rés a présen

„Hiányzott Budapest zsongása”

  • rés a présen
  • 2024. január 17.

Színház

Martinkovics Máté színész

rés a présen: Még a teljes átalakítás előtti SZFE-n végeztél. Milyen volt az egyetemi éle­ted?

Martinkovics Máté: Melós. Megtanultunk közösen, elmélyülten alkotni, kialakult a hivatástudatunk, a munkabírásunk. Rengeteg nagyszerű tanárt megismertem, tömény és színvonalas oktatást, erős alapokat és sok szakmai kapcsolatot kaptam az SZFE-től. Persze nem állítom, hogy minden tökéletes volt – én például a bezártságot nehezen viseltem –, de visszatekintve úgy látom, kivételes helyzetben voltunk. Pedig már érezni lehetett, hogy egy korszak végén járunk: egyre gyakrabban érték támadások az egyetemet, forrásmegvonások, romló körülmények, és már akkor születtek olyan jelenetek a vizsgáinkon, amelyek az SZFE központosításától való félelmeinkből fakadtak.

rap: Hogyan élted meg a „kiszabadulást”?

MM: Engem Nyíregyházára hívtak gyakorlatra, majd szerződtettek, és szeretettel fogadtak, jó feladatokat is kaptam, élveztem, hogy sokfélét csinálhatok: zenéset, bohózatot, groteszket. Mégsem tudtam lecövekelni ott, hiányzott Budapest zsongása, győzött a szabadságvágyam és a független színház iránti gyerekkori mély kötődésem.

rap: Mi a Dante Casino története?

MM: A Dante Casinót Pass Andrea hívta életre, egy alkotóműhely olyan fiatal színházcsinálókkal, akik szeretnek és tudnak is együtt dolgozni, és az előadásaikkal nemcsak a színházba járó eli­tet célozzák, hanem a most felnövő nemzedéket is. Nekem a Tyúkdráma az első Dante Casinó-s projektem, vendégként csatlakoztam hozzájuk, bár sokukkal dolgoztam már például a Hangosan lépek és visszhangzik az Oktogon című előadásban, amelynek az írói csapata szinte megegyezik a Tyúkdráma alkotóival.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.