rés a présen

„Vérszemet kaptam”

Színház

Für Anikó színész

rés a présen: 2006 óta dolgozol Jamie Winchester és Hrutka Róbert zenekarával, most jelent meg negyedik stúdióalbumod, a Für for Ten. Hol van a zene helye az életedben?

Für Anikó: Klasszikus zenén nőttem fel. Édesanyám két diplomával végzett a Zeneakadémián, nagyanyám pedig az Operaház ösztöndíjasa volt, ígéretesen induló karrierjének egy súlyos betegség és a háború vetett véget. Amikor a Színművészetire felvételt nyertem, Bagó Gizella lett az énekmesterem – és mind a mai napig az, a maga csodálatos emberi minőségével és szaktudásával. A pályafutásomat a Madách Színházban kezdtem, amely akkor még nem az a tisztán zenés színház volt, mint amilyen lett később. Sok nagyszerű musicalszerepet énekelhettem el akkor, dacára annak, hogy igazán nem vagyok a műfaj rajongója. De mindig a szerep és a feladat érdekelt.

rap: Az első két lemezed szövegét Bereményi Géza írta, később a férjed, Fekete György.

FA: Nem azért énekelem Gyuri szövegeit, mert a férjem, hanem azért, mert jók. Nem számít újoncnak ezen a terepen – noha az egyik diplomája halbiológus, a másik pedig közgazdász –, hiszen Gerendás Péternek tíz éven át írt dalszövegeket, és Friderika is sokszor énekelte a szerzeményeit. 2014-ben pedig megnyerte a Madách Színház musicalpályázatát, Munkácsi Miklós Dögkeselyűjének zenés változatával. A darabot nagy sikerrel játszották. Sokan kérdezték akkoriban, hogy jaj, a harmadik lemez szövegét miért nem Bereményi írja, vajon mi történt? Mondtam, hogy semmi a világon! Csak az történt, hogy a Magyar hangja vagyok lemez ötlete a férjem fejéből pattant ki. Nekem ezek a dalok jelentik a zenei univerzumomat, vagyis inkább csak kisbolygómat, hiszen nem vagyok énekesnő, de szeretek ebben a régóta ismerős zenei közegben mozogni. Az pedig az új boldogságok egyike, hogy tavaly nyár óta Dés László Így öten! nevű formációjában szintén énekelhetek négyesben Básti Julival, Nagy Ervinnel és Mácsai Pállal, vele még duettet is.

rap: Új albumodon két szólódal fog körbe tíz duettet. Honnan jött ez a koncepció?

FA: Gyurival sokat beszélgettünk és ötleteltünk, ekkor született meg a duettalbum gondolata. Kis idő elteltével vérszemet kaptam, és mind a tíz dalt más partnerrel képzeltem el. Sok remek előadó jutott az eszünkbe, és ahogy telt az idő, szép lassan mindegyik dal megtalálta a maga előadóját.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.