olvasópróba

Szerelmi kétszög

Színház

A szabadtéri játszóhelyeken még aggódva követik a szupercellák mozgását, megtartható-e vajon az előadás aznap este, vagy marad az esőnap, a kőszínházaknál viszont már az évadnyitó társulati ülésekre készülődnek.

A nyár végi melankóliában érdemes még egy-egy estét a csillagos (vagy fényszennyezett) ég alatt színházazni.

Aki arra jár, már most, a Szigligeti Várudvarban megnézheti A testőrt, a Centrál Színház előadását, amelynek csak szeptember 13-án lesz a budapesti bemutatója, Szigligeten azonban augusztus 13. és 20. között minden este játsszák. Molnár Ferenc klasszikusa egy olyan szerelmi háromszögről szól, amelyben csak ketten vannak. De ha legalább az egyikük színész, akkor ezen nincs mit csodálkozni. Itt pedig mindketten azok. Így aztán a férj tesz róla, hogy a házasságuk ne fulladjon unalomba – és megjelenik a testőr. Ha valaki látta a Centrálban Balsai Mónit és Schmied Zoltánt a Büszkeség és balítéletben, amelyben az összes szerepet ők ketten játszották, bravúrosan, máris van egy oka, hogy A testőrt is megnézze, hiszen ebben is övék a főszerep. A rendező is ugyanaz: Ujj Mészáros Károly. Ez egy olyan darab, amelyben a kritikus a színész barátja (igen, ilyen az életben is megesik), őt Kaszás Gergő alakítja. Az előadásban láthatjuk még Györgyi Annát, Papp Jánost, Szabó Évát és Gats Évát is. (Szigligeti Várudvar, augusztus 13–20.)

A budapesti nézők ne hagyják ki a Városmajori Szabadtéri Színpadra érkező miskolci előadást, A kétfejű fenevadat, amelyet idén több kategóriában is kritikusdíjra jelöltek. Weöres Sándor 17. században játszódó történelmi panoptikuma feladja a leckét a rendezőknek, nem is kerül gyakran színpadra. Barokkos nyelve, pikareszk regénybe illő cselekménye határozott rendezői víziót kíván. Szőcs Arturnak van ilyen víziója, képes úgy a mához szólni, hogy nem aktualizál erőltetetten, a néző a három részre szakadt ország hányattatásaiban mégis ott látja a jelent. Emlékezetes keretet ad a játéknak Kovács Dániel Ambrus díszlete, a középpontban egy hatalmas, félbevágott, ágyúgolyók szaggatta haranggal. A főszerepet, a Bornemisza Péterről mintázott Ambrus diákot Simon Zoltán játssza, aki ezzel a szereppel köszön el az évekig otthonául szolgáló miskolci színháztól. A fontosabb szerepekben láthatjuk még Rudolf Szonját, Harsányi Attilát, Czvikker Lillát és Mészöly Annát, de az egész társulat kiemelkedő teljesítményt nyújt, beleértve az előadás zenéjét és az énekesi teljesítményeket is. Weöres gyerekversei (vagy annak tartott versei) pedig ebben a kontextusban egészen más jelentést kapnak. Az archaizáló nyelv természetessé válik, a háromórás játékidő egyáltalán nem érződik hosszúnak. A zárókép pedig egészen katartikus. Aki látta annak idején a Feketeszárú cseresznyét, most egy hasonlóan nagyszabású, kiemelkedő előadásra számíthat. (Városmajori Szabadtéri Színpad, szeptember 7., 19 óra)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.