Játszania kell a Proton Színháznak, de nincs miből

  • narancs.hu
  • 2023. október 4.

Színház

Ha nem akarja elveszíteni a működésre egyébként elégtelen támogatást, egy bemutatót, tizenöt előadást kell tartania.

Az új évadot A túlélés olimpiája címmel hirdette meg a Proton Színház, mert az idei évre 7,5 millió forint működési támogatást kapott, ami a fele annak, ami eddig megillette, és nem fedezi a működést. Annak érdekében, hogy ne kelljen ezt a pénzt is visszafizetnie, a társulatnak az évadban legalább egy bemutatót prezentálnia kell, és lejátszani minimum tizenöt előadást legalább kétezer nézőnek 2024. február 29-ig, akkor zárul a pályázati időszak – írja a hvg.hu.

A Proton Színház nevéhez Mundruczó Kornél előadásai kötődnek, valamint Reisz Gábor rendezése, a Komolyan röhejes vagyok

A túlélés olimpiája cím valószínűleg a Vidnyánszky Attila égisze alatt 6,5 milliárdból megrendezett Színházi Olimpiára utal, és tényleg az a cél, hogy sikerül-e a túlélés a társulatnak, amelynek – mint az évadot beharangozó Facebook-eseményben is olvasható – kiegészítő működési támogatás már második éve nem jár, és külföldi vendégjátékot sem tervezett, így más bevétele nincs.

Ennek a körülménynek azért van jelentősége, mert itthon a jegyeladásból származó bevételek nem fedezik az előadások költségét, mivel nagyszínházi díszletekkel, technikával dolgozik. A Proton Színház az évek során mintegy százhúsz fesztiválon és színházban vendégszerepelt, és a társulat már idegőrlőnek tartja, hogy tizenhárom éve folyamatos bizonytalanságban létezik, minden produkciónak a nulláról kell nekifutni, pedig már sokszor bizonyítottak. 

A címlapkép forrása a Proton Facebook-oldala

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.