Színház a Szigeten

Gyrost és cirkuszt!

  • Herczog Noémi
  • 2014. szeptember 21.

Színház

Itt van színház? A meglepett kérdés a Bonobo-koncert előtt hangzik el, és teljesen érthető: senkinek nem ez jut először eszébe a Szigetről. Pedig film, színház, muzsika a kezdetektől része a fesztiválnak. Persze mondhatnánk, hogy itt a görögdinnyéből vájt maszkot viselő, Anonymous-álarcos, illetve farkasnak, tigrisnek vagy medvének öltözött fesztiválvadak játéka az igazi színház. Ugyanígy gondolhatták az óriási bábvízilovat sétáltató vagy a nyomunkba eredő, dodónak öltözött mutatványosok is, akik nem mindig tűntek extravagánsabbnak az egyszeri látogatóknál.

De míg efféle utcaszínházba óhatatlanul belebotlik az ember, ha a főúton érkezik a Nagyszínpadhoz, nem tudjuk nem föltenni a kérdést: van-e értelme színházi sátrat állítani a Szigeten? Kinek kell ez? A kérdés azóta különösen égető, hogy a napijegyek ára az égbe szökött (idén 16 ezer forintért adtak egyet), mivel a főműsoridőben bemutatott előadások nagy része megnézhető év közben is ennek a töredékéért a Jurányiban, MU Színházban, Trafóban. De jönnek ide külföldiek, nem budapestiek, nem is kevesen, akik máskor nem találkozhatnak budapesti előadásokkal. Meg az is igaz, hogy ha valaki hetijeggyel van kinn, miért ne tévedhetne be a színházi sátorba akár véletlenül, és láthatná saját szemével, hogy ez nem is (feltétlenül) olyan sznobság, mint hitte. Könnyebb odasodródni a tömegben, mint év közben, az előre megvett jeggyel felülni a Combinóra.

Apropó tömeg: a Hajógyári-sziget megtelt. Az egyik helyszínről a másikra való kényelmes hömpölygés kivitelezhetetlen, csakúgy, mint bejutni a Bonobóra. Mindenki ugyanazt akarja meghallgatni. Mégsem gondolom, hogy csak a sztárokról lemaradt, csalódott közönség miatt nézik meglehetősen sokan (végig!) A férfiak szexuális világát, angol felirattal, Bánki Gergellyel, Jankovics Péterrel és a szerző Vinnai Andrással. Ez az önironikus műremek biztos, hogy most benne van az öt legjobb humorú előadásban Budapesten, tökéletes választásnak tűnik.

Nem könnyű ki- és eltalálni, mi működik ebben a közegben. Az egyik út persze a show-biz. Nyilván akad egy-két ízléstelenebb munka, de annál több a profi. Főleg utcaszínház, abból a fajtából, ami pár percig tart, és nem kell hozzá kikapcsolni a mobiltelefont se. A legjobb a fesztiválozó, hátizsákos manóházaspárnak beöltözött két színész, akiknek hangja elváltoztatva szűrődik ki jelmezük mögül. Beszédbe is elegyednek velünk, lazán improvizálnak, jó a humoruk, mindenkinek odamondogatnak, és persze lehet velük fotózkodni. Ez cirkusz és spektákulum. Furcsaságok, egy hétig itt sátrazó fizimiskák, szakállas törpének maszkírozott nők egy talicskában. Aztán profi angol artisták, akik kerékszámukkal járják a világ fesztiváljait; ezúttal egy lakást is berendeztek benne. A történet gurul, ahogy előadják ezt a kissé ingatag enteriőr-mozgóképet.

Hány embernek tetszik – ezt a végképp kereskedelmi Szigeten muszáj megkérdezni. Pontosan ezzel a létszámfüggőséggel dacolt korábban szimpatikusan a TÁP régóta fesztiválokon turnéztatott, naponta tündöklő egyszemélyes színháza, ami egyszerre csak egy nézőt tudott kiszolgálni. Idén Goda Gábor munkája volt látható mindennap. Goda, egyik legnagyobb színházrendezőnk megejtő alázattal várta a közönséget kitartóan mindennap három és hat közt, hogy egy mindössze háromperces előadásban részesítse. Vajon Goda színháza rétegszínház, vagy csak az a sok ember, akinek tetszene, egész egyszerűen nem tud róla? Mindenesetre ez a három perc pontosan az a futó élmény, amire a forgatagban egy fesztiválozó koncentrálni tud; ami befogadható, és amitől gazdagabban, kicsivel talán boldogabban halad tovább az ember. Egy hangszert készítünk (ha már zenei fesztivál), de az egész mögött több a gondolat, mint sok másfél órás előadásban.

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.