezt csinálta volna. Ez Frenák „fertőzésének” lényege, ez a stílus, amely elegáns és megnyerő, miközben groteszk jelenetek zökkentik ki a nézőt. Amúgy fémesen tökéletes az egész, „nem sírom el magam” a végén, és pont ezért vonok meg fél csillagot.

BTF, Müpa, április 18.

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.