ZSINÓRPADLÁS - Rés a présen

„Gazdagítani kellett”

  • rés a présen
  • 2023. október 4.

Színház

Vidovszky György rendező

rés a présen: Tom Schulman Holt költők társasága című darabját mutatjátok be október 14-én az Átriumban. Ez már A végjáték évadának része?

Vidovszky György: Amikor felkértek, még szó sem volt arról, hogy ez lesz az utolsó évada a Kultúrbrigádnak. Persze nyomasztó dolog egy alkotócsapat kvázi utolsó előadását rendezni, és szomorú, hogy a csapat elhagyja az Átriumot, de valahol csak-csak működnek majd tovább. A jövőbe nézünk, hiszen bármi legyen is, egy előadást abban a reményben hozunk létre, hogy majd játszani is fogjuk. Előttünk a szinte teljes évad, és ha a produkció sikeres lesz, remélhetőleg valamilyen formában utána is életben marad majd.

rap: Te választottad a darabot?

VGY: Felkérés volt, és azért tudtam rá azonnal igent mondani, mert egyszer nekifutottunk már a műnek a 2010-es évek elején a Bárka Színházban, csak akkor még nem kaptuk meg a jogokat.

rap: Egy sikerfilm adaptációjáról van szó, belenyúltatok a forgatókönyvbe?

VGY: A történet persze egyezik, de a mi változatunk nem pont az, amit most Európa-szerte játszanak. Ahhoz, hogy a figurák többdimenziósak legyenek, a jeleneteket gazdagítani kellett. Kevésnek éreztük a meglévő adaptációt, igyekeztünk jobb szereplehetőségekkel mélyíteni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.