olvasópróba

Szerelmi kétszög

Színház

A szabadtéri játszóhelyeken még aggódva követik a szupercellák mozgását, megtartható-e vajon az előadás aznap este, vagy marad az esőnap, a kőszínházaknál viszont már az évadnyitó társulati ülésekre készülődnek.

A nyár végi melankóliában érdemes még egy-egy estét a csillagos (vagy fényszennyezett) ég alatt színházazni.

Aki arra jár, már most, a Szigligeti Várudvarban megnézheti A testőrt, a Centrál Színház előadását, amelynek csak szeptember 13-án lesz a budapesti bemutatója, Szigligeten azonban augusztus 13. és 20. között minden este játsszák. Molnár Ferenc klasszikusa egy olyan szerelmi háromszögről szól, amelyben csak ketten vannak. De ha legalább az egyikük színész, akkor ezen nincs mit csodálkozni. Itt pedig mindketten azok. Így aztán a férj tesz róla, hogy a házasságuk ne fulladjon unalomba – és megjelenik a testőr. Ha valaki látta a Centrálban Balsai Mónit és Schmied Zoltánt a Büszkeség és balítéletben, amelyben az összes szerepet ők ketten játszották, bravúrosan, máris van egy oka, hogy A testőrt is megnézze, hiszen ebben is övék a főszerep. A rendező is ugyanaz: Ujj Mészáros Károly. Ez egy olyan darab, amelyben a kritikus a színész barátja (igen, ilyen az életben is megesik), őt Kaszás Gergő alakítja. Az előadásban láthatjuk még Györgyi Annát, Papp Jánost, Szabó Évát és Gats Évát is. (Szigligeti Várudvar, augusztus 13–20.)

A budapesti nézők ne hagyják ki a Városmajori Szabadtéri Színpadra érkező miskolci előadást, A kétfejű fenevadat, amelyet idén több kategóriában is kritikusdíjra jelöltek. Weöres Sándor 17. században játszódó történelmi panoptikuma feladja a leckét a rendezőknek, nem is kerül gyakran színpadra. Barokkos nyelve, pikareszk regénybe illő cselekménye határozott rendezői víziót kíván. Szőcs Arturnak van ilyen víziója, képes úgy a mához szólni, hogy nem aktualizál erőltetetten, a néző a három részre szakadt ország hányattatásaiban mégis ott látja a jelent. Emlékezetes keretet ad a játéknak Kovács Dániel Ambrus díszlete, a középpontban egy hatalmas, félbevágott, ágyúgolyók szaggatta haranggal. A főszerepet, a Bornemisza Péterről mintázott Ambrus diákot Simon Zoltán játssza, aki ezzel a szereppel köszön el az évekig otthonául szolgáló miskolci színháztól. A fontosabb szerepekben láthatjuk még Rudolf Szonját, Harsányi Attilát, Czvikker Lillát és Mészöly Annát, de az egész társulat kiemelkedő teljesítményt nyújt, beleértve az előadás zenéjét és az énekesi teljesítményeket is. Weöres gyerekversei (vagy annak tartott versei) pedig ebben a kontextusban egészen más jelentést kapnak. Az archaizáló nyelv természetessé válik, a háromórás játékidő egyáltalán nem érződik hosszúnak. A zárókép pedig egészen katartikus. Aki látta annak idején a Feketeszárú cseresznyét, most egy hasonlóan nagyszabású, kiemelkedő előadásra számíthat. (Városmajori Szabadtéri Színpad, szeptember 7., 19 óra)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.