Színház

Önmaga felé, öntudatlanul

Peer Gynt az Örkényben

  • Csáki Judit
  • 2012. április 29.

Színház

A Peer Gynt: elegy. Méghozzá nemcsak eltérő, hanem elütő elemek-vonulatok elegye, ezért aztán minden színházi nekiveselkedés a drámával való küzdelemmel kezdődik.

Rendet kell vágni a jelenetek közt, hogy meséből, álomból, vágyképből, szimbólumokból, enigmákból és filozófiából eleven alakok, konfliktusok - és még egy épkézláb történet is - legyenek.

Ascher Tamás Gáspár Ildikó dramaturggal alaposan és célirányosan húzta meg a Kúnos László és Rakovszky Zsuzsa fordította szöveget: az első felvonások nagyjából homogén közege maradt, és a dráma második felének Ibsen által költőien dúsra írt pikareszkjéből nyestek le sok díszt, hogy a ritmus nagyjából követhesse az első rész dinamikáját. A művelet jól sikerült, a dráma életben maradt, pontosabban életre kelt az Örkény par excellence színházira tervezett színházi terében, fekete falak, fekete radiátorok, kopott hangfalak, oszlopok között. Izsák Lili díszlete az utolsó jelenetre is tartogat meglepetést.

"Nagy kihívás", szokták mondani a Peer Gyntre, és mindközönségesen azt értik rajta, hogyan lehet színre vinni a mű filozofikus vonulatát, az énkeresés emelkedett dimenzióit, a nagy rejtélyeket, Görbéstül, Gomböntőstül. Ascher számára a kihívás sokkal inkább a hegyi-paraszti-népi közegből induló - és tán végig ott maradó, mindenesetre a végén oda visszaérkező - Peer "utaztatása". Mert Peer többféleképpen utazik: mint egy kalandor és mint egy mániás kereső, és leginkább a kettő egyszerre. Körülötte a közeg is kettős: egyszerre változó és változatlan. Nagy Fruzsina jelmezei karakteressé teszik a falu népét, aztán ki-ki a ruházatában is többnyire megőriz valamit ebből mindvégig; lekerül a szoknya, a nadrág, de megmarad a felső. Más és ugyanaz egyszerre: ismerős alakok szegélyezik a királyi álmokat dédelgető Peer útját. És költészet és komédia és a nagy kérdések is, igen.

És mert Polgár Csaba játssza Peert, kölykös, linkóci svihák, lendületes, szeretni való mesehős toppan haza, és kábítja el fantasztikus mesével (na jó, hazugsággal) hosszú távolléte miatt zsémbelő anyját. Aki - Kerekes Éva viharos indulatát szelídíti meg a "ne beszélj" különböző intonációjú ismétlésével - energikusan és odaadón imádja nyughatatlan fiát, a "nagy ősök sarját", miközben maga is őrzi még egy gazdag élet emlékét. (Ide szüremlik be Ibsen fájdalma saját családjának lecsúszása miatt, de Åse már nem búsul ezen, inkább nosztalgikusan emlegeti.) A mese lendülete megmarad; az esküvői forgatagban csak annyi időre lassul le, míg kiemelkedik Solvejg, az első "találás", az első lépés azon az úton, amely Peert, öntudatlanul persze, önmaga felé viszi. Egyetlen pillanat csupán: Szandtner Anna légies szőkesége, fehér, rövid, norvég mintás ruhája.

Aztán a vége: a sápadt, de még mindig légies, immár hosszú fehér ruhás Solvejg, amint ölébe vonja a fehér szemöldökű, de még mindig kereső Peert, és Pieta-pózban megtartja, anyaként a fiát.

És közte - talán csak álom az egész. Peer koronát és országalmát rajzol az oszlopra, kajánul beleáll a képbe - és nekiindul. Polgár Csaba kíváncsiságot, humort, öniróniát, türelmetlenséget, gyermeki nagyzolást sugárzó Peerje fokozatosan mélyül: a keresés, ami egyszerre irányul a koronára és a "légy önmagad" beteljesítésére, szenvedéllyé lesz, igazolássá a hátrahagyott-kihagyott kalandokra. Dinamikus, árnyalt színészi játék, amely minden újabb kalandnál győzi újdonsággal. Másodpercnyi boldogsága a házépítés közben betoppanó Solvejggel felhőtlen; nagyot akarása, majd menekülése a Dovre-birodalomból zsigeri. Reflektált csak később lesz - előbb a haldokló Åse még papírkoronát nyom fia fejébe, és a fiú átmeséli őt a halálba. Az élet császáraként már gyötrik az álmok - álom az álomban, talán -, és Anitra tánca, az egyiptomi kaland, a bolondokháza "császársága" már egyre Solvejget derengteti föl. Nem gyűri le semmilyen csapás, hiszen erős: "nők állnak mögötte". Polgár Csaba kompatibilis, vagyis harmonikus Peert épített föl.

Amiként Szandtner Anna Solvejgje is önazonos, sőt: benne rejlik Peer önazonossága is. Boldog várakozás egy életen át. Testtartás, fejtartás, hang és tekintet - testet öltött harmónia. És miközben erősek mindketten, mégis ellenpontja Kerekes Éva lüktető, hangos, sűrű anyafigurájának.

Az Örkény társulata parádésan környezi Peer énkereső meséjét: mind megcsinálnak egy alapfigurát, és abból hozzák a variációkat. Egy-egy epizódban egy-egy szereplő "kiélesedik": Takács Nóra Diána megrendítő menyasszonya, Für Anikó megjátszott méltóságból gyúrt asszonya, Bíró Kriszta pogácsás sertepertélése, Epres Attila hivatalnoki Gomböntője, Vajda Milán tutyimutyi vőlegénye... És egy elegáns Halál: Gálffi László higgadt, szinte derűs bölcsessége.

A nevezetes hagymamonológ remeklés: a "héjakat" levetkőzve a pucér Peer kuporog előttünk, és hamarosan rájön: "itt volt a császárságom". Már csak bűnöket kéne találni, de nincsen rá idő, mert megvan az "én", a Solvejg ölébe boruló férfi hazaérkezett önmagához. Ascher pedig nagyot kirándult.

Van sok hó, fehér a feketeségben, puha. És nem feledjük: odafönt szorgos kezek tekerik a lyukas hengereket.

Örkény Színház, március 17.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.