rés a présen

„Isteni!”

  • - sisso -
  • rés a présen
  • 2025. augusztus 13.

Színház

Szebeni Dóra igazgató, Eötvös10 Művelődési Ház

rés a présen: Hogyan kerültél a közművelődésbe?

Szebeni Dóra: Rajz- és művészettörténet-fakultációs voltam a középiskolában, és az Iparművészeti Főiskolára készültem, de nem vettek föl textiltervező szakra. Ezután maszkmester akartam lenni, sminkesnek tanultam, de a hároméves gyakorlat után a filmgyár helyett gyesre mentem, majd a Pécsi Tudományegyetem művelődési és felnőttképzési menedzser szakának elvégzése után keveredtem a közművelődésbe. Az újbudai önkormányzatnál kezdtem el dolgozni a kulturális csoportban, és így először a XI. kerület közművelődési intézményeivel ismerkedtem meg, azok koordinálása volt a dolgom.

rap: Az alkotói törekvéseidből maradt valami?

SZD: Jelenleg egy japán dobzenekarban, a Yamato Taiko együttesben játszom. Kikapcsolódás és feltöltődés, ha nemcsak szervezi, hanem műveli is valamelyik ágát a kultúrának az ember.

rap: Plusz motorozol. Valamiféle rockkultúra is van a háttérben?

SZD: Inkább azt mondanám, hogy nyitott vagyok. De annak az alternatív zenei világnak a szabadsága, amelyben X generációsként felnőttem, és a mai napig a szívem csücske, biztosan hatással van arra, ahogyan ma gondolkodom a világról. Emellett viszont megtanultam alaposan a rendszerezést, a jogi hátteret az évek folyamán, hiszen sok szakértői munkát végeztem, nagy intézményekkel dolgoztam. És ezt itt, az Eötvös10-ben is nagyon jól tudom hasznosítani. Sőt tanítom is, jelenleg az ELTE-n közösségszervező szakon és a Budapesti Művelődési Központ szakmai továbbképzésein.

rap: Hogyan boldogulsz Terézvárossal?

SZD: A Budapesti Művelődési Központból kerültem ide pályázat útján, ahol szakmafejlesztési és innovációs osztályvezetőként dolgoztam. Az elődömtől, Gálvölgyi Dorkától egy jól kialakított rendszert vettem át, de minden vezető a saját képére alakítja az intézményét előbb-utóbb. Az információáramlás könnyebbé, átláthatóbbá tétele volt az első dolgom, miközben a jól bejáratott, a lakosság által kedvelt közművelődési és kulturális programok működtek tovább. Elindult azóta több, fiatalokat megszólító és angol nyelvű program is, lévén a kerület lakossága multikulturális, így erre nagy az igény. Épp most startolt a Hot Paprika Open Mic English Stand-Up a teraszon, és tervezünk az igen jól működő filmklubjaink mellett angol nyelvűt is. Létrejöttek új együttműködések is, izgalmas képzőművészeti kiállítások, új klubok, gyerekprogramok, és az ősz is tartogat még majd meglepetéseket. Rengeteg színház és egyéb nagy kulturális intézmény van a kerületben, így fontos jól megtalálnunk mellettük a helyünket. Most indítottunk el egy együttműködést a Radnóti Színházzal, amelynek keretében fiatal alkotók, pályakezdő rendezők évadonként két előadást nálunk hoznak létre, és itt fogják játszani is, ami megint csak az ifjú közönséget megcélzó törekvéseink része. Az első bemutató Bergman Hűtlenek című darabjából októberben lesz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.