Színház

Justine, avagy az erény meghurcoltatása

  • Ady Mária
  • 2013. december 28.

Színház

Vibráló fények, diszkózene, fekete-fehér-piros színszimbolika, plasztikus ruhaköltemények - a Justine sikkes. Minden jól áll neki: az egymás mögé sorakoztatott szalagfüggönyrétegek, amelyek megvilágítástól és vetítéstől függően jelenetről jelenetre változó teret rajzolnak ki, a szintipopos hangzás, a klipszerű tánc, a képregényes dizájn, a de Sade szellemében átírt slágerek.

Az előadásnak humora van, és egészen az utolsó, iskolásan elszavalt tanulságig sikeresen ellenáll a moralizálás csak látszólag kínálkozó lehetőségének. Az ájtatoskodó Justine szemszögéből elmesélt kalandos, erotikus, horrorisztikus sade-i történet mélyén ugyanis nem a "mért legyek én tisztességes" József Attila-i dilemmája, hanem csupán egy álszent, bort ivó és vizet prédikáló kornak adott fricska fedezhető fel - meg a részletező elmesélés öröme. Ezt az önélvező dekadenciát helyezi Kálmán Eszter a 80-as évek kulisszái közé. Az előadásból nem derül ki, mit tud ez az évtized, amitől sade-ibb volna a megelőzőnél vagy a rákövetkezőnél, és ami szakadék de Sade-nál a kor etikettje és a sötét ösztönök vezérelte gyakorlat között tátong, az a szexualitást és erőszakot egyaránt szemérmesen stilizáló darabban a klerikális, arisztokrata világot idéző jelmezek-mondatok és a 80-as évek popkultúrája közti formális feszültségre egyszerűsödik. A színészközpontúságot felrúgó hang- és fényeffektek kavalkádja finom rezdüléseknek, kapcsolódásoknak nem enged teret, de ez nem is hiányzik különösebben de Sade meglehetősen kétdimenziós hőseit tekintve. A karikírozó játékban különösen Andrássy Máté remekel, akinek groteszk mozdulatai és magasztos éneke minden megjelenített gazemberbe és kéjencbe belerajzolja a kikacsintó, szarkasztikus márkit. És bár egy leheletnyi provokáció, határsértés, egy csepp érzékiség jól állt volna a Justine-nek, a könnyed este játékos iróniájában hű maradt ihletőjéhez.

Füge Produkció, Trafó, november 21.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.