Színház

Justine, avagy az erény meghurcoltatása

  • Ady Mária
  • 2013. december 28.

Színház

Vibráló fények, diszkózene, fekete-fehér-piros színszimbolika, plasztikus ruhaköltemények - a Justine sikkes. Minden jól áll neki: az egymás mögé sorakoztatott szalagfüggönyrétegek, amelyek megvilágítástól és vetítéstől függően jelenetről jelenetre változó teret rajzolnak ki, a szintipopos hangzás, a klipszerű tánc, a képregényes dizájn, a de Sade szellemében átírt slágerek.

Az előadásnak humora van, és egészen az utolsó, iskolásan elszavalt tanulságig sikeresen ellenáll a moralizálás csak látszólag kínálkozó lehetőségének. Az ájtatoskodó Justine szemszögéből elmesélt kalandos, erotikus, horrorisztikus sade-i történet mélyén ugyanis nem a "mért legyek én tisztességes" József Attila-i dilemmája, hanem csupán egy álszent, bort ivó és vizet prédikáló kornak adott fricska fedezhető fel - meg a részletező elmesélés öröme. Ezt az önélvező dekadenciát helyezi Kálmán Eszter a 80-as évek kulisszái közé. Az előadásból nem derül ki, mit tud ez az évtized, amitől sade-ibb volna a megelőzőnél vagy a rákövetkezőnél, és ami szakadék de Sade-nál a kor etikettje és a sötét ösztönök vezérelte gyakorlat között tátong, az a szexualitást és erőszakot egyaránt szemérmesen stilizáló darabban a klerikális, arisztokrata világot idéző jelmezek-mondatok és a 80-as évek popkultúrája közti formális feszültségre egyszerűsödik. A színészközpontúságot felrúgó hang- és fényeffektek kavalkádja finom rezdüléseknek, kapcsolódásoknak nem enged teret, de ez nem is hiányzik különösebben de Sade meglehetősen kétdimenziós hőseit tekintve. A karikírozó játékban különösen Andrássy Máté remekel, akinek groteszk mozdulatai és magasztos éneke minden megjelenített gazemberbe és kéjencbe belerajzolja a kikacsintó, szarkasztikus márkit. És bár egy leheletnyi provokáció, határsértés, egy csepp érzékiség jól állt volna a Justine-nek, a könnyed este játékos iróniájában hű maradt ihletőjéhez.

Füge Produkció, Trafó, november 21.

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.