Színház

Azok a pesti éjszakák!

Proton Színház: Komolyan röhejes vagyok

  • Sándor Panka
  • 2021. június 23.

Kritika

Reisz Gábor érdekes formát választott első színházi rendezéséhez. A helyszín a Trafó frissen felújított kávézója, a Trafik, a leszűkített játéktérnek megfelelően a nézők száma is csökkentett. A színészek az asztalok között járkálnak, sőt az utcát is „elfoglalják”. A kávézó egyben nézőtér, színpad és díszlet is.

A narrátor (Kocsis Gergely) irányítja a tekintetünket, hiszen van, hogy a közöttünk mászkáló szereplőket kell figyelnünk, van, hogy az utcát, néha pedig az utcát kémlelő biztonsági kamera felvételeit is láthatjuk. A narrátor nem csak mesél, de hatalma van a szereplők felett is, akiknek engedelmeskedniük kell neki, azaz le kell követniük az elbeszélését, ami gyakori gegforrás.

A kerettörténet egyetlen szereplő egyetlen éjszakája köré épül, de ugyanakkora hangsúlyt kapnak a tőle független epizódok is.

Horváth úr (Friedenthal Zoltán) észrevesz az utcán egy lelakatolt biciklit. Megdöbbenve konstatálja, hohó, ez az, amit hat-hét éve éppen tőle loptak el, a rendőrök azonban kinevetik, amikor előadja panaszát. Úgy dönt hát, hogy megvárja a bicikli jelenlegi tulajdonosát, így végül egész éjszaka strázsál a bicikli mellett. Az előadás egyik szála tehát Horváth úr éjszakáját követi végig az őrködés közben. Ám a narrátor néha átirányítja a figyelmünket a másik szálra, mely a budapesti bulinegyed tipikus alakjairól (akiket Sodró Eliza, Jéger Zsombor és Király Dániel alakít) és eseményei­ről szól. Lazán összefüggő jeleneteket látunk, amelyeket a kocsmai helyszín köt össze. Az alkotók nem változtattak semmit a kávézón, így úgy érezheti a néző, hogy nem is előadást néz, csak megfigyeli a körülötte zajló éjszakai élet jól ismert mozzanatait. A részeg filozofálgatásokat, lelkizéseket, az alkohol mámorában megvilágosodó szónokokat, a párkeresésre irányuló kétségbeesett próbálkozásokat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.