„Hogyan lettünk gyökértelen nemzedék?”

Mikó Csaba író, drámaíró

Színház

Családtörténet hét képben, avagy kis magyar valóság a rendszerváltás eufóriájával és csalódásaival. Az Apátlanok 2013-ban az évad legjobb drámája lett, most az Örkény Színházban mutatták be. A szerzővel a Pán Péter-szindrómáról és a súlytalan élet előnyeiről és hátrányairól beszélgettünk.

Magyar Narancs: Mitől aktuális ma az apátlanok nemzedékével foglalkozni?

Mikó Csaba: Nem tudom, aktuális-e, de nekem mindenképp fontos. Mert úgy éltem meg az elmúlt 15 évet, hogy folyamatos útkeresésben voltam, és ezt láttam a saját generációm tagjain is. Mintha nem tudnánk elindulni az életben, mintha nem tudnánk egy olyan útra rálépni, amit aztán majd többé-kevésbé véglegesnek fogadunk el. Picit az Apátlanok tárgya is ez: fiatalok, akik kilépnek a családból, felnőtté válnak, és valamiféle életpályamodellt kellene követniük, család, gyerek, munka, de valamiért ez nem sikerül maradéktalanul. Ilyenkor jön az, hogy: „És miért nem?” Valójában az foglalkoztatott, hogy miért nem vagyunk készen harminc körül arra, hogy családot alapítsunk, miért nem tudunk kilépni abból a szerepkörből, hogy még mindig a szüleink a családunk. Van egy általános depresszió a nemzedékemben, mert a tét nélküli életben valódi örömöt sem tudunk érezni. A darab arról is szól, hogy mivel indokoljuk az esetleges kudarcainkat. És mikor mondjuk azt, hogy ez az út nekem elég jó? Lehet, hogy valójában semmi sem elég jó? Annyira színes lett a világ, annyi lehetőség és alternatíva van, hogy valójában semmi sem elég, mert minden mást is ki akarunk próbálni. Mondjuk, személy szerint nem tartom rossznak, ha az ember folyamatos útkereső. Ehhez képest az, ami ma körülöttünk zajlik, mindennek az ellentéte: megmondják, milyen legyél, ilyen családod legyen, olyan egzisztenciád, lakásod, autód, ennyi gyereked… Pedig a szabadság alapfeltétele, hogy olyan éle­tet választunk magunknak, amivel nem ártunk senkinek, de magunkat boldognak érezzük.

MN: Aktuális kérdések sorával kezdődik a dráma: „Miért kell szülni? / Mert a család fontos! / Miért fontos a család? / Mert csak rájuk számíthatsz! / Miért senki másra? / Mert mindenki más meglop, megcsal, kihasznál! / Miért tesznek ilyet? / Sztálin miatt! Brezsnyev miatt! Rákosi miatt! Kádár miatt!”

MCS: Ez a pár mondat az apa korának aktuális társadalmi mikrokörnyezetét jellemzi, de kivetíthető a mára is. A drámában az apa mindenért a környezetét hibáztatja, lényegében bezárja a családba a gyerekeit, mert azt tapasztalta a ’89 előtti szocializmusban, hogy mindenki átverte, meglopta, kihasználta a másikat. Olyan helyzetben élt, amelyben szerinte nem bízhatott senkiben, csak a családjában. Ebben nőnek fel a gyerekek, viszont innentől kezdve nem építenek kapcsolatokat. De mi van akkor, ha a rendszerváltás után új helyzet áll elő? Az apa hirtelen kényszervállalkozó lesz, és sorra belebukik mindenbe. A gyerekei azt látják, hogy az apjuk lúzerré, balekké vált, képtelen érvényesülni ebben az új világban. A család elkezd felbomlani, föllazulnak a keretek, de nincs kiút, mert a tagjai nem úgy léteztek addig, hogy aztán érvényesülni tudjanak. Ez természetesen a darab keretei között létező valóság, de talán metaforája is tud lenni annak, hogyan lettünk egyfajta gyökértelen nemzedék, miként nem tudtunk nyitni a külvilág felé, miközben már a családban sem találtuk meg azt a biztonságot, amelyben kibontakozhattunk volna.

MN: A magyar prózában is volt egy „apátlan nemzedék”, ide sorolták a fiatal Nádas Pétert, Bereményi Gézát, Kornis Mihályt vagy Esterházy Pétert. De itt mintha másról lenne szó.

MCS: Néhány éve találkoztam először a Pán Péter-szindróma fogalmával: azokat jellemzi ez a tünet, akik képtelenek felnőni, felnőtté válni. Kialakult bennem egyfajta „apátlansági kép”, hiszen Pán Péter még a szüleiről is képes lemondani, csak azért, hogy gyerek maradhasson örökre. Van ebben valami absztrakt és abszurd is egyszerre. De van egy sokkal egyszerűbb magyarázat is: meghalt az édesapám, és úgy nőttem fel, hogy óhatatlanul csomó dolgot nem éltem meg, amit hozzá köthettem volna. Valószínűleg ezek a hiányok azok, amikhez a kudarcaimat is kötöm. Ilyen módon a saját múltfeldolgozásomról is szól a darab. De több generá­cióra is érvényes, hogy egyfajta gyökértelen létezésben kell felépíteniük magukat. Példaképek nélkül mi magunk válunk példaképekké. Identitáskeresés volt a klasszikus apátlan nemzedék útja, és a mi utunk is az, csak egy másik korban, egy más módon elszenvedett veszteség miatt.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.