Tánc

Hodworks: Ahogy azt az apám elképzelte

  • - sisso -
  • 2013. március 28.

Színház

Legizgalmasabb konceptualista koreográfusunk, Hód Adrienn ismét a határokkal foglalkozik. Rendületlenül kordont bont, hogy újabb korlátokat találjon. Díszlet és jelmez nélkül, csupasz térben helyezi el táncosait, akik maguknak kénytelenek megteremteni az intim teret, miközben meg kell találniuk egymással és a közönséggel is az intenzív kapcsolatot.

Nem könnyű munka, ám a néző szinte alkotó résztvevőként élvezheti az előadást, tekintetével alakíthatja azt. Akár fogadhat magában arra, hogy melyik szereplő fogja előbb levenni vagy felölteni ruháit. Mert Cuhorka Emese, Garai Júlia, Molnár Csaba és a brazil vendégtáncos, Márcio Canabarro táncában a meztelenség ugyanolyan természetességgel van jelen, mint amilyen magától értetődően rugaszkodnak neki a mozdulatsoroknak, vagy fogják vissza lendületüket. Csak időnként csendül fel valami gépzene, egyébként a kintről beszűrődő zajokra, a saját lélegzetük ritmusára konstruálják vissza maguknak a klasszikus mozdulatokat. John Cage és Merce Cunningham szelleme járja át a termet, amelyet a táncosok szét is dúlnak. Még vergődnek egy darabig, konnektorokon, radiátorokon át, mi nevetünk, aztán felöltöznek, néznek minket, mi meg őket és nem tudjuk, újrakezdik-e.

Hód Adrienn Molnár Csabával és Marco Torricével készített előadása az elemeiből újraépülő klaszszikus táncot mutatta meg úgy, hogy eltüntette körülötte a színpadnak nevezett díszes dobozt, és új, bensőséges teret épített. Korhatáros beavató utazás volt, egy neobolond táncbolygón.

MU Színház, február 16.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.