Színház

A semmit tudás egyetemei – Jérôme Bel: The Show Must Go On

  • Tompa Andrea
  • 2014. május 24.

Színház

Erre az előadásra hogyan válogatta a szereplőket? Mit kellett a táncosoknak "tudniuk"? - hangzik el a Jérôme Bel koreográfusnak feltett kérdés az előadás után. Ó, hát ő képtelen válogatni, nem volt casting. Neki mindenki remeknek tűnik első látásra. Szóval meghirdette, és jöttek. Egyébként ezt a koreográfiát önök is meg tudják csinálni.

Mondjuk, tényleg meg. Ahogy a darabot is meg tudnánk, nemcsak a táncot, de az egész rendezést. Körülbelül úgy, ahogy Malevics Fekete négyzetét vagy Duchamp piszoárját. Mert a kortárs művészetről, főleg a konceptuálisról, ilyeneket szokás mondani.

A francia Jérôme Bel táncosai tehát valóban mi vagyunk, vagy akár mi is lehetnénk: civilek, nem profi táncosok, egyszerű emberek. Bár két kakukktojás itt is van a másfél tucat táncos közt, két profi; vicces, hogy nem olyan könnyű meglátni az "igaziakat". De ezek az úgynevezett mindennapi emberek is valahogy rendkívülinek tűnnek, egyedinek, saját történettel, igazi belső élettel és főleg színpadi jelenléttel. Tényleg igézőek, már első ránézésre.

Mert a mindennapiság a szép Jérôme Bel szerint. És az esendő, a gyenge az, amit meg kell mutatni.

Én nem szeretnék a közönség felett hatalmat gyakorolni – folytatja Bel. Legalábbis azzal nem, hogy jobbnak mutatja magát a nézőknél, bemutat valami virtuóz táncot, hogy csodálják. Nem akarok csodálatot – teszi hozzá. Mert a színpadon senki sem "tud" semmi különlegeset. Ez a világszínház tétje, és az elmúlt két-három évtized talán legfontosabb törekvése, avantgárdja: hogy a színpad többé ne kerekedjen a néző fölé. Ne szerezzen hatalmat, ne csodáltassa magát virtuóz színészeivel, táncosaival, énekeseivel, hanem fedezze fel a mindennapiság szépségét, ha tetszik, csodálatát. Tegye a nézőt szereplővé!

A közönség tekintetét pedig fordítsa a színpadról önmaga felé, tegye önvizsgálattá a művet. Jérôme Bel ennek a gondolatnak úttörője, prófétája. Vagy inkább csak Jérôme: mintha ismerősöm, barátom volna.

A láthatatlan emberek láthatóvá tétele az egyik legfőbb esztétikai szándék. Ilyen volt Bel másik, kizárólag sérült emberekkel bemutatott darabja, a Fogyatékos színház. Bel minden konceptuális koreográfiája ez iránt a "fogyaték", a nem tudás iránt érdeklődik: látni hagyja mindazt, amit nem tudunk: például profin táncolni, színészkedni. Ezért is mutat "keveset". Ugyanakkor láthatóvá teszi azt a hétköznapi emberi szépséget is, ami sokaknak: semmi, unalmas. Másoknak: gondolkodásra, önvizsgálatra serkentő – nem is színház, hanem – élettapasztalat.

Miközben Bel finoman, de azért folyamatosan irányítja a nézőjét, ha tetszik: manipulálja. Például máris az első jelenetben: sötétben hagy jó néhány percre. A színház alapgesztusa: a nézőtéren lemegy a fény, felmegy a színpadon, megjelenik a színész. Nem így Belnél: sötétben ülsz, magadra maradsz a West side story Tonight, tonight című dalával. A zenében dúlnak az érzelmek, a közönség vagy kacarászik, vagy nem; a látványtól megfosztottan mindenesetre valahogy csonkának, sérülékenynek, kiszolgáltatottnak érezzük magunkat.

A nem tudás rögtön láthatóvá válik. A színészek, akik nagy sokára, az előadás tizedik percében megjelennek, kicsiny tánctudásukkal mutatják meg gyengeségüket, úgy mozognak, mintha otthon a fürdőszobában volnának a tükör előtt. Világsiker popszámok sorjáznak, mindegyik legalább tízmilliós YouTube-hallgatottsággal. Nem az én választásom, állítja Bel. (Miközben persze hogy az övé.) Ez a közös. A számok finom, új köntöst kapnak, ahogy Bel "értelmezi" őket: a Titanic giccse után (a táncosok lágyan, szeretettel ölelkeznek alatta, ironikus és megindító) a Yellow submarine jön; bizony, elsüllyedt a hajó.

A láthatatlanok közé tartozik a hangosító is, aki most a színpad elején, teljes technikai fegyverzetben cserélgeti a cédéket, mintha csak egy próbán lenne. Minden mozdulata vicces. Miért is? – tűnődünk. Mert szokatlan, civil. A színház őt is, az egész működést mindig elrejti. Az előadás egyik fénypontja az ő szólója: táncol, majd odaszalad a pultjához, bekapcsol magának egy reflektort, és fényárban táncol. Remekül! A legsérülékenyebb, a sosem látható, a technikus lesz a sztár. Élvezi a figyelmünket. Ahogy mi is az övét. Mert finom jelenlét van a színpadon.

Ám az előadás döntő pillanata a sötétben lejátszott, folyton megszakított Sound of silence. Két estén játsszák a darabot a Trafóban. Első este halkan dudorászó, lágy közönség, már-már közösség szólal meg, amikor "megvonják" tőle a zenét. Visszafogott befogadók, elmélyült figyelem sugárzik a nézőtérről; ez segíti a játszókat is. 2014 áprilisában nagyon akarjuk a közösséget, szeretnénk együtt lenni valamiben, tűnődöm, s a sötétség is segítségünkre van. Ám tévedek: második este a nézők harsányak, agresszívabban élvezik a helyzetet, hangosan énekelnek, a halk együttlét nem születik meg. Bel megint csak magunkra irányítja a figyelmet. A közösség fogalma mintha túlmenne az egyszeri emberen, kialakulása bonyolult. Bel úgy értelmezi ezt – az első este közönségét egyébként ideálisnak tartva –, hogy valahol egy domináns hang vagy viselkedés, például a bekurjongatóké, eldönti az este és a közönség sorsát. Kérdés, hogy a halkak és finoman figyelők meg tudják-e fordítani ezt. Nemcsak egyes-magunkról, hanem egész közösségi életünkről tanulunk tőle.

Trafó, április 10.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”