olvasópróba

Szerelmi kétszög

Színház

A szabadtéri játszóhelyeken még aggódva követik a szupercellák mozgását, megtartható-e vajon az előadás aznap este, vagy marad az esőnap, a kőszínházaknál viszont már az évadnyitó társulati ülésekre készülődnek.

A nyár végi melankóliában érdemes még egy-egy estét a csillagos (vagy fényszennyezett) ég alatt színházazni.

Aki arra jár, már most, a Szigligeti Várudvarban megnézheti A testőrt, a Centrál Színház előadását, amelynek csak szeptember 13-án lesz a budapesti bemutatója, Szigligeten azonban augusztus 13. és 20. között minden este játsszák. Molnár Ferenc klasszikusa egy olyan szerelmi háromszögről szól, amelyben csak ketten vannak. De ha legalább az egyikük színész, akkor ezen nincs mit csodálkozni. Itt pedig mindketten azok. Így aztán a férj tesz róla, hogy a házasságuk ne fulladjon unalomba – és megjelenik a testőr. Ha valaki látta a Centrálban Balsai Mónit és Schmied Zoltánt a Büszkeség és balítéletben, amelyben az összes szerepet ők ketten játszották, bravúrosan, máris van egy oka, hogy A testőrt is megnézze, hiszen ebben is övék a főszerep. A rendező is ugyanaz: Ujj Mészáros Károly. Ez egy olyan darab, amelyben a kritikus a színész barátja (igen, ilyen az életben is megesik), őt Kaszás Gergő alakítja. Az előadásban láthatjuk még Györgyi Annát, Papp Jánost, Szabó Évát és Gats Évát is. (Szigligeti Várudvar, augusztus 13–20.)

A budapesti nézők ne hagyják ki a Városmajori Szabadtéri Színpadra érkező miskolci előadást, A kétfejű fenevadat, amelyet idén több kategóriában is kritikusdíjra jelöltek. Weöres Sándor 17. században játszódó történelmi panoptikuma feladja a leckét a rendezőknek, nem is kerül gyakran színpadra. Barokkos nyelve, pikareszk regénybe illő cselekménye határozott rendezői víziót kíván. Szőcs Arturnak van ilyen víziója, képes úgy a mához szólni, hogy nem aktualizál erőltetetten, a néző a három részre szakadt ország hányattatásaiban mégis ott látja a jelent. Emlékezetes keretet ad a játéknak Kovács Dániel Ambrus díszlete, a középpontban egy hatalmas, félbevágott, ágyúgolyók szaggatta haranggal. A főszerepet, a Bornemisza Péterről mintázott Ambrus diákot Simon Zoltán játssza, aki ezzel a szereppel köszön el az évekig otthonául szolgáló miskolci színháztól. A fontosabb szerepekben láthatjuk még Rudolf Szonját, Harsányi Attilát, Czvikker Lillát és Mészöly Annát, de az egész társulat kiemelkedő teljesítményt nyújt, beleértve az előadás zenéjét és az énekesi teljesítményeket is. Weöres gyerekversei (vagy annak tartott versei) pedig ebben a kontextusban egészen más jelentést kapnak. Az archaizáló nyelv természetessé válik, a háromórás játékidő egyáltalán nem érződik hosszúnak. A zárókép pedig egészen katartikus. Aki látta annak idején a Feketeszárú cseresznyét, most egy hasonlóan nagyszabású, kiemelkedő előadásra számíthat. (Városmajori Szabadtéri Színpad, szeptember 7., 19 óra)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.