Halott testvér, szüzesség, mutatóujj – Janne Teller a Bábszínházban

  • Iványi Zsófia
  • 2013. március 25.

Színház

Zenés-bábos pszichothriller 13 éves kortól: a dán írónő Semmi című, felkavaró regényét Quimby-dalokkal kísérve állították színpadra. Kritikusunk szerint félelmetes eredménnyel.

Mit tennél, ha 14 éves lennél, és az iskolakezdés napján az egyik osztálytársad, bizonyos Pierre Anthon bejelentené, hogy semminek sincs értelme, és épp ezért semmit sincs értelme csinálni? Majd felmászna egy közeli fára, s onnantól kezdve minden egyes nap a tanulmányaid, a terveid, a jövőd teljes értelmetlenségének és silányságának bizonyítékaival, no meg szilvamagokkal bombázna? Megpróbálnád meggyőzni, hogy téved? S mégis, hogyan? Ezekkel a kérdésekkel indít a dán írónő remek ifjúsági regénye, hogy aztán sokkal durvább dilemmákkal szembesítse ifjú szereplőit. „Mindenki azt várta tőlünk, hogy vigyük valamire az életben. Valamire vinni pedig azt jelentette, hogy lesz belőlünk valaki, de ezt senki se mondta ki hangosan. (…) Megijedtem. Féltem Pierre Anthontól. Félelem. Még több félelem. Annál is több félelem.”

 


Fotó: Éder Vera

A hazájában először betiltott, majd kötelező olvasmánnyá vált regény hősei úgy döntenek, kollektív áldozatot mutatnak be: mindenkinek be kell adnia valami számára különösen fontosat, hogy meggyőzzék Pierre Anthont – s vele együtt persze önmagukat is –, hogy igenis vannak dolgok, amik számítanak. A Fontos Dolgok Halma eleinte ártatlan tárgyakból: szandálból, fülbevalóból, naplóból, bicikliből kezd összeállni. Majd jönnek az erősebb kérések – aki utoljára beadott valamit, az mondja meg, hogy mit kell leadnia a következőnek: halott kistestvér koporsóstul, szüzesség, a környéken kóborló kutya feje, mutatóujj. Nemet mondani nem lehet, kiszállni tilos, a felnőtteknek szólni képtelenség.

A jó szándékú gyűjtögetésnek induló, rövid úton pszichothrillerbe forduló játékot igen ügyesen ültették bábjátékba az alkotók: a viaszos arcú, aprólékosan kidolgozott bábfigurák akár egy Tim Burton-meséből is kiléphettek volna, de nagyon eltalálták az egyszerre vészjósló és játékos díszleteket is. A térrel már van egy kis gond: a Bábszínház kistermében nincs színpad, így az aprócska nézőtérrel egy magasságban ténykedő szereplőkből semmit sem látni, ha épp nem közvetlenül előttünk szopatják egymást orrba-szájba. A bábjaikkal igazi egységet alkotó színészek többször is dalra fakadnak: a nyomasztó hangulathoz jól passzoló Quimby-nóták működhetnének, ha nem a legnagyobb slágerek csendülnének fel – azok annyira összeforrtak Kiss Tibi és Varga Livius igen markáns hangjával, hogy a színészek előadásában inkább hamiskás karaokebetéteknek tűnnek; szándékukkal ellentétben nem aláhúzzák a történéseket, hanem megtörik a jól felépített cselekményt. Szerencsére azonban az ijesztően valóságos mese annyira erős, hogy még így is a néző arcába zúdítja az elharapódzó rettegést és az abból fakadó csoportőrületet.


Fotó: Éder Vera

A szereplők sorra adják be a nekik fontos, nagyon fontos, legfontosabb dolgokat. Amikor egy gyerek olyan áldozatot hoz, amely egyben önmaga feláldozásával is jár, az őt megtestesítő báb is felkerül a Fontos Dolgok Halmára. Ezzel az egyszerű mozdulattal igen szépen tették nyilvánvalóvá azt, ami a könyvben inkább csak sejtetve van: hogy az a gyerek onnantól kezdve nincs. Semmivé lett.

Rendező: Hoffer Károly e. h., színpadi adaptáció: Gimesi Dóra. Budapest Bábszínház, március 20.

Ajánlónk a következő előadáshoz itt olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.