Színház

Megváltás nincs

Jeles András Félkegyelmű-rendezése

  • Csáki Judit
  • 2013. július 13.

Színház

Jeles András szombathelyi Félkegyelműje bekerült a pécsi találkozó versenyprogramjába, és ez a tény - noha semmilyen módon nem ellensúlyozza a válogatás hiányosságait és szakmaiságának hanyatlását - akkor is üdvözlendő, ha fogadtatása nem egyértelmű. Jeles színháza ugyanis - aki emlékszik a réges-régi produkcióira, az tudja - mind keletkezésében, mind végeredményében elüt a fősodortól, ezért befogadása nyitottságot, empátiát és kíváncsiságot igényel, ezek pedig mostanában a kőszínházi szférában, valamint a hatalom által preferált viszonyulási módozatok között nem trendik.

A Félkegyelmű látványvilága - Jeles szinte állandó tervezőjének, Perovics Zoltánnak a munkája - úgy öleli körül Miskin herceg és a többiek történetét, mint valami puha héj: egy barlang és a Pantheon fölismerhető mozaikszerkezete két nyílással kombinálva; az egyiken odafönt az eget, a másikon a szüntelenül hullámzó tengert látjuk. A színpadon pedig az egyes jelenetek szépen összeválogatott díszletét. És ebbe már bele lehet dőlni, és mintha hullámok sodornának, pompásan lebegünk, noha e lebegés tartalma többnyire a zenével és a színészi játékkal van szinkronban, a szó csak holmi segéderő.

A Félkegyelmű folyamatos kihívás, provokáció a színháziak számára, s ha a memória nem lenne oly végtelenül véges, hát én is számos adaptációra, feldolgozásra, interpretációra emlékeznék. Jeles jelenetfüzért csinált, a jeleneteket zene (Melis László zenéje) választja el vagy köti össze, és miközben a történet követhető, mégsem beszélhetünk sem epikus karakterről, sem történetmesélésről.

Jeles ugyanis egy figurát "mesél": Miskin herceg figuráját, mégpedig Czukor Balázs hihetetlenül intenzív, bensőséges és reflektálatlan alakításában. Ott áll - mozog és beszél - előttünk a "jóság", ez a bámulatot parancsoló, egyszersmind bicskanyitogatóan provokatív entitás, amelynek épp-így-léte nem függ sem a körülményektől, sem az érdektől, sem a következményektől. Czukor Balázs egész lényével válik Miskinné: kissé hajlott tartás, csöppet félrehajtott fej, lassú mozgás és lassú, mert ott helyben születő beszéd - színészileg az is szinte önkéntelen, ahogy a többi szereplőt, a játék egészét maga köré szervezi. Hiszen bármelyik jelenetben - Jepancsinék házában vagy a lakóhelyén, Ivolginéknál - bármely szereplő kénytelen viszonyulni hozzá, megütközni vele vagy megbámulni a jóságát, ezt a fapados nyíltságot, amely azért provokatív, mert mindenkit önvizsgálatra késztet.

Ebből, mármint az önvizsgálatból persze nem látunk mindent, hiszen a több mint négyórás előadásba sem fér bele a teljes regény; ráadásul Jeles egyéb Dosztojevszkij-művekből is beemelt részleteket. De Miskin hatása Nasztaszja Filippovnára például revelatív; nota bene, a legtöbb feldolgozásban légiesnek és enigmatikusnak ábrázolt nő Alberti Zsófi játékában minden emelkedettségtől megfosztatik, és igazi "földi" jelenségként őrlődik a két férfi közt. Nem a végzet asszonya, hanem a gyarló és megtarthatatlanságában vonzó asszony, aki egyik férfiról sem tud lemondani, mert nélkülük nem lehetne önmaga. Rogozsin alakja - noha a termetre, jelenlétre robusztus Horváth Ákos játssza - ugyancsak más, mint a megszokott: noha halljuk, olykor látjuk is erőszakosságát, szenvedélyességét, elsősorban mégiscsak eltökélt, a végsőkig elszánt férfi ő, aki nem és nem mond le álmai asszonyáról. E nemben azonban csöndes - és tán ez is Miskin hatása, akit nemcsak őszintén szeret, hanem énje egy részének tekint.

A szombathelyi társulat tagjainak többsége jól veszi és jól beszéli Jeles színházi nyelvét, amely a színészek tekintetében inkább a szerepben való létezésre, mint egy karakter megformálására helyezi a hangsúlyt. Vlahovics Edit például egy másik, "valódi" félkegyelműt játszik, akinek a világtól való rettegésében, bizonytalanságában a biztos pontot Nasztaszja Filippovna jelenti. Csonka Szilvia játssza Aglaját, Jepancsin tábornok egyik lányát; azt, akit ugyancsak megindít Miskin jósága, és a maga módján megküzd Nasztaszjával a férfiért - és veszít, vagyis életben marad. De még anyját, a Kiss Mari által egyszerre sprőden és érzékenyen megélt Jepancsinát, akinek mind közvetlen, mind tágabb környezetéről csípős és kiérlelt véleménye van, még őt is lerántja sziklaszilárd talapzatáról Miskin - miközben ennek a Miskinnek a világon semmi ilyesféle célja nincsen.

Csak van. Hol néma hallgatással, hol ezzel a tétova, mégis oly egyenes beszédével fordítja föl maga körül a világot. A darabka ég olykori viharos elborulása mutatja, hogy ez a távolról sem sziklaszilárd, egyszerűen egyedül adódó öntörvény szüntelen konfliktusban lévén a világgal nincsen következmények nélkül. A sokszor emlegetett betegség fölerősödik, és mire a végső - amúgy csodaszép és képileg is megrendítőre komponált - jelenethez érünk, melyben a halott Nasztaszja ágya mellett kuporog az élőhalott Rogozsin, és csöppet távolabb ül és hallgat Miskin, a tenger hullámzása, legalábbis bennünk, elcsitul, a felszín nyugodt, megváltás nincsen.

Szombathelyi Weöres Sándor Színház, POSZT, június 6.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.