Játszania kell a Proton Színháznak, de nincs miből

  • narancs.hu
  • 2023. október 4.

Színház

Ha nem akarja elveszíteni a működésre egyébként elégtelen támogatást, egy bemutatót, tizenöt előadást kell tartania.

Az új évadot A túlélés olimpiája címmel hirdette meg a Proton Színház, mert az idei évre 7,5 millió forint működési támogatást kapott, ami a fele annak, ami eddig megillette, és nem fedezi a működést. Annak érdekében, hogy ne kelljen ezt a pénzt is visszafizetnie, a társulatnak az évadban legalább egy bemutatót prezentálnia kell, és lejátszani minimum tizenöt előadást legalább kétezer nézőnek 2024. február 29-ig, akkor zárul a pályázati időszak – írja a hvg.hu.

A Proton Színház nevéhez Mundruczó Kornél előadásai kötődnek, valamint Reisz Gábor rendezése, a Komolyan röhejes vagyok

A túlélés olimpiája cím valószínűleg a Vidnyánszky Attila égisze alatt 6,5 milliárdból megrendezett Színházi Olimpiára utal, és tényleg az a cél, hogy sikerül-e a túlélés a társulatnak, amelynek – mint az évadot beharangozó Facebook-eseményben is olvasható – kiegészítő működési támogatás már második éve nem jár, és külföldi vendégjátékot sem tervezett, így más bevétele nincs.

Ennek a körülménynek azért van jelentősége, mert itthon a jegyeladásból származó bevételek nem fedezik az előadások költségét, mivel nagyszínházi díszletekkel, technikával dolgozik. A Proton Színház az évek során mintegy százhúsz fesztiválon és színházban vendégszerepelt, és a társulat már idegőrlőnek tartja, hogy tizenhárom éve folyamatos bizonytalanságban létezik, minden produkciónak a nulláról kell nekifutni, pedig már sokszor bizonyítottak. 

A címlapkép forrása a Proton Facebook-oldala

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.