Színház

Gyógyító hatás

PanoDráma: Nincs sírás, nincs semmi

  • Tompa Andrea
  • 2016. május 28.

Színház

„Ez a színházi este felvilágosításul és bátorításul kíván szolgálni” – írják a sajtóanyagban. Bármivel folytathatnák a mondatot, már nyerésre állunk, hisz legalább tetten érhető szándék van. Én valahogy így fejezném be: az előadás meghalni tanít, és erre a tudásra nagy szükség van.

A vállalás bizonyos értelemben modellértékű. Egy elsősorban egészségügyi szolgáltatást végző szervezet megkeresett egy független színházat, hogy segítsen neki a maga eszkö­zeivel közvetíteni valamilyen tartalmat a társadalom felé. A színháznak jó esetben közönsége, sőt közössége van, élő emberek gyűjteménye, nyitott fülek. A Magyar Hospice Alapítvány missziója, hogy a meghalás elfogadását, az elmúlás elkerülhetetlen, de megélhető, sőt megélendő voltát mutassa meg. Ahogy azt is, hogy a végső stádiumban való gondoskodáshoz, lelki támogatáshoz és az ehhez kapcsolódó tudásokhoz hogyan és hol férhet ma hozzá valaki.

A téma csak látszólag hálátlan vagy inkább népszerűtlen, de aki „beleáll” és értő közvetítővé válik, csak nyerhet. Hiszen sokféle tabu, félelem, hallgatás, tudatlanság, betegséggel kapcsolatos szégyen veszi körül, szinte alig van „tudásmegosztás” arról, hogy is lehet „jól” meghalni. Alig van ma hol felkészülni: a gyász rítusai jóformán elvesztek, a halál tabu lett, sterillé, távolivá vált, és mindez csak növeli a rettegésünket.

Nem véletlenül esett a szervezet választása a PanoDrámára, hiszen – itthon rendhagyó módon – dokumentarizmussal, verbatim (vagy­­is szó szerint felhasznált) valós anyagokkal dolgozik. A hat színész által felolvasott szövegkönyv – dramaturg, rendező: Lengyel Anna – most is interjúkból vett szó szerinti elbeszéléseket, megszólalásokat tartalmaz. (Az interjúkat a PanoDráma munkatársai mellett lapunk korábbi szerkesztője, Gaal Ilona készítette, összegző cikkét lásd: Halálhír, Magyar Narancs, 2016. április 14. – a szerk.) A színészi munka, a karakterformálás és a ritkás interakciók adják a teatralitást a szövegekhez; ennyi pontosan elég is, nincs szükség „színpadiasabb” mezre, csomagolásra.

Mégis, lelkesedésem lehűti, hogy az este első fele meglehetősen fókusz nélküli, a dramaturgia nemigen működik. S bár a meghalásnak számtalan szereplője van – beteg, orvos, hozzátartozó, ápolók és a többi –, valahogy minden megszólalás új témát hoz, és kezdek zavarban lenni, hogy miről is van itt szó. A magyar egészségügyi rendszerről? Nyilván az is a történet része. Vagy az emberi tudatlanságról a hospice-szal kapcsolatban? A rákról? A téma, úgy tűnik, kezdetben túl sok lehetőséget kínál fel, ami nem gazdagítja az elbeszélést, hanem ellenkezőleg. És vannak a semmiben lógó mondatok, internetről származó felületes gyűjtések („Tíz rákos megbetegedésből négy megelőzhető helyes életmóddal.”), amikről nem tudom, adjak-e hitelt nekik vagy sem, az ismeretterjesztést szolgálják vagy a tudatlanságot illusztrálják.

De végül előrébb lépünk, méghozzá nem is kicsit, amikor a színészi tudásra építő est elég bátorrá válik ahhoz, hogy igazán erős emberi történeteket szólaltassanak meg. Olyan tudást, amit valakik saját haldoklásuk megélésekor megszereztek, és most ezen a sok közvetítőn keresztül hozzánk nagylelkűen eljuttatják. Valóban nagylelkűen, hiszen a névtelen vagy épp nevesülő betegek, haldoklók, immár eltávozottak elmondják történetüket, vágyaikat, belső életüket. Persze jók és fontosak a szakértői megszólalások (Szávai Viktória mint pszichológus, Ördög Tamás mint aneszteziológus), de a személyesség, a saját történet egy színész hangján – ez a színház ereje.

Amikor az egy hete már enni nem tudó édesanya hirtelen sört kíván (Szamosi Zsófi meséli el). Amikor a rákos könyvelőnő (Csoma Judit hangján) meséli, mennyire utálta a munkáját, és biztos attól lett rákos, és hogy új kanapét vett arra a pár hónapra, mielőtt meghalna. Némelyik történet ugyanakkor túlságosan szétszabdalt, és talán túl sok optimizmussal van előadva (például az Urbanovits Krisztináé), valami olyan életigenléssel, ami épp az elfogadás ellen dolgozik.

És ott van a koronatörténet, egy meleg pár egyik tagjáé, Bezerédi Zoltán által előadva, a párnak neve is van, a neten ráakadok egy interjúra velük. Ez az elbeszélés egyszerűen katartikus. Azaz: megváltoztat, gyógyít. Remélem, tartósan. Valódi elfogadásról, megbékélésről szól.

Még ott maradok a felolvasószínházi előadás utáni beszélgetésen, jó is, hogy van ilyen, szakértők, orvosok, gyógyultak a színpadon, mondanak mindent, fontosat, kicsit zavarosat is. Itt most, végül az volt a feladat, hogy ne a harcról (rákkal való harcról, optimizmusról) tanuljunk, hanem az elfogadásról és a megbékélésről. Az életnek nemcsak hossza van, mondja a férfi Bezerédi hangján, hanem szélessége, sokfélesége és mélysége is. És egyszerre erénye és hátránya: hogy egyszeri. Mint sajnos ez az est is.

Radnóti Színház, április 19.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.