Színház

Azok a pesti éjszakák!

Proton Színház: Komolyan röhejes vagyok

  • Sándor Panka
  • 2021. június 23.

Kritika

Reisz Gábor érdekes formát választott első színházi rendezéséhez. A helyszín a Trafó frissen felújított kávézója, a Trafik, a leszűkített játéktérnek megfelelően a nézők száma is csökkentett. A színészek az asztalok között járkálnak, sőt az utcát is „elfoglalják”. A kávézó egyben nézőtér, színpad és díszlet is.

A narrátor (Kocsis Gergely) irányítja a tekintetünket, hiszen van, hogy a közöttünk mászkáló szereplőket kell figyelnünk, van, hogy az utcát, néha pedig az utcát kémlelő biztonsági kamera felvételeit is láthatjuk. A narrátor nem csak mesél, de hatalma van a szereplők felett is, akiknek engedelmeskedniük kell neki, azaz le kell követniük az elbeszélését, ami gyakori gegforrás.

A kerettörténet egyetlen szereplő egyetlen éjszakája köré épül, de ugyanakkora hangsúlyt kapnak a tőle független epizódok is.

Horváth úr (Friedenthal Zoltán) észrevesz az utcán egy lelakatolt biciklit. Megdöbbenve konstatálja, hohó, ez az, amit hat-hét éve éppen tőle loptak el, a rendőrök azonban kinevetik, amikor előadja panaszát. Úgy dönt hát, hogy megvárja a bicikli jelenlegi tulajdonosát, így végül egész éjszaka strázsál a bicikli mellett. Az előadás egyik szála tehát Horváth úr éjszakáját követi végig az őrködés közben. Ám a narrátor néha átirányítja a figyelmünket a másik szálra, mely a budapesti bulinegyed tipikus alakjairól (akiket Sodró Eliza, Jéger Zsombor és Király Dániel alakít) és eseményei­ről szól. Lazán összefüggő jeleneteket látunk, amelyeket a kocsmai helyszín köt össze. Az alkotók nem változtattak semmit a kávézón, így úgy érezheti a néző, hogy nem is előadást néz, csak megfigyeli a körülötte zajló éjszakai élet jól ismert mozzanatait. A részeg filozofálgatásokat, lelkizéseket, az alkohol mámorában megvilágosodó szónokokat, a párkeresésre irányuló kétségbeesett próbálkozásokat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.