Színház

Gyógyító hatás

PanoDráma: Nincs sírás, nincs semmi

  • Tompa Andrea
  • 2016. május 28.

Színház

„Ez a színházi este felvilágosításul és bátorításul kíván szolgálni” – írják a sajtóanyagban. Bármivel folytathatnák a mondatot, már nyerésre állunk, hisz legalább tetten érhető szándék van. Én valahogy így fejezném be: az előadás meghalni tanít, és erre a tudásra nagy szükség van.

A vállalás bizonyos értelemben modellértékű. Egy elsősorban egészségügyi szolgáltatást végző szervezet megkeresett egy független színházat, hogy segítsen neki a maga eszkö­zeivel közvetíteni valamilyen tartalmat a társadalom felé. A színháznak jó esetben közönsége, sőt közössége van, élő emberek gyűjteménye, nyitott fülek. A Magyar Hospice Alapítvány missziója, hogy a meghalás elfogadását, az elmúlás elkerülhetetlen, de megélhető, sőt megélendő voltát mutassa meg. Ahogy azt is, hogy a végső stádiumban való gondoskodáshoz, lelki támogatáshoz és az ehhez kapcsolódó tudásokhoz hogyan és hol férhet ma hozzá valaki.

A téma csak látszólag hálátlan vagy inkább népszerűtlen, de aki „beleáll” és értő közvetítővé válik, csak nyerhet. Hiszen sokféle tabu, félelem, hallgatás, tudatlanság, betegséggel kapcsolatos szégyen veszi körül, szinte alig van „tudásmegosztás” arról, hogy is lehet „jól” meghalni. Alig van ma hol felkészülni: a gyász rítusai jóformán elvesztek, a halál tabu lett, sterillé, távolivá vált, és mindez csak növeli a rettegésünket.

Nem véletlenül esett a szervezet választása a PanoDrámára, hiszen – itthon rendhagyó módon – dokumentarizmussal, verbatim (vagy­­is szó szerint felhasznált) valós anyagokkal dolgozik. A hat színész által felolvasott szövegkönyv – dramaturg, rendező: Lengyel Anna – most is interjúkból vett szó szerinti elbeszéléseket, megszólalásokat tartalmaz. (Az interjúkat a PanoDráma munkatársai mellett lapunk korábbi szerkesztője, Gaal Ilona készítette, összegző cikkét lásd: Halálhír, Magyar Narancs, 2016. április 14. – a szerk.) A színészi munka, a karakterformálás és a ritkás interakciók adják a teatralitást a szövegekhez; ennyi pontosan elég is, nincs szükség „színpadiasabb” mezre, csomagolásra.

Mégis, lelkesedésem lehűti, hogy az este első fele meglehetősen fókusz nélküli, a dramaturgia nemigen működik. S bár a meghalásnak számtalan szereplője van – beteg, orvos, hozzátartozó, ápolók és a többi –, valahogy minden megszólalás új témát hoz, és kezdek zavarban lenni, hogy miről is van itt szó. A magyar egészségügyi rendszerről? Nyilván az is a történet része. Vagy az emberi tudatlanságról a hospice-szal kapcsolatban? A rákról? A téma, úgy tűnik, kezdetben túl sok lehetőséget kínál fel, ami nem gazdagítja az elbeszélést, hanem ellenkezőleg. És vannak a semmiben lógó mondatok, internetről származó felületes gyűjtések („Tíz rákos megbetegedésből négy megelőzhető helyes életmóddal.”), amikről nem tudom, adjak-e hitelt nekik vagy sem, az ismeretterjesztést szolgálják vagy a tudatlanságot illusztrálják.

De végül előrébb lépünk, méghozzá nem is kicsit, amikor a színészi tudásra építő est elég bátorrá válik ahhoz, hogy igazán erős emberi történeteket szólaltassanak meg. Olyan tudást, amit valakik saját haldoklásuk megélésekor megszereztek, és most ezen a sok közvetítőn keresztül hozzánk nagylelkűen eljuttatják. Valóban nagylelkűen, hiszen a névtelen vagy épp nevesülő betegek, haldoklók, immár eltávozottak elmondják történetüket, vágyaikat, belső életüket. Persze jók és fontosak a szakértői megszólalások (Szávai Viktória mint pszichológus, Ördög Tamás mint aneszteziológus), de a személyesség, a saját történet egy színész hangján – ez a színház ereje.

Amikor az egy hete már enni nem tudó édesanya hirtelen sört kíván (Szamosi Zsófi meséli el). Amikor a rákos könyvelőnő (Csoma Judit hangján) meséli, mennyire utálta a munkáját, és biztos attól lett rákos, és hogy új kanapét vett arra a pár hónapra, mielőtt meghalna. Némelyik történet ugyanakkor túlságosan szétszabdalt, és talán túl sok optimizmussal van előadva (például az Urbanovits Krisztináé), valami olyan életigenléssel, ami épp az elfogadás ellen dolgozik.

És ott van a koronatörténet, egy meleg pár egyik tagjáé, Bezerédi Zoltán által előadva, a párnak neve is van, a neten ráakadok egy interjúra velük. Ez az elbeszélés egyszerűen katartikus. Azaz: megváltoztat, gyógyít. Remélem, tartósan. Valódi elfogadásról, megbékélésről szól.

Még ott maradok a felolvasószínházi előadás utáni beszélgetésen, jó is, hogy van ilyen, szakértők, orvosok, gyógyultak a színpadon, mondanak mindent, fontosat, kicsit zavarosat is. Itt most, végül az volt a feladat, hogy ne a harcról (rákkal való harcról, optimizmusról) tanuljunk, hanem az elfogadásról és a megbékélésről. Az életnek nemcsak hossza van, mondja a férfi Bezerédi hangján, hanem szélessége, sokfélesége és mélysége is. És egyszerre erénye és hátránya: hogy egyszeri. Mint sajnos ez az est is.

Radnóti Színház, április 19.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.