Tánc

Hodworks: Ahogy azt az apám elképzelte

  • - sisso -
  • 2013. március 28.

Színház

Legizgalmasabb konceptualista koreográfusunk, Hód Adrienn ismét a határokkal foglalkozik. Rendületlenül kordont bont, hogy újabb korlátokat találjon. Díszlet és jelmez nélkül, csupasz térben helyezi el táncosait, akik maguknak kénytelenek megteremteni az intim teret, miközben meg kell találniuk egymással és a közönséggel is az intenzív kapcsolatot.

Nem könnyű munka, ám a néző szinte alkotó résztvevőként élvezheti az előadást, tekintetével alakíthatja azt. Akár fogadhat magában arra, hogy melyik szereplő fogja előbb levenni vagy felölteni ruháit. Mert Cuhorka Emese, Garai Júlia, Molnár Csaba és a brazil vendégtáncos, Márcio Canabarro táncában a meztelenség ugyanolyan természetességgel van jelen, mint amilyen magától értetődően rugaszkodnak neki a mozdulatsoroknak, vagy fogják vissza lendületüket. Csak időnként csendül fel valami gépzene, egyébként a kintről beszűrődő zajokra, a saját lélegzetük ritmusára konstruálják vissza maguknak a klasszikus mozdulatokat. John Cage és Merce Cunningham szelleme járja át a termet, amelyet a táncosok szét is dúlnak. Még vergődnek egy darabig, konnektorokon, radiátorokon át, mi nevetünk, aztán felöltöznek, néznek minket, mi meg őket és nem tudjuk, újrakezdik-e.

Hód Adrienn Molnár Csabával és Marco Torricével készített előadása az elemeiből újraépülő klaszszikus táncot mutatta meg úgy, hogy eltüntette körülötte a színpadnak nevezett díszes dobozt, és új, bensőséges teret épített. Korhatáros beavató utazás volt, egy neobolond táncbolygón.

MU Színház, február 16.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.