Színház a Szigeten

Gyrost és cirkuszt!

  • Herczog Noémi
  • 2014. szeptember 21.

Színház

Itt van színház? A meglepett kérdés a Bonobo-koncert előtt hangzik el, és teljesen érthető: senkinek nem ez jut először eszébe a Szigetről. Pedig film, színház, muzsika a kezdetektől része a fesztiválnak. Persze mondhatnánk, hogy itt a görögdinnyéből vájt maszkot viselő, Anonymous-álarcos, illetve farkasnak, tigrisnek vagy medvének öltözött fesztiválvadak játéka az igazi színház. Ugyanígy gondolhatták az óriási bábvízilovat sétáltató vagy a nyomunkba eredő, dodónak öltözött mutatványosok is, akik nem mindig tűntek extravagánsabbnak az egyszeri látogatóknál.

De míg efféle utcaszínházba óhatatlanul belebotlik az ember, ha a főúton érkezik a Nagyszínpadhoz, nem tudjuk nem föltenni a kérdést: van-e értelme színházi sátrat állítani a Szigeten? Kinek kell ez? A kérdés azóta különösen égető, hogy a napijegyek ára az égbe szökött (idén 16 ezer forintért adtak egyet), mivel a főműsoridőben bemutatott előadások nagy része megnézhető év közben is ennek a töredékéért a Jurányiban, MU Színházban, Trafóban. De jönnek ide külföldiek, nem budapestiek, nem is kevesen, akik máskor nem találkozhatnak budapesti előadásokkal. Meg az is igaz, hogy ha valaki hetijeggyel van kinn, miért ne tévedhetne be a színházi sátorba akár véletlenül, és láthatná saját szemével, hogy ez nem is (feltétlenül) olyan sznobság, mint hitte. Könnyebb odasodródni a tömegben, mint év közben, az előre megvett jeggyel felülni a Combinóra.

Apropó tömeg: a Hajógyári-sziget megtelt. Az egyik helyszínről a másikra való kényelmes hömpölygés kivitelezhetetlen, csakúgy, mint bejutni a Bonobóra. Mindenki ugyanazt akarja meghallgatni. Mégsem gondolom, hogy csak a sztárokról lemaradt, csalódott közönség miatt nézik meglehetősen sokan (végig!) A férfiak szexuális világát, angol felirattal, Bánki Gergellyel, Jankovics Péterrel és a szerző Vinnai Andrással. Ez az önironikus műremek biztos, hogy most benne van az öt legjobb humorú előadásban Budapesten, tökéletes választásnak tűnik.

Nem könnyű ki- és eltalálni, mi működik ebben a közegben. Az egyik út persze a show-biz. Nyilván akad egy-két ízléstelenebb munka, de annál több a profi. Főleg utcaszínház, abból a fajtából, ami pár percig tart, és nem kell hozzá kikapcsolni a mobiltelefont se. A legjobb a fesztiválozó, hátizsákos manóházaspárnak beöltözött két színész, akiknek hangja elváltoztatva szűrődik ki jelmezük mögül. Beszédbe is elegyednek velünk, lazán improvizálnak, jó a humoruk, mindenkinek odamondogatnak, és persze lehet velük fotózkodni. Ez cirkusz és spektákulum. Furcsaságok, egy hétig itt sátrazó fizimiskák, szakállas törpének maszkírozott nők egy talicskában. Aztán profi angol artisták, akik kerékszámukkal járják a világ fesztiváljait; ezúttal egy lakást is berendeztek benne. A történet gurul, ahogy előadják ezt a kissé ingatag enteriőr-mozgóképet.

Hány embernek tetszik – ezt a végképp kereskedelmi Szigeten muszáj megkérdezni. Pontosan ezzel a létszámfüggőséggel dacolt korábban szimpatikusan a TÁP régóta fesztiválokon turnéztatott, naponta tündöklő egyszemélyes színháza, ami egyszerre csak egy nézőt tudott kiszolgálni. Idén Goda Gábor munkája volt látható mindennap. Goda, egyik legnagyobb színházrendezőnk megejtő alázattal várta a közönséget kitartóan mindennap három és hat közt, hogy egy mindössze háromperces előadásban részesítse. Vajon Goda színháza rétegszínház, vagy csak az a sok ember, akinek tetszene, egész egyszerűen nem tud róla? Mindenesetre ez a három perc pontosan az a futó élmény, amire a forgatagban egy fesztiválozó koncentrálni tud; ami befogadható, és amitől gazdagabban, kicsivel talán boldogabban halad tovább az ember. Egy hangszert készítünk (ha már zenei fesztivál), de az egész mögött több a gondolat, mint sok másfél órás előadásban.

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.