rés a présen

„Hiányzott Budapest zsongása”

  • rés a présen
  • 2024. január 17.

Színház

Martinkovics Máté színész

rés a présen: Még a teljes átalakítás előtti SZFE-n végeztél. Milyen volt az egyetemi éle­ted?

Martinkovics Máté: Melós. Megtanultunk közösen, elmélyülten alkotni, kialakult a hivatástudatunk, a munkabírásunk. Rengeteg nagyszerű tanárt megismertem, tömény és színvonalas oktatást, erős alapokat és sok szakmai kapcsolatot kaptam az SZFE-től. Persze nem állítom, hogy minden tökéletes volt – én például a bezártságot nehezen viseltem –, de visszatekintve úgy látom, kivételes helyzetben voltunk. Pedig már érezni lehetett, hogy egy korszak végén járunk: egyre gyakrabban érték támadások az egyetemet, forrásmegvonások, romló körülmények, és már akkor születtek olyan jelenetek a vizsgáinkon, amelyek az SZFE központosításától való félelmeinkből fakadtak.

rap: Hogyan élted meg a „kiszabadulást”?

MM: Engem Nyíregyházára hívtak gyakorlatra, majd szerződtettek, és szeretettel fogadtak, jó feladatokat is kaptam, élveztem, hogy sokfélét csinálhatok: zenéset, bohózatot, groteszket. Mégsem tudtam lecövekelni ott, hiányzott Budapest zsongása, győzött a szabadságvágyam és a független színház iránti gyerekkori mély kötődésem.

rap: Mi a Dante Casino története?

MM: A Dante Casinót Pass Andrea hívta életre, egy alkotóműhely olyan fiatal színházcsinálókkal, akik szeretnek és tudnak is együtt dolgozni, és az előadásaikkal nemcsak a színházba járó eli­tet célozzák, hanem a most felnövő nemzedéket is. Nekem a Tyúkdráma az első Dante Casinó-s projektem, vendégként csatlakoztam hozzájuk, bár sokukkal dolgoztam már például a Hangosan lépek és visszhangzik az Oktogon című előadásban, amelynek az írói csapata szinte megegyezik a Tyúkdráma alkotóival.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.