Színház

Justine, avagy az erény meghurcoltatása

  • Ady Mária
  • 2013. december 28.

Színház

Vibráló fények, diszkózene, fekete-fehér-piros színszimbolika, plasztikus ruhaköltemények - a Justine sikkes. Minden jól áll neki: az egymás mögé sorakoztatott szalagfüggönyrétegek, amelyek megvilágítástól és vetítéstől függően jelenetről jelenetre változó teret rajzolnak ki, a szintipopos hangzás, a klipszerű tánc, a képregényes dizájn, a de Sade szellemében átírt slágerek.

Az előadásnak humora van, és egészen az utolsó, iskolásan elszavalt tanulságig sikeresen ellenáll a moralizálás csak látszólag kínálkozó lehetőségének. Az ájtatoskodó Justine szemszögéből elmesélt kalandos, erotikus, horrorisztikus sade-i történet mélyén ugyanis nem a "mért legyek én tisztességes" József Attila-i dilemmája, hanem csupán egy álszent, bort ivó és vizet prédikáló kornak adott fricska fedezhető fel - meg a részletező elmesélés öröme. Ezt az önélvező dekadenciát helyezi Kálmán Eszter a 80-as évek kulisszái közé. Az előadásból nem derül ki, mit tud ez az évtized, amitől sade-ibb volna a megelőzőnél vagy a rákövetkezőnél, és ami szakadék de Sade-nál a kor etikettje és a sötét ösztönök vezérelte gyakorlat között tátong, az a szexualitást és erőszakot egyaránt szemérmesen stilizáló darabban a klerikális, arisztokrata világot idéző jelmezek-mondatok és a 80-as évek popkultúrája közti formális feszültségre egyszerűsödik. A színészközpontúságot felrúgó hang- és fényeffektek kavalkádja finom rezdüléseknek, kapcsolódásoknak nem enged teret, de ez nem is hiányzik különösebben de Sade meglehetősen kétdimenziós hőseit tekintve. A karikírozó játékban különösen Andrássy Máté remekel, akinek groteszk mozdulatai és magasztos éneke minden megjelenített gazemberbe és kéjencbe belerajzolja a kikacsintó, szarkasztikus márkit. És bár egy leheletnyi provokáció, határsértés, egy csepp érzékiség jól állt volna a Justine-nek, a könnyed este játékos iróniájában hű maradt ihletőjéhez.

Füge Produkció, Trafó, november 21.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.