Tánc

Frenák Pál Társulat: Birdie

  • Sisso
  • 2015. június 14.

Színház

A Birdie című legújabb előadása feltárja, hogy az ember mégis madár. Ön- és közveszélyes fajta. Képzelete szárnyalni, tudata beszűkülni képes, teste emlékező anyag, van, hogy mozdulatai egészen valószerűtlenek.

Frenák Pál koreográfus tizenhat éve ugyanarról beszél: őrület és normalitás viszonyáról, szabadságról és bezártságról, a test és a szellem korlátairól és gátlástalanságáról. Most William Wharton regényéből (Madárka), illetve az abból készült Alan Parker-filmből, valamint egy Velence melletti szigeten található, elmegyógyintézetből szállodává átalakított hotelből indul el. Nem történetet mesél, de a rá jellemző egyszerű tér, a mozdulatsorok és a zene mégis létrehoz egy történetet, például a sajátját, benne gyerekkorának zárt intézetekben töltött évei, a tükör, a felszabadító mozgás, az épített keretek, a ház, az udvar, a padlás. Szellemi, pszichés, társadalmi és fizikai korlátok.

A színpadon a stilizált és forogni képes fémszerkezet ketrecre, illetve tetőtérre hasonlít. A táncosok a csúszós, merev, csillogó alakzatokon mozognak fekete és fehér jelme­zeikben. A tér minden irányában képesek táncolni, mint megannyi pókember. Erősek, szépek és nemzetköziek, mint mindig. Az újoncok: Simon Renáta, Maurer Milán és a kubai Yosmell Calderón Mejías mintha mindig ezt csinálta volna. Ez Frenák „fertőzésének” lényege, ez a stílus, amely elegáns és megnyerő, miközben groteszk jelenetek zökkentik ki a nézőt. Amúgy fémesen tökéletes az egész, „nem sírom el magam” a végén, és pont ezért vonok meg fél csillagot.

BTF, Müpa, április 18.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.